بازتاب های ٢۵ بهمن در رسانه ها

 جرس: صدها هزار شهروند هوادار جنبش سبز در نمایشی خیره کننده و شکوهمند به خیابان ها آمدند و پس از ماه ها با سردادن شعارهایی علیه استبداد دینی حاکم بر ایران، همبستگی خود را با سایر جنبش های آزادیخواهانه در خاورمیانه به نمایش گذاشتند. حضور خیابانی معترضان ایرانی که به پشتیبانی از فراخوان رهبران جنبش سبز صورت گرفت  نیروهای امنیتی و نظامی را کاملا غافلگیر کرد.


 بنابرگزارشها نیروهای امنیتی که انتظار حضور صدها هزار نفری مردم را نداشتند پس از دقایقی درنگ دست به سرکوب تظاهرکنندگان زدند اما سرکوبها باعث عقب نشینی معترضان نشد و در مناطق مختلفی از تهران فریادهای آزادیخواهی مردم برای ساعت های متوالی ادامه یافت. در برخی شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، مشهد و کرمانشاه نیز گزارشها حاکی از حضور چشمگیر هواداران جنبش سبز بوده است.ناظران و مفسران سیاسی از تحولات 25 بهمن به مثابه نقطه عطف در روند مبارزات جنبش سبز ایران یاد کرده و آن را شروع امیدوارکننده دوباره ای برای این جنبش دانسته اند. تظاهرات 25 بهمن با پوشش وسیع رسانه های معتبر بین المللی همراه بود ولی دولت ایران با بستن دریچه های اطلاع رسانی، حمله به سایت های اینترنتی مخالفان، ایجاد پارازیت روی شبکه های ماهواره ای و قطع تلفن های همراه در محدوده محل تظاهرات اقدام به اخلال در روند خبر رسانی کرد.


تمرکز شعارها بر کناره گیری رهبر

فعالان شبکه های اجتماعی جنبش سبز در تلاشی کم سابقه از صبح دیروز( دوشنبه) به پوشش لحظه به لحظه تحولات مربوط به راهپیمایی پرداختند تا سرکوب رسانه ای حکومت را بی اثر کنند. شبکه فیس بوک، توییتر و یوتیوب علی رغم افت سرعت اینترنت در ایران مورد استفاده وسیع کاربران قرار گرفت و گزارشهای مربوط به مناطق مختلف راهپیمایی، میزان جمعیت تظاهرکننده، رفتار نیروهای امنیتی و شعارهای معترضان از طریق این شبکه ها مخابره شد. برخی گزارشها حکایت از شهادت دست کم یک نفر و تیر اندازی به شهروند دیگر در جریان تظاهرات دارد و گزارشهای متعددی نیز درباره اقدام پلیس به شلیک گازهای اشک آور، گلوله های مشقی، بازداشت تظاهرکنندگان و ضرب و شتم آنان مخابره شده است اما هنوز درباره شهادت یک شهروند معترض و  تعداد بازداشت شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست. خبرهایی از بازداشت و ضرب و شتم معترضان در سایر شهرستانها نیز  منتشر شده و تنها در اصفهان گزارشها از بازداشت ده ها نفر حکایت دارد. با این حال برخی شاهدان عینی در شبکه فیس بوک و توییتر نوشته اند که تظاهرات 25 بهمن یادآور تجمع 25 خرداد بوده است. آنها می گویند اگر ماموران اجازه جمع شدن جمعیت را می دادند مردم دنیا می توانستند تصاویری روشن از همبستگی میلیونها ایرانیان مخالف حکومت را شاهد باشند. عمده شعارهای تظاهرکنندگان در این تجمع درخواست از آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی برای کناره گیری از قدرت بوده است. معترضان با شعارهایی نظیر" مبارک، بن علی، نوبت سید علی "  از او خواسته اند که به مانند دیکتاتورهای مصر و تونس تسلیم خواست شهروندان شود. شعارهای صریح علیه رهبر ایران تفاوت بارز راهپیمایی 25 بهمن با راهپیمایی های هفته های نخست پس از انتخابات را نشان می دهد که آن تاکید تظاهرکنندگان عمدتا بر کناره گیری محمود احمدی نژاد"بود با این حال گزارش ها حاکی است که تظاهرات دیروز ( دوشنبه) همچون راهپیمایی های پس از انتخابات سال گذشته به صورت مسالمت آمیز برگزار شده و معترضان تنها در مواقعی برای خنثی کردن اثر گازهای اشک آوری که از سوی نیروهای امنیتی شلیک شده در خیابان آتش روشن کرده اند.


