'وزیر خارجه ایران به لیبی می رود'

علی اکبر صالحی
هدف سفر آقای صالحی به لیبی کمک به مردم این کشور اعلام شده است

ایران می گوید وزیر خارجه این کشور به زودی به لیبی سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اعلام این خبر گفته است که هدف از سفر علی اکبر صالحی به لیبی، کمک رسانی به مردم این کشور است.

در جریان درگیری ها در لیبی میان نیروهای دولتی و مخالفان، مقام های ارشد کشورهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا از لیبی دیدار کرده بودند.

سفر وزیر خارجه ایران به لیبی، در صورت تحقق، یکی از نخستین دیدار های یک مقام خارجی پس از مرگ معمر قذافی رهبر پیشین لیبی و تسلط کامل نیروهای شورای حکومت انتقالی بر این کشور است.

از اوایل زمستان سال گذشته خورشیدی در پی آغاز اعتراضات مردمی در تونس، دامنه این اعتراض ها به دیگر کشورهای خاورمیانه از جمله مصر، سوریه، یمن و بحرین گسترش یافت.

از میان این کشورها، روسای جمهور تونس و مصر از قدرت کناره گیری کردند و معمر قذافی رهبر لیبی هم پس از هفته ها جنگ و گریز، به دست مخالفان مسلح خود کشته شد.

بر اساس گفته مقام های ایرانی، لیبی اولین مقصد وزیر امور خارجه ایران از میان کشورهایی خواهد بود که نظام سیاسی آن در ماه های اخیر دچار تحولات اساسی شده است.

معمر قذافی و محمود احمدی نژاد
دیدار معمر قذافی و محمود احمدی نژاد در سال های نخست ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید کشورش آمادگی صد در صدی برای توسعه روابط با تونس دارد و به محض این که تونس آمادگی داشته باشد برای ملاقات های رسمی اقدام خواهد کرد.

پس از سقوط حکومت حسنی مبارک در مصر، آقای صالحی برای سفر به این کشور ابراز آمادگی کرده بوده اما دیدار او از این کشور هنوز انجام نشده است.


حمایت ایران از مخالفان قذافی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همزمان با شدت گرفتن اعتراضات و رودرویی مخالفان معمر قذافی با اعضای حکومت و هواداران او که به خروج آقای قذافی از طرابلس پایتخت لیبی انجامید، با صدور بیانیه ای رسمی، از موفقیت مخالفان در لیبی، حمایت کرده بود.

در این بیانیه آمده بود: "جمهوری اسلامی ایران تحولات لیبی را که در پی ایستادگی مردم مسلمان این کشور طی ماههای اخیر نماد دیگری از حرکت مردمی در منطقه را به نمایش گذاشت، به مردم مسلمان این کشور تبریک می گوید."

گرچه تا قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران، معمر قذافی از منتقدان حکومت سلطنتی در ایران بود، اما رابطه لیبی با جمهوری اسلامی نیز ظاهرا به دلیل تردیدهایی که مقام ایران نسبت به دست داشتن رهبر لیبی در ماجرا ناپدید شدن موسی صدر، روحانی شیعه دارند، عادی نبوده است.

موسی صدر
از سرنوشت موسی صدر روحانی شیعه که گفته می شود بیش از سه دهه پیش در جریان سفر به لیبی ناپدید شد، اطلاع دقیقی در دست نیست

موسی صدر در سال ۱۹۷۸ ظاهرا در سفری که به دعوت معمر قذافی به لیبی کرد، ناپدید شد و طرفدارانش، دولت لیبی را مسئول ناپدید شدن و حتی قتل او می دانند هر چند مقامات لیبیایی همواره دست داشتن در این ماجرا را تکذیب کرده اند.

با این همه روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و لیبی تا آخرین روزهای با ثبات حکومت معمر قذافی ادامه داشت و سفرای دو کشور در تهران و طرابلس در محل ماموریت خود حاضر بودند.

با ورود نیروهای مخالف قذافی به طرابلس، شبکه تلویزیونی المنار، متعلق به گروه حزب الله لبنان، گزارش داد که خانواده موسی صدر از رهبران جدید لیبی خواسته اند به موضوع ناپدید شدن او توجه ویژه داشته باشند.


ایرانی های پیگیر سرنوشت موسی صدر

در همین حال ، سخنگوی گروه پیگیری کننده سرنوشت امام موسی صدر در مجلس ایران گفته است که این گروه در نظر دارد برای تحقیق میدانی در این مورد عازم لیبی شود و در انتظار تعیین تاریخ سفر از سوی مقامات لیبیایی است.

سخنگوی این کمیته گفته است که تا قبل از کشته شدن معمر قذافی، مقام های جمهوری اسلامی به دلایل امنیتی مایل به سفر این هیات به لیبی نبودند اما در حال حاضر، شرایط برای انجام ماموریت هیات فراهم شده است.

قذافی و خامنه ای
دیدار آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری اش با معمر قذافی در طرابلس پایتخت لیبی.

معمر قذافی در روزهای اول پس از وقوع انقلاب اسلامی قصد سفر به ایران را داشت که ظاهرا با مخالفت آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی این سفر انجام نشد.

در پی مخالفت ها با سفر آقای قذافی به تهران، او عبدالله جلود، نخست وزیر این کشور را راهی تهران کرد که با آیت الله خمینی در مدرسه علوی تهران که اقامتگاه موقت او بود، دیدار کرد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر کنونی ایران نیز در زمان ریاست جمهوری اش سفری به لیبی داشت و با معمر قذافی رهبر پیشین این کشور دیدار کرده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق ایران اگرچه در زمان ریاست جمهوری خود به لیبی نرفت اما در در دوره ریاستش بر مجلس و فرماندهی جنگ با عراق به این کشور سفر کرده بود.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران که نسبت خانوادگی با موسی صدر روحانی ناپدید شده در لیبی دارد، هرگز به لیبی سفر نکرد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کنونی ایران در اوایل دوره ریاست جمهوری خود و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با معمر قذافی دیدار کرد اما دعوت او از آقای قذافی برای سفر رسمی به تهران هرگز عملی نشد.

0 comments:

ارسال یک نظر