وزارت کشور ایران عزل و نصب فرمانداران را محدود کرد

وزارت کشور ایران می گوید که آمادگی دارد تا رای گیری در ده دصد از حوزه های انتخابیه را بصورت رایانه ای انجام دهد

وزارت کشور ایران با صدور بخشنامه ای به استانداران این کشور ابلاغ کرد که عزل و نصب فرمانداران در آستانه انتخابات مجلس محدود شود.

صولت مرتضوی، رئیس ستاد انتخابات کشور در گفت و گو با خبرگزاری فارس در روز پنج شنبه ۱۲ آبان ( ۳ نوامبر) گفت: "وزیر کشور با توجه به نیاز فرمانداران جهت کسب آموزش های لازم برای برگزاری انتخابات نهم این درخواست را کرده است."

آقای مرتضوی درباره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان که اعلام کرده بود هنوز برگزاری انتخابات در ده درصد از حوزه های انتخابیه به صورت رایانه ای قطعی نشده است گفت که از نظر وزارت کشور بستر لازم برای برگزاری انتخابات در ۱۰ درصد از حوزه های انتخابیه به صورت تمام یارانه ای آماده است.

پیش از این عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته بود که رایانه ای شدن این انتخابات در جلسات مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور در دست بررسی است.

وزارت کشور مجری انتخابات در ایران است و مطابق قانون اساسی، شورای نگهبان نیز وظیفه نظارت بر انتخابات این کشور را بر عهده دارد.

موضوع برگزاری انتخابات رایانه ای در ایران چند سالی است که در فاصله زمانی نزدیک به انتخابات از سوی وزارت کشور مطرح می شود اما هر بار شورای نگهبان مجوز استفاده از آن را صادر نمی کند.

پیش از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ هم بحث هایی بر سر رایانه ای بودن یا دستی بودن انتخابات بین وزارت کشور و شورای نگهبان در گرفت.

اوایل زمستان سال ۸۷ وزارت کشور ایران اعلام کرد که نرم افزاری را که قرار است در انتخابات آینده ریاست جمهوری استفاده شود به شورای نگهبان داده و منتظر پاسخ این شورا است تا در صورت تایید این نرم‌افزار، انتخابات بعدی را به شکل رایانه‌ای برگزار کند.

در آن زمان سخنگوی شورای نگهبان گفت که این نرم افزار در انتخابات مجلس به سرعت عمل کمک می‌کند ولی در انتخابات ریاست جمهوری چون گزینه‌ها کمتر هستند و کل کشور یک حوزه است کمکی در این زمینه نمی نکند.

در نهایت صادق محصولی، وزیر کشور وقت ایران در بهمن ۷۸ اعلام کرد که زیر ساخت های برگزاری انتخابات به صورت رایانه ای فراهم است، اما به دلیل اینکه پیچیدگی انتخابات ریاست جمهوری کمتر است، شمارش آرا در این انتخابات به صورت دستی و ظرف ۲۴ ساعت انجام خواهد شد.

آقای محصولی در عین حال گفت که توافق ضمنی با شورای نگهبان برای رایانه ای شدن ثبت نام نامزدها و خواندن کد ملی و تجمیع آرا با رایانه انجام شده است.

عده ای معتقدند که برگزاری رایانه ای انتخابات می تواند از اعمال نفوذ و تغییر در نتایج آرا جلوگیری کند و گروهی دیگر بر این باورند که دستکاری و اعمال نفوذ در رایانه های شمارشگر آرا نیز امکان‌پذیر است.

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۲ اسفند سال جاری خورشیدی برگزار می شود.

0 comments:

ارسال یک نظر