سازمان عفو بین الملل: برپایی راهپیمایی حق مردم است، دولت ایران نمی تواند سرکوب معترضان را توجیه کند

بدنبال اعمال خشونت لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای سرکوب این تظاهرات را محکوم کرده و بر حق مردم ایران برای برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز تاکید کرد.
 
این سازمان، بار دیگر بر حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت آمیز در حمایت از مردم مصر و تونس تاکید کرده است.


به گزارش فردا، حسیبه حاج‌صحراوی، قائم مقام بخش شمال آفریقا و خاور میانه در سازمان عفو بین‌الملل؛ که مقرش در لندن است، در این باره اظهار داشته است: «مردم ایران این حق را دارند که با شرکت در تجمعات مسالمت آمیز حمایت خود را از مردم مصر و تونس اعلام کنند.»


وی همچنین افزوده است: «مسئولیت دستگاه‌های دولتی در برقراری نظم اجتماعی نمی‌تواند، ممنوع ساختن اعتراض‌ها و سرکوب آن را توجیه کند.»


حسیبه حاج‌صحراوی، قائم مقام بخش شمال آفریقا و خاور میانه در سازمان عفو بین‌الملل در این باره اظهار داشته است: «سرکوب این تظاهرات تازه‌ترین تلاش دستگاه‌هایحکومتی در ایران برای جلوگیری از فعالیت مخالفان و خاموش کردن صدای دگراندیشان است.»


در همین حال بی بی سی گزارش داد:  ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته است که مقام های ایرانی باید به حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند.

هیگ با اشاره به تصاویر ضرب و جرح تظاهرکنندگان ایرانی که امروز منتشر شده، گفته اگر محمود احمدی نژاد،  معتقد است مردم مصر حق دارند آزادانه عقایدشان را بیان کنند، دولت ایران نباید همین حق را از مردمش دریغ کند.


از سوی دیگر، به گزارش فرانس پرس سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، برنار والرو در یک نشست خبری گفت: "ما بابت ممنوع شدن تظاهراتی که می‌بایست به دعوت اپوزیسیون ایران برگزار می‌شد و همچنین به خاطر محدودیت‌هایی که برای مخالفان ایجاد شده، نگران هستیم".

والرو ادامه داد: "فرانسه از مقامات ایرانی می‌خواهد که حق بیان همۀ شهروندانش را محترم بشمارد و همۀ کسانی را که بیهوده بازداشت شده‌اند، آزاد کند".

0 comments:

ارسال یک نظر