جهان خیره به خیابان های ایران

تظاهرات هواداران جنبش سبز با پوشش رسانه ای وسیعی از سوی شبکه های صوتی و تصویری بین المللی همراه بود. شبکه خبری "بی بی سی" فارسی برای پوشش وقایع این راهپیمایی برنامه های خود را سه ساعت زودتر آغاز کرد و سایت اینترنتی این رسانه نیز صفحه ای برای پوشش لحظه به لحظه تظاهرات اختصاص داد.  شبکه اجتماعی توییتر هم در وبلاگش اعلام کرده است که به‌روز رسانی از پیش اعلام شده اش را با توجه به نقش این وبسایت به عنوان «یک ابزار ارتباطی مهم در ایران» عقب انداخته است.این به‌روزرسانی در اصل قرار بود دوشنبه شب به وقت آمریکا، مصادف با روز سه‌شنبه در تهران، صورت بگیرد. شبکه آمریکایی سی ان ان، شبکه یورونیوز، شبکه العربیه، شبکه الجزیره انگلیسی و ده ها شبکه رادیو و تلویزیونی دیگر  نیز در گزارشهایی به بازتاب تظاهرات اعتراضی مردم ایران پرداخته و عمدتا از آینده جنبش سبز و تاثیر قیام های مردم تونس و مصر بر این جنبش سخن گقتند.روزنامه انگلیسی زبان "وال استریت ژونال" نیز در نسخه اینترنتی خود به بازتاب راهپیمایی دیروز مردم در تهران پرداخت و نوشت که معترضان در همبستگی با جنبش های ضد استبدادی تونس و مصر به خیابان ها آمده اند و خواهان دموکراسی در کشورشان هستند.در همین حال "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه بریتانیا به عنوان نخستین مقام غربی که نسبت به تظاهرات  مخالفان موضع گیری کرده است گفته که " مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند."هیگ" با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که روز دوشنبه منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند. سازمان "عفو بین الملل" نیز با انتشار بیانیه ای برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده و بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است. هنوز اظهار نظری از سوی عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه که به تهران سفر کرده درباره راهپیمایی امروز ابراز نشده است اما او صبح دوشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس دولت ایران گفت:" دولت های منطقه به خواسته های ملت هایشان توجه کنند."


در انتظار موضع رهبران جنبش

حبس خانگی رهبران جنبش سبز در ایران و قطع کامل ارتباطات تلفنی ها آنها امکان موضع گیری این چهره ها درباره راهپیمایی امروز هواداران جنبش را سلب کرده است. گزارشها حاکی است که از صبح دوشنبه ( 25 بهمن ) منزل میرحسین موسوی به محاصره نیروهای امنیتی درآمد و هنگامی که وی و همسرش زهرا رهنورد قصد پیوستن به معترضان در مرکز پایتخت را داشتند نیروهای امنیتی مانع آن شدند. گزارشها از ایجاد شرایط مشابهی برای کروبی دیگر رهبر جنبش سبز و همسرش حکایت دارد. در همین عصر دیروز( دوشنبه ) خبرهایی نیز حاکی از حصر خانگی "محمد خاتمی" رییس جمهوری پیشین ایران و "عبدالله نوری" وزیر کشور دوران اصلاحات منتشر شده است. ناظران می گویند که حکومت با حصر این افراد درصدد است که سازماندهی تظاهرات را برای مخالفان دشوار کند. این در حالی است که به گزارش منابع خبری برخی از معترضان خواهان ادامه دادن راهپیمایی طی روزهای آینده هستند. با این وجود "اردشیر امیر ارجمند" در گفتگویی با شبکه تلویزیونی بی بی سی اعلام کرده که مبارزات جنبش سبز فقط در خیابان ها نخواهد بود. ناظران پیش بینی می کنند که رهبران جنبش سبز علیرغم همه محدودیت های موجود به زودی نسبت به راهپیمایی 25 بمهن و راهکارهای آینده جنبش موضع گیری کنند.


سکوت و سپس دروغ

مقام های حکومتی ایران تاکنون نسبت به تظاهرات صدها هزار نفری مخالفان واکنشی نشان نداده اند و سکوت پیشه کرده اند  ولی برخی رسانه های نزدیک به حکومت سعی کرده اند این تظاهرات را کم اهمیت معرفی کنند. برای نمونه پایگاه خبری "فارس" که زیر نظر سپاه پاسداران اداره می شود در خبری با عنوان "  عوامل وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی باز هم ناکام ماندند"  مدعی شده که معترضان قصد ايجاد اختلال و برهم زدن نظم عمومي را داشتند...اما با حضور مردم و امت حزب‌الله در صحنه منزوي و متواري شدند." پایگاه خبری تابناک وابسته به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عصر دیروز در خبری مدعی شد " باوجود تلاش مذبوحانه دشمنان ملت و شانتاژ و جنجال هاي رسانه اي متعددي كه رسانه هاي وابسته به بيگانه براي راهپيمايي امروز به راه انداختند، مشكلي خاصي در تهران گزارش نشده و اوضاع تهران در وضعيت عادي و معمولي به سر مي برد." پایگاه خبری "الف" متعلق به احمد توکلی هم در گزارشی با هدف کم اهمیت نشان دادن تظاهرات امروز مدعی شده " تجمع كنندگان ضدانقلاب در عصر25 بهمن در تهران به گروه هاي متفرق چندصد نفره محدود بود و بيشتر شلوغي امروز خيابان انقلاب و آزادي به دليل تجمع وسيع نيروهاي انتظامي و نيز عابران كنجكاو بوده است." این ادعاها در شرایطی مطرح می شود که تا لحظه ارسال گزارش یعنی بامداد  سه شنبه ( 26 بهمن ) گزارشها حاکی از استقرار نیروهای امنیتی در مناطق وسیعی از تهران است و خبرهایی نیز از فریادهای الله اکبر شبانه هواداران جنبش سبز در این شهر منتشر شده است. با توجه به اختلال  شدید در رسانه های جنبش هنوز بسیاری از ویدیوها و تصاویر راهپیمایی 25 بهمن روی اینترنت قرار نگرفته است. مطمئنا انتشار تصاویر جدید از این راهپیمایی دروغ ها و تحریف های رسانه ای حکومت را آشکارتر خواهد کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر