مشاهدات عینی ناظر صندوق 2190 انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم

سيد رضا قاضي نوري نائيني
اشاره: متن زیر گزارشی است از مشاهدات عینی بنده از صندوق 2190 انتخابات دهم ریاست جمهوری. این گزارش را چند روز بعد از انتخابات و به سفارش یکی از نزدیکان که می گفت در حال جمع آوری مستندات تقلب برای رساندن به دست رهبری است نوشتم. احتمال اندکی می دهم که این سطور هرگز به دست آیت الله خامنه ای یا نزدیکان ایشان رسیده باشد و امروز دیگر مطمئنم که داستان، داستان ندانستن نبود.

اهمیت این گزارش امروز پس از سالها یکی ازجنبه بلاواسطه بودن است به این معنا که هرچه در آن قید شده را خود با چشم دیده ام و به صحت آن گواهی می دهم و دیگر از این لحاظ که اسامی افراد و مکانها به دقت ذکر شده و خالی از اطلاعات ناکجاآبادی است.

اکثر مواردی که به عنوان اجزای کودتای انتخاباتی شمرده شده اند، بر اساس این گزارش نیز تایید می شوند. بماند که تخلفات ذکر شده در این گزارش همه در صندوقی اتفاق افتاده اند که دارای ناظر از سوی نامزدهای اصلاح طلب بوده و شما خود داستان مفصل هزاران صندوق بی ناظر را از این مختصر بخوانید.

تا به امروز به دلایلی تمایل به انتشار آن نداشتم اما امروز فکر می کنم انتشار آن هم می تواند یادآوری ستمی باشد که بر رای دهندگان رفت و هم مهر تایید هزارباره ای بر سخنان همراهان دربندمان که همواره بر مهندسی گسترده آرا تاکید داشتند.

مشاهدات عینی ناظر صندوق 2190 انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم

بنده سید رضا قاضی نوری نائینی ناظر یکی از داوطبین انتخابات یعنی میر حسین موسوی بر یکی از صندوق ها یعنی صندوق 2190 واقع در منطقه 16 تهران ناحیه 2 که در مسجد حوری جوادیه تهران قرار داشت بودم. سعی خواهم کرد مشاهداتم را به طور دقیق شرح دهم و از گفتن مسائلی که در صحت آنها اندکی شک دارم اجتناب کنم هر چند که انسان به ما هو انسان هرگز از خطا مبرا نیست. آنچه را که اینجا مینویسم حاضرم در هر دادگاه صالحه و بی طرفی شهادت دهم. در ابتدا قصد داشتم از نام بردن افراد خودداری کنم اما از آنجا که از یک طرف چنین کاری باعث غیر مستند شدن مطلب میگردد و از طرف دیگر مطالب مورد اشاره خالی از مسائل شخصی و اتهام آمیز است از این امر منصرف شدم و تصمیم گرفتم مطالب را با ذکر نام افراد بیاورم و امیدوارم که با این کار از مسیر حق منحرف نشده باشم.

با آنکه از چند روز پیش تا شامگاه 21 خرداد با ستاد آقای موسوی تماس میگرفتم اعلام میشد که احتمالاً برای بنده کارت صادر نشده است. در ساعات انتهای شب با بنده تماس گرفته شد که کارت صادر شده و منطقه ای که برای دریافت کارت باید به آن مراجعه کنم منطقه 16 جنب مسجد الرسول نازی آباد است. این منطقه با آدرسی که من اعلام کرده بودم و حوالی میدان توحید بود فاصله نسبتاً زیادی داشت و من هیچ آشنایی نسبت به آن منطقه نداشتم. صبح به مکان اطلاع داده شده مراجعه کردم و با ارائه کارت شناسایی کارت نظارت را به همراه دو برگه کاغذ تحویل گرفتم. یکی از این دو کاغذ کدهایی بود که من باید در شرایط مختلف به فرد هماهنگ کننده پیامک میکردم. همان موقع به من اعلام شد که پیامک قطع شده و این برگه بلا استفاده شده است. برگه دیگر نیز برگه ثبت تخلفات بود. از آنجایی که من منطقه را نمیشناختم یکی از افراد بنده را به مسجد حوری رساند. با نشان دادن برگه وارد شدم. در همان موقع متوجه شدم که در آن نقطه دو صندوق 2190 و 2191 وجود دارد که 2190 برای آقایان و 2191 برای خانمها در نظر گرفته شده است. یکی از مسئولین صندوق به بنده گفت که پیش از من نیز فردی با کارت نظارت آقای موسوی وارد شده ولی چون کارت او متعلق به صندوق دیگری بوده از ایشان خواسته شده تا مکان را ترک کنند. ناظر آقای احمدی نژاد پیش از من وارد حوزه شده بودند. از ناظر آقایان رضائی و کروبی نیز تا انتها خبری نشد. از آنجا که دو صندوق در مسجد وجود داشت و آقای موسوی هم به هر دلیلی ناظر دیگری بر روی صندوق 2191 نداشت من باید در نقطه‏ای قرار میگرفتم که بر هر دو صندوق نظارت داشته باشم که این امر نیز به دلیل آنکه هم دو صندوق و هم دو مکان مجزا برای نوشتن آراء وجود داشت به سادگی ممکن نبود و باعث میشد من به هیچ یک از صندوق ها مسلط نباشم. رای گیری رأس ساعت هشت صبح شروع شد. اتفاقات زیادی تا زمان پایان شمارش آرا افتاد که شاید ارزش نقل نداشته باشد، اما مواردی وجود دارد که توجه به آنها ضروری به نظر می رسد:

