خروج نیرو های آمریکایی از عراق و نگرانی در مورد ایران

با خروج نیروهای نظامی امریکا از عراق ، امریکا نگران است که ایران دامنه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. لذا امریکا با اعزام یک مقام عالیرتبه خوددر امور تحریم ها به پایتخت های اروپایی ، از آنها می خواهد با اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر ، فشار به ایران را افزایش دهند.
 
برنامه سفر دیوید کوهن معاون خزانه داری امریکا جهت جذب موافقت اروپاییان برای اعمال تحریم های سخت برای بانک مرکزی ایران، شرکت های هوایی ایرانی و شرکت های کشتیرانی قبل از جمعه که پرزیدنت اوباما اعلام نمود که سربازان آمریکایی را در پایان امسال از عراق خارج خواهد ساخت، ریخته شده بود.

به گفته مقامات ارشد امریکا، کاخ سفید از قبل درصدد افزایش فشار به ایران بوده ولیکن پس از برملا شدن طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن ، در این زمینه قاطعتر شده است.

طبق طرح قبلی قرار بود که ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی جهت برقراری ثبات در عراق باقی بمانند. ولیکن اوباما اعلام کرد که همه نیرو های نظامی را از آن کشور خارج خواهد ساخت. لذا با توجه به تغییر این برنامه، اعزام هیات خزانه داری به اروپا از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

آن دسته از افرادی که در مورد برنامه خروج کامل نیرو ها از عراق مرددند بر این باورند که ایران دارای مرز طویلی  با عراق بوده و می تواند به سهولت نه تنها در عراق بلکه در سراسر منطقه نفوذ خود را گسترش دهد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا در روز یکشنبه به ایران اخطار داد که تصور نکند که امریکا اجازه می دهد که آن کشور قدرت نمایی کند. وی در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت تهران در صورتی که خروج نیروها از عراق را به عنوان نشانه ای از کاهش تعهدات نظامی امریکا از منطقه تلقی کند مرتکب یک " محاسبه اشتباه " شده است.

در حالی که وی درصدد جلوگیری از بازی قدرت ایران در منطقه بود، همپیمانان تهران در عراق مصمم اند که نفوذ امریکا در آن کشور افول کند.
 
مقتدا صدر روحانی شیعه که از طرف ایران حمایت می شود و قسمت قابل توجهی از مجلس و شش نفر از وزرای کابینه را در اختیار دارد ، اخطار داد که در صورتی که امریکا پس از خروج نیروهای خود از عراق، بخواهد با حضور بیش از حد نیروهای سیاسی و امنیتی در سفارت خانه اش در بغداد، نفوذ خود را حفظ کند، او با جنگجویانش به اهداف امریکا حمله خواهند کرد.

وی در وب سایت رسمی این سازمان سیاسی خود در روز یکشنبه نوشت " ما منتظر خروج کامل نیروها ( آمریکایی ) از عراق که در اثر مقاومت جنگجویان ما انجام می گیرد، هستیم."

آقای صدر که از جمله پر سر و صدا ترین مخالفین حضور امریکا در عراق است، یک روز قبل نوشت: " آنها همه اشغال گرند و باید پس از پایان اشغال نیز در مقابل آنها ایستادگی کرد. "

آقای اوباما نیز در روز جمعه گفت امریکا مذاکرات فشرده و طولانی ای را با دولت عراق جهت رسیدن به یک توافق نظامی برای حفظ تعدادی از نظامیان در آن کشور پس از ۳۱ دسامبر انجام داد که با شکست روبرو شد. لذا کلیه چهل هزار نفر سرباز آمریکایی که هنوز در عراق هستند تا پایان امسال به امریکا مراجعت خواهند کرد.

علاوه بر آن مقامات کاخ سفید به طور جداگانه اعلام کردند که امریکا چهار تا پنج هزار نفر از نیرو های امنیتی در قالب پیمانکار را جهت حفاظت از دیپلمات های آمریکایی در عراق باقی خواهد گذارد. مقامات عراقی تاکنون رسما در رابطه با این مطلب، موضعگیری ننموده اند.

لئون پانتا  وزیر دفاع نیز امکان بازگشت احتمالی تعدادی از سربازان آمریکایی به عراق پس از خروج نظامیان از آن کشور ، جهت آموزش دادن به ویژه به نیروی هوایی آن کشور که اخیرا تقاضای خرید ۱۸ فروند جنگنده اف ۱۶ را از امریکا داده، منتفی ندانست.

