جمهوری اسلامی دیکتاتوری نظامی تحت لوای حکومت مذهبی است

ادامه محکومیت بین المللی سرکوب معترضان در راهپیمایی ۲۵ بهمن

در ادامه محکومیت بین المللی مسئولان جمهوری اسلامی درسرکوب اعتراضات مردمی، کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا از 'شجاعت' معترضان در ایران تمجید و بر حمایت ایالات متحده از 'آرمان های' آنان تاکید کرده است.
 
وی همچنین در مصاحبه با تلویزیون عربی الحره، وابسته به دولت آمریکا، گفته است که جمهوری اسلامی دیکتاتوری نظامی تحت لوای حکومت مذهبی است که به حقوق جهان شمول مردم ایران اعتنا نمی کند.

به گزارش بی بی سی، هم زمان، یک عضو ارشد حزب جمهوریخواه در کنگره خواهان تحریم تمام مقام های "ناقض حقوق بشر" حکومت ایران از جمله آیت الله علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد شده است.

هیلاری کلینتون روز دوشنبه در واشنگتن گفت: "بگذارید به طور صریح و مستقیم از آرمان های مردمی که امروز به خیابان های تهران آمده اند حمایت کنم."
او گفت: "آنچه امروز در ایران اتفاق می افتد بیانگر شجاعت مردم این کشور است و نشان دهنده دو رویی رژیم ایران که طی سه هفته گذشته مرتبا آنچه در مصر در جریان بود را می ستود."

درخواست برای تحریم رهبر ایران
ایلیانا راس لیتنن، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان در واکنش به تحولات روز دوشنبه در ایران، خواهان تحریم تمام مقام های "ناقض حقوق بشر" جمهوری اسلامی از جمله آقای علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد شد.
این نماینده کوبایی الاصل ایالت فلوریدا طی بیانیه ای گفته است: "ظلم و ستم رژیم به مردم ایران از زمان انتخابات مخدوش ژوئن 2009 و سرکوب اعتراضات آنان، افزایش یافته است."
ایلیانا راس لیتنن گفت: "ایالات متحده در آن سال با حمایت نکردن کامل و قاطع از ایرانیانی که خواهان آزادی و دموکراسی بودند، مرتکب اشتباه شد. ما نمی توانیم دوباره این اشتباه را تکرار کنیم."
به گفته او: "آمریکا و کشورهای مسئول باید ممنوعیت سفر علیه برخی مقام های ارشد رژیم (ایران) را گسترش داده تا شامل تمام آنهایی شود که در رژیم مسوول سرکوب مردم هستند."

آمریکا سال گذشته هشت مقام ایرانی از جمله محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مصطفی محمد نجار وزیر کشور را به اتهام نقض حقوق اساسی مردم ایران تحریم کرد.
این اقدام با انتقاد ایران مواجه شد که از طریق سفیر سوئیس در تهران رسما به ایالات متحده اعتراض کرد.

"ماهیت واقعی"
هیلاری کلینتون گفت که مردم ایران نیز سزاوار برخورداری از حقوقی هستند که معترضان در مصر خواهان آن شده بودند و افزود: "ما از حقوق جهان شمول مردم ایران حمایت می کنیم."
او گفت حکومت ایران با خودداری از اعطای حق اعتراض به مردم که در مورد مصری ها از آن حمایت می کرد "ماهیت واقعی" خود را نشان داده است.
خانم کلینتون همچنین بر "لزوم باز شدن نظام سیاسی ایران" با هدف "شنیده شدن نظرات مخالفان و جامعه مدنی" تاکید کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز گفته است که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.
 هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.
پیشتر، عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه که به ایران سفر کرده، صبح روز دوشنبه خواستار توجه دولت های منطقه به خواسته های ملت هایشان شده بود.
همزمان با تظاهرات اعتراضی در ایران، جمعی از ایرانیان مقیم خارج ار کشور در مقابل سفارت های ایران در شهرهای مختلف اروپا، از جمله بروکسل، پاریس و لندن تجمع کردند و شعارهای اعتراض آمیز سردادند.
سازمان عفو بین الملل نیز برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با تظاهرکنندگان در تهران و اصفهان را محکوم کرده است.
این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر