موافقت حکومت سوریه با طرح اتحادیه عرب

تداوم سرکوب در شهر حمص 

درحالیکه سرکوب معترضان همچنان در سوریه ادامه داشته و روز سه شنبه اول نوامبر نیز تعدادی دیگر از مردم شهر حمص در جریان شلیک ماموران نظامی کشته شدند، منابع بین المللی گزارش داده اند که رژیم دمشق با طرح اتحاديه عرب در مورد پایان دادن به بحران جاری اين کشور موافقت کرده است. 

 همچنین در گزارشی دیگر، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده است که بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه بتواند زمام امور این کشور را حفظ کند.

 به گزارش رادیو اروپای آزاد، کمیته ای از سوی اتحادیه عرب مامور شده بود تا راهی برای پایان بخشیدن به ناآرامی ها در سوریه یافته و گفت وگو میان بشار اسد و مخالفانش را آغاز کند، که بر اساس ادعای رسانه های دولتی سوریه، دمشق با اتحادیه عرب به توافق رسیده است. سیمای دولتی سوریه جزئیات بیشتری ارائه نداد.

این گزارش می افزاید مذاکرات دو جانبه در قطر صورت گرفته و قرار است تا بیانیه رسمی در این مورد، روز چهارشنبه در مقر اتحادیه عرب، در قاهره پایتخت مصر اعلام شود.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ما وعده های زیادی برای اصلاحات شنیدیم و در عمل فقط از سوی رژیم اسد خشونت دیدیم. بنابراین ما منتظر می مانیم تا ببینیم اولا آیا واقعا اینجا توافقی وجود دارد و ثانیا آیا این توافق به مرحله اجرا گذاشته می شود.

برخی از مخالفان سوری می گویند مردم خواستار سرنگونی رژیم اسد هستند ولی چنین توافقی به دولت سوریه کمک می کند تا همچنان به حکومت ادامه دهد و به سرکوب مخالفان ادامه دهد.

 سازمان ملل متحد می‌گوید از آغاز اعتراض‌های سوریه تا کنون بیش از سه هزار نفر از معترضان از جمله دستکم ۲۰۰ کودک کشته شده اند.

 گفتنی است، نشست دو هفته پیش اتحادیه عرب، طرحی به منظور پایان بحران سوریه ارائه داد، که بنابر این طرح از نظام سوریه خواسته شده فورا به سرکوب معترضان پایان دهد.

همچنین کمیته‌ ویژه ای به ریاست وزیر امور خارجه قطر برای پیگیری اوضاع سوریه تشکیل شد و اعلام شد از دولت و معترضان سوری برای گفت‌و‌گو در مقر اتحادیه عرب و با وساطت این اتحادیه دعوت خواهد شد.

 برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه (تشکل مخالفین)، طرح اتحادیه عرب را بی‌نظیر خواند و با اشاره به ادامه گفت وگو بین نمایندگان اتحادیه و دولت سوریه تاکید کرد رژیم درک کرده است که این آخرین فرصت آن به شمار می رود.

 شورای ملی سوریه گروهی معترض است که ماه گذشته با حضور اکثر جریان‌های معترض داخل و خارج با هدف سرنگونی نظام بشار اسد اعلام موجودیت کرد.

امیدواریم اسد بماند
همچنین خبرگزاری های ایران گزارش کرده اند که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده است که بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه بتواند زمام امور این کشور را حفظ کند.

 موضع گیری وزیر امور خارجه ایران در بحبوحه اعتراضات شهروندانی سوریه به حکومت کشورشان صورت گرفته است.

 به گزارش ایرنا، صالحی مدعی شده است که "انتظار می رود کشورهای منطقه و کشورهای عربی کاری کنند که تحولات سوریه پایان خوشی داشته باشد و هم خواسته های مشروع مردم تامین شود و نظام سوریه پایدار بماند و بشار اسد، سکاندار اداره امور این کشور باشد."
 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همانند دیگر مقامات نظامی و سیاسی ایران هشدار داده است که "هر خلا قدرتی در سوریه آثار غیر قابل پیش بینی در پی خواهد داشت.

 گفتنی است در پی حمایت جدی روسیه از اقدامات سرکوبگرانه حکومت سوریه در مواجهه با اعتراضات مردمی، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، اوایل هفته جاری طی مصاحبه با یک شبکه‌ تلویزیونی روسیه ابراز امیدواری کرده بود که حمایت روسیه از حکومتش ادامه یابد.

0 comments:

ارسال یک نظر