نوری المالکی نخست وزیر عراق که پیروزی در دومین دور ریاستش را پس از بن بست انتخاباتی سال گذشته، مدیون حمایت های آقای صدر می دادند، در یک کنفرانس خبری در روز شنبه خود را به عنوان یک رهبر قدرتمند که در مقابل تلاش امریکا برای حفظ  نیرو های نظامی خود در عراق با توسل به مصونیت از قوانین عراق مقاومت کرده، معرفی نمود.

آقای مالکی گفت مساله مصونیت توافق را از بین برد. هم اکنون عراقی ها می توانند به تنهایی تصمیم بگیرند که چه تعداد مربی آمریکایی نیاز داشته و یا به هیچ مصونیتی نیاز نداشته وتنها محصور به پادگآنهای نظامی عراق خواهند بود.
او اضافه کرد: "این یک پیروزی بزرگ و یک موفقیت عظیم  برای عراق و دیپلماسی آن، آرمانها و اراده نیروهای سیاسی میهن پرست آن است."

آقای مالکی همچنین تاکید کرد که وی متعهد است که یک رابطه ویژه دراز مدت با امریکا برقرار کرده و نگرانی های ناشی از آن را که پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی ، بغداد به دایره نفوذ ایران می پیوندد، بر طرف سازد.
او بدون آن که نامی از ایران ببرد، گفت: "ما در ابتدا درباره منافع عراقی ها صحبت کرده و به منافع دیگران کاری نداریم."
 
آقای پانتا نیز سعی کرد که هراس از جاه طلبی های ایران را کم اهمیت جلوه داده و گفت عراق همچنین از نفوذ زیادتر ایران استقبال نخواهد کرد. آقای پانتا در حین سفر به بالی به خبرنگاران گفت: "عراق یک نیروی مؤثر تربیت کرده که بتواند با این تهدیدات مقابله کند. ما در گذشته در مورد اقدامات ایران نگران بودیم ولیکن مشاهده کردیم که عراقی ها می توانند با گروه های افراطی شیعه خود برخورد کنند. "

براساس گفته مقامات آمریکایی ، به دلیل متمرکز شدن به مسائل ایران، قرار است آقای کوهن که شغل رده بالای ضدتروریستم را در خزانه داری در ماه ژوئیه امسال پذیرفت، در این هفته با مقامات ارشد مالی اروپا در لندن ، پارس، برلین و رم مذاکره کند.

بسیاری از مقامات آمریکایی اعمال تحریم به بانک مرکزی ایران را به عنوان یک " گزینه هسته ای" در جنگ مالی با تهران توصیف کرده که ایران را در سیستم مالی جهانی، متوقف خواهد ساخت.

در این حال برخی از مقامات اروپایی و برخی در امریکا هراس دارند که تحریم  بانک مرکزی ایران امکان دارد قیمت تولیدات انرژی را در جهان به شدت افزایش دهد، زیرا ایران نخواهد توانست نفتش را به فروش برساند. ایران سومین تولید کننده عمده سازمان اپک است.

آقای کوهن قبل از عزیمت به اروپا گفت " مثل هر هدف احتمالی دیگر ما اثرات احتمالی این اقدام بر روی اقتصاد جهانی و  شرکای بین المللی خودر را به دقت بررسی  خواهیم نمود. "
بنا به گفته مقامات آمریکایی آقای کوهن همچنین در مورد تحریم شرکت هواپیمایی ایران ایر و شرکت ماهان و همچنین شرکت کشتیرانی تاید واتر میدل ایست ، مذاکره خواهر کرد.

امریکا پس از ان که طرح توطئه ترور عادل الجبیر سفیرعربستان سعودی در واشنگتن را مطرح کرد، در این تصمیم خود قاطع گردیده است. به گفته مقامات آمریکایی تحقیقات در مورد توطئه مشخص نموده که علیرغم پنج سال تحریم گسترده امریکا و سازمان ملل متحد، حقایق جدیدی مشخص شده که تهران چگونه پول نقد را به اطراف جهان منتقل می کند.
بر طبق اعلام جرم وزارت دادگستری امریکا سپاه پاسداران  ایران برای انجام ترور فوق الذکر امسال مبلغ ۱۰۰ هزار دلار برای یک ایرانی آمریکایی ارسال نموده است. این مبلغ توسط یک بانک بدون نام در خارج ایران حواله شده است.
 
امریکا همچنین بر این باور است که انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که به طور واضح تری اعلام می کند که ایران تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح های هسته ای را در اختیار دارد، ان کشور را یاری خواهد نمود.
ایران همواره اعلام نموده که برنامه هسته اش تنها مقاصد صلح جویانه دارد.

0 comments:

ارسال یک نظر