1. به دلیل عدم وجود ناظر بر روی صندوق 2191 بنده میبایست بر روی هر دو صندوق نظارت میکردم که عملاً امکانپذیر نبود. در ظاهر امر این مسأله ایرادی را متوجه برگزارکنندگان نمی کند بلکه مسئولیت آن با ستاد آقای موسوی است اما بنده تقریباً در انتهای شمارش آرا متوجه شدم که سرکار خانمی که ناظر آقای احمدی نژاد بودند کارتی در اختیار داشتند که متعلق به صندوق دیگری بوده است. فراموش نکنیم که یکی از مسئولین صندوق 2191 به بنده اعلام کردند که پیش از من فرد دیگری از ستاد آقای موسوی با کارت متعلق به صندوق دیگری مراجعه کردند و از ورود ایشان جلوگیری شد. چگونه است که کارت افرادی که از ستاد آقای موسوی به صندوق ها فرستاده می شدند به دقت بررسی می گردید اما این اتفاق در مورد ناظران آقای احمدی نژاد نمی افتاد. اهمیت این مسأله در بخشی که مربوط به شمارش آرا دو صندوق مسطور می گردد روشن تر خواهد شد.

2. در 2 مورد دو تن از راي دهندگان در صندوق 2190 اعلام كردند كه در هنگام نوشتن رأي زمزمه اي در مورد اينكه به چه كسي رأي دهند شنيده مي شود. بنده هر 2 مورد را به آقاي تقي ايماني، ناظر شوراي نگهبان اعلام كردم كه البته عكس العمل خاصي در پي نداشت.

3. خانمي به نام م. نوري(به دليل آنكه از رأي دهندگان بودند بردن نام كامل ايشان شايد صحيح نباشد) مراجعه نمودند و اعلام كردند در عين اينكه در صندوق 2191 رأي داده اند، شناسنامه ايشان نه به مهر انتخابات رياست جمهوري و نه به مهر انتخابات خبرگان ممهور نگرديده است. پس از جستجو نام ايشان در ميان ته برگ تعرفه ها، صحت حرف ايشان تأييد گرديد. اين مطلب از آن رو براي بنده عجيب است كه تمامي شناسنامه ها در صف قرار مي گرفت و پس از اطمينان از ممهور بودن در اختيار فرد گذاشته مي شد. بنده به دليل عدم آشنا بودن به ساكنان محل نمي توانم اظهار نظر قطعي داشته باشم ولي تا جائي كه به ياد دارم اكثر مسئولين صندوق از افراد همان محل بودند كه با بسياري از افراد آشنائي داشتند. آيا اين شبهه نمي تواند مطرح باشد كه در مهر زدن به شناسنامه افرادي تعلل صورت مي‌گرفته تا اين امكان براي ايشان به وجود آيد كه در صندوق ديگري مجدد رأي دهند و شناسنامه خانم نوري هم به طور اشتباهي در اين ليست قرار گرفته باشد؟

4. با افرادي كه دستبند سبز داشتند به نحوي برخورد مي شد كه در چند مورد اعلام كردند اساساً از رأي دادن منصرف شده اند. در اين اصل كه كسي نبايد نمادهاي تبليغاتي به همراه داشته باشد شكي ندارم ولي نحوه رفتار نيز بايد پيرو قواعد خاصي باشد كه باعث زده شدن طرفداران كانديداي خاصي نگردد.

5. مطلب بسيار جالب توجه ديگر اينكه ناظر ستاد انتخابات كشور بر صندوق 2190 يعني جناب آقاي كيهاني كه بايد اعتراف كنم انسان بسيار خوش برخورد و با رفتاري بسيار دوستانه بود به بنده پيشنهاد كرد كه در صورت رضايت بنده و به علت عدم حضور ناظران آقايان كروبي و رضايي، آراي آقاي كروبي براي آقاي موسوي و آراي آقاي رضايي براي آقاي احمدي ن‍ژاد خوانده شود كه اين امر با مخالفت بنده روبرو شد. مسأله‌اي كه از آن روز ذهن مرا به شدت مشغول كرده اين است كه در تعداد زياد صندوق‌هايي كه ناظر هيچ يكي از كانديداها به جز آقاي احمدي ن‍ژاد حضور نداشت چه اتفاقاتي ممكن است افتاده باشد.

6. مهمترين نكته در مورد نحوه شمارش آرا در اين بند مطرح مي شود. من به شدت از تمامي مسئولين هر دو صندوق درخواست كردم كه در هنگام شمارش آرا، دو صندوق تقريباً در نزديكي هم باشد تا من بتوان بر هر دو صندوق نظارت كنم ولي اين امر با بي توجهي و مخالفت مسئولين مواجه شد. بنده تصميم گرفت بر مبناي مسئوليتم بر شمارش آراء صندوق 2190 كه متعلق به آقايان بود نظارت كنم. تا جايي كه به ياد دارم از ميان حدود 1000 رأي صندوق 2190 ، اندكي كمتر از 500 رأي آن متعلق به آقاي موسوي بود. بنده به سرعت به صندوق 2191 كه متعلق به خانم ها بود مراجعه كردم و متوجه شدم از حدود 1000 رأي اين صندوق آقاي موسوي تنها 284 رأي به دست آورده بودند. اين مسأله و تفاوت شديد از آن رو غير قابل قبول بود كه تقريباً تمامي مراجعه كنندگان اعضاي يك خانواده بودند كه اعضاي ذكور به صندوق 2190 و اعضاي اناث به صندوق 2191 مراجعه مي كردند و اين اختلاف نظر و تفاوت شديد رأي به هيچ وجه منطقي به نظر ني رسيد. از همين رو من از سركار خانم بابائي مسئول صندوق 2191 درخواست كردم كه اجازه دهد نگاهي به آراء بياندازم كه با برخورد نامناسبي اعلام كردند كه آرا 3 بار شمرده شده و نيازي به دخالت من نيست.

7. هنگامي كه تعداد آراء باطله و سفيد صندوق 2191 را پرسدم همين برخورد تكرار شد و اعلام شد كه اين مسأله به ناظر شوراي نگهبان مربوط است و شما تنها حق داريد تعداد آراء كانديداي خودتان را بدانيد.

8. هنگامي كه بنده در حال گذارش تعداد آرا هر كانديدا به فرد هماهنگ كننده از ستاد بودم با برخورد شديد آقاي درفشي مسئول صندوق 2190 مواجه شدم و ايشان به شدت به بنده اعتراض نمودند و اعلام كردند كه بنده حق چنين كاري را ندارم. حتي اعلام كردند من حق ندارم در زمان شمارش آراء در صندوق حضور داشته باشم كه البته ناظر شوراي نگهبان اين مسأله را تكذيب كردند. من اعلام كردم كه نسبت به رفتار آقاي درفشي اعتراض دارم و اين مطلب را گزارش خواهم كرد كه البته دقايقي بعد آقاي كيهاني و آقاي درفشي هر دو با بنده صحبت كردند و اين برخورد را ناشي از خستگي دانستند و مسأله تمام شد.

9. در انتها نيز كه بنده خواستار مشاهده فرم 22 بودم اين امر امكان پذير نشد و من بدون مشاهده اينكه چه آرائي از صندوق به ستاد انتخابات كشور گزارش گرديد از صندوق خارج شدم.

بنده نمي توانم در مورد بقيه صندوق ها و آنچه نديده‏ام قضاوتي بكنم و اميدوارم اين وضعيت اخذ‏‏‎، شمارش و گزارش آرا مختص به صندوق هايي باشد كه بنده در آنها حضور داشته ام. باشد تا آينده حقيقت را روشن كند.

*نظرات واردر در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

0 comments:

ارسال یک نظر