انتشار مستندات کمک کارشناسان خارجی در پیشبرد اهداف هسته ای جمهوری اسلامی

جـــرس: در آستانۀ انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که بنا به اظهارات دیپلمات های مستقر در آن نهاد بین المللی، "ابعادی از فعالیت های نظامی- هسته ای جمهوری اسلامی را افشا خواهد کرد"، روزنامه واشنگتن پست به نقل از کارشناسان اتمی و دیپلمات ها نوشت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد "جمهوری اسلامی به کمک دانشمندان خارجی توانسته است موانع مهم فنی را برطرف کند و به آستانه توانایی هسته ای برسد."

به گزارش رادیو اروپای آزاد، در این خصوص، دیپلمات‌های غربی گفته اند، آژانس به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد "جمهوری اسلامی با کمک متخصصان خارجی اهل شوروی سابق، پاکستان و کره شمالی، گام‌های مهمی را در جهت ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای برداشته‌است."

روزنامه واشینگتن‌پست روز یک‌شنبه این مطلب را از قول دیپلمات‌های غربی و کارشناسان هسته‌ای که در جریان محتوای گزارش جدید آژانس قرار گرفته‌اند خبر داده‌است. این گزارش جدید آژانس قرار است این هفته منتشر شود.

دیپلمات‌ها و کارشناسان به واشینگتن‌پست گفته‌اند که "مستندات تازه نشان می‌دهد یک دانشمند تسلیحاتی شوروی سابق طی چندین سال شیوه‌های ساخت چاشنی‌های دقیق انفجاری را که برای به کار انداختن واکنش زنجیره‌ای اتمی لازم است به دانشمندان ایرانی آموزش داده‌است."

بنا به این گزارش، "متخصصان پاکستان و کره شمالی نیز فناوری‌های مهمی را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشته‌اند که این امر در تقویت توانمندی‌های هسته‌ای ایران تأثیر مهمی داشته‌است."

به نوشته واشنگتن پست اطلاعات داده شده به آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد یک دانشمند اتمی شوروی سابق بنام ویاچسلاو دانیلنکو در اواسط دهه ۹۰ در مرکز تحقیقات فیزیک ایران که به برنامه اتمی این کشور مرتبط است فعالیت می کرده است.
این روزنامه می افزاید بر اساس این مدارک، دانیلنکو برای حداقل پنج سال در زمینه آزمایش های انفجار هسته ای با ایران همکاری داشت و خود نیز در صحبت با کارشناسان آژانس این همکاری را تصدیق کرده است.

علاوه بر این، دیپلمات ها و کارشناسان تسلیحاتی گفته اند ایران برای بدست آوردن فرمولهای ریاضی و کدهای طراحی تئوریک برنامه اتمی خود به دانشمندان خارجی از جمله کره شمالی اتکا کرده و از حمایت های عبدالقدیر خان، پدر بمب اتم پاکستان نیز بهره برده است.

واشینگتن‌پست بخشی از اطلاعات خود را از قول دیوید آلبرایت، از مقام‌های پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان می‌کند. دیوید آلبرایت هم‌اینک رئیس «مؤسسه علم و امنیت بین‌المللی» در واشینگتن است؛ مؤسسه‌ای که به خاطر ارائه تحلیل‌های خود درخصوص برنامه‌های هسته‌ای کشورهای مختلف که بر اساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه می‌شوند شهرت دارد.

گزارش‌ها در مورد محتوای گزارش آتی آژانس در مورد ایران در حالی است که پیش از این برخی منابع خبری از فشار دولت اوباما بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار اطلاعاتی طبقه‌بندی شده در مورد برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بودند. اطلاعاتی که به نوشته نیویورک‌تایمز "نشان‌دهنده دست زدن ایران به طراحی و آزمایش فناوری جنگ‌افزار هسته‌ای است."

بنا بر این گزارش، دیوید آلبرایت که محتوای گزارش جدید آژانس را مرور کرده می‌گوید آژانس به این نتیجه رسیده که "جمهوری اسلامی به اطلاعات لازم جهت طراحی و تولید دستگاه‌های هسته‌ای قابل انفجار توسط اورانیوم غلیظ دست پیدا کرده و برنامه جمهوری اسلامی برای ساخت سلاح هسته‌ای هیچ‌وقت به‌ واقع متوقف نشده‌است."

وی می‌افزاید که در ایران "پس از سال ۲۰۰۳ اعتبارات مالی برای تحقیقات در زمینه‌هایی اختصاص یافته که در نهادهای غیرنظامی مخفی هستند اما بسیار با کار بر روی ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای شباهت دارند."
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز شنبه از قول دیپلمات‌ها خبر داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات جدیدی در مورد مشغول بودن ایران با مقدمات "ساخت سلاح اتمی" دریافت کرده و قصد دارد این اطلاعات را هفته آینده منتشر کرده و در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار دهد.

بنا به این خبر، این دیپلمات‌ها می‌گویند که آژانس اطلاعات جدیدی دارد که نشان می‌دهد ایران اقدام به ساخت مدل‌های رایانه‌ای یک کلاهک هسته‌ای کرده و محفظه‌های بزرگ فولادی نیز ساخته که "برای آزمایش انفجارهای اتمی با مقاصد تسلیحاتی استفاده می‌شود."

در اولین واکنش نسبت به این مسئله، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه در واکنش به این خبر به خبرگزاری مهر گفته بود که مستندات آژانس "بدون اصالت" است و افزود: "اگر خیلی اصرار دارند که اسناد را منتشر کنند، خوب منتشر کنند. مرگ یک بار شیون یک بار. ما مشکلی با انتشار اسناد نداریم اما معتقدیم مستندات آنها بی‌پایه و اساس است."

وی با اظهار اینکه "جنجال تبلیغاتی راه افتاده که آژانس می‌خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند" گفت: "امیدواریم آژانس رویکرد سیاسی را در انتشار گزارش جدید دنبال نکند."

همچنین، روز دوشنبه، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در مراسم نماز عید قربان تلویحا وجود اتهاماتی علیه ایران در گزارش آمانو را محتمل دانست و آن را به سرنگونی برخی رهبران کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ارتباط داد که، به گفته وی، باعث شد تا "سال گذشته تحقیقا سیاه ترین سال نه برای رئیس جمهوری تازه کار آمریکا، بلکه در تاریخ این کشور" باشد.

احمد خاتمی به مدیرکل آژانس گفت که برای کمک به آمریکا، در صدد متهم کردن ایران بر نیاید و هشدار داد: "من از همین جا به دبیرکل آژانس می گویم که آبروی آژانس بین المللی انرژی هسته ای را با رفتار خود از بین نبرد."

گفتنی است، قصد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتشار اطلاعات جدید همزمان است با افزایش گزارش‌ها در مورد احتمال حمله نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران.

هفته پیش رسانه های اسرائیلی گزارش کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و ایهود باراک، وزیر دفاع آن کشور در حال تلاش برای جلب موافقت همه اعضای کابینه برای حمله یک جانبه به تاسیسات اتمی ایران هستند.

مقام های آمریکایی و اسرائیلی گفته اند از دیدگاه آنها دستیابی جمهوری اسلامی به "توانایی اتمی" تفاوتی با دستیابی این کشور به "سلاح اتمی" ندارد زیرا به یک میزان موازنه قوا را در منطقه بر هم می زند.

روسیه و چین در اقدامی کم سابقه نامه ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس نوشته و از او خواسته اند جزئیات این گزارش را علنی نکند.

گفتنی است، جمهوری اسلامی که همواره بر "صلح آمیز بودن" تمام برنامه هسته ایش تاکید داشته، این تهدیدها را بی اعتبار و بی اثر دانسته است.

0 comments:

ارسال یک نظر