آیت الله وحید خراسانی اقرار زندانیان را غیر معتبر دانست

وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی اعتراف زندانی و اقرار تحت فشار را فاقد اعتبار دانسته است

آیت الله حسین وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم، در یکی از جلسات درس خارج فقه خود، اعتراف زندانیان و کسانی که تحت فشار مجبور به اقرار می شوند را فاقد اعتبار دانسته است.

این خبر که منبع اصلی آن سایت "آینده نیوز" اعلام شده، در وب سایت های وابسته به مخالفان دولت ایران بازتاب گسترده ای داشته است.

بر اساس مطلبی که در سایت آینده نیوز آمده، آیت الله وحید خراسانی در جلسه خارج فقه خود در روز دوشنبه، ششم دی ماه ۱۳۸۹ گفته است: "کسی که در حبس است، اقرارش اعتبار ندارد. قاضی که به چنین اقراری قضاوت کند، از اهلیت قضا ساقط است. اگر تهدیدی هم وجود داشته باشد، آن اقرار اثر ندارد".

آیت الله وحید خراسانی که محمد صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه داماد او است، در این جلسه به جمله ای از امام اول شیعیان اشاره می کند که در آن از پیامبر اسلام نقل شده: "کسی که پس از بلا و گرفتاری اعتراف می کند، مورد حد قرار نمی گیرد".

در جریان نا آرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران، عده ای از مخالفان دولت و کسانی که به روند برگزاری انتخابات اعتراض داشتند بازداشت شدند، و سپس در دادگاههایی که بخش هایی از آن از طریق تلویزیون دولتی ایران پخش شد، اعترافاتی را علیه خود و سایر چهره های مطرح جمهوری اسلامی عنوان کردند که از برنامه ریزی برای ایجاد ناآرامی پس از اعلام نتایج انتخابات حکایت داشت.

از جمله محمدعلی ابطحی از چهره های شاخص اصلاح طلبان، روز شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۸، در دادگاهی علاوه بر اعتراف بر اشتباه خود در ایجاد شبهه در نتایج انتخابات ریاست جمهوری، اکبر هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی و محمد خاتمی را متهم کرد که در جلسه ای "هم قسم" شده بودند.

البته این صحبت های آقای ابطحی به سرعت توسط دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی تکذیب شدند.

صحبت های اخیر آیت الله وحید خراسانی به نقل از سایت "آینده نیوز" در شرایطی منتشر می شود که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مراسم نماز عید فطر سال ۱۳۸۸ با اشاره به موضوع اقرار زندانیان سیاسی، اقرار افراد در دادگاه علیه خود را معتبر دانسته بود.

رهبر ایران در بخشی از سخنرانی خود در مراسم عید فطر گفته بود: "متهم هرچه در دادگاه علیه خود بگوید، این حجت است. هر اقراری، هر اعترافی، شرعا، عرفا و در نزد عقلا در یک دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونی که متهم علیه خود بکند، این اعترافات مسموع است، مقبول است، نافذ است".

البته آیت الله خامنه ای در این سخنان خود اعتراف متهمان علیه اشخاص دیگر را "مسموع" و معتبر ندانسته بود.

احکام مربوط به بسیاری از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، بر اساس اعترافات و اقرارهایی صادر شد که این افراد در