تشکیل کمیته ویژه تحقیق درباره سرنوشت امام موسی صدر در لیبی

ناپدید شدن امام موسی صدر یکی از مسائل مورد مناقشه بین ایران و حکومت سابق لیبی بود

در دیدار علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، با اعضای شورای ملی انتقالی لیبی اعلام شد که کمیته ای جهت پیگیری سرنوشت امام موسی صدر در لیبی تشکیل شده است.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی روز پنج شنبه ۱۲ آبان (۳ نوامبر) گفت که کمیته ای برای تحقیق درباره چگونگی ناپدید شدن امام موسی صدر در لیبی تشکیل شده است.

پیش از این حسین امیر عبدالهیان، معاون عربی و آفریقائی وزارت امورخارجه ایران با اعلام قریب الوقوع بودن سفر آقای صالحی به لیبی گفته بود: "از جمله مسائلی که در این سفر مطرح خواهد شد پیگیری سرنوشت امام موسی صدر است."

آقای عبدالهیان افزوده بود که "ما هیچ مستندی مبنی بر اینکه شهادت امام موسی صدر قطعیت داشته باشد، در دست نداریم و در عین حال بر اساس اطلاعات ما امام موسی صدر در لیبی بوده و سرنوشت ایشان باید در داخل لیبی مشخص شود."

روز دوشنبه، نهم آبان، سخنگوی گروه پیگیری کننده سرنوشت امام موسی صدر در مجلس شورای اسلامی گفته بود که این گروه در نظر دارد برای تحقیق میدانی در این مورد عازم لیبی شود و در انتظار تعیین تاریخ سفر از سوی مقامات لیبیایی است.

سخنگوی این کمیته گفته بود که تا قبل از کشته شدن معمر قذافی، مقامات جمهوری اسلامی به دلایل امنیتی مایل به سفر این هیات به لیبی نبودند اما در حال حاضر، شرایط برای انجام ماموریت هیات فراهم شده است.

روابط ایران و لیبی به خاطر امام موسی صدر، روحانی بلند آوازه ایرانی که در جریان سفر به لیبی از نهم شهریور ۱۳۵۷، مفقود شده، تیره شد.

این پرونده با انقلاب اسلامی در ایران به خصوص در سال های نخست آن، به یکی از مهمترین موضوعات سیاست خارجی ایران تبدیل شد..

ایران، دولت لیبی و شخص معمر قذافی رهبر سابق این کشور را مظنون اصلی پرونده سید موسی صدر می داند.

امام موسی صدر، روحانی شیعه لبنانی، در پائیز سال ۱۹۷۸ ظاهرا به دعوت معمر قذافی به لیبی سفر کرد و پس از آن، خبری از وضعیت او در دست نبوده است اما مقامات حکومت معمر قذافی همواره از سرنوشت او اظهار بی اطلاعی می کردند.

نخستین سفر یک مقام بلندپایه ایرانی به لیبی

سفر آقای صالحی نخستین سفر یک مقام عالی رتبه ایرانی به لیبی پس از سقوط حکومت معمر قذافی است.

آقای صالحی روز سه‌شنبه در حاشیه کنفرانس استانبول گفته بود: "از ابتدای قیام لیبی با مردم و انقلابیون این کشور در تماس بودیم البته آن موقع ضرورتی نداشت که این مطالب را مطرح کنیم و در این ارتباط نیز مظلوم واقع شدیم."

او گفته بود که در آینده‌‌ای نزدیک به لیبی سفر خواهد کرد و از نزدیک این پیروزی را به آن‌ها تبریک می‌گوید.

مقامات وزارت خارجه ایران همواره تاکید داشته اند که با آغاز حرکت اعتراضی علیه سرهنگ قذافی، روابط خود را با حکومت لیبی قطع کرده اند اما برخی از منتقدان دولت، وزارت خارجه را به واکنش کند در این زمینه متهم کرده بودند.

0 comments:

ارسال یک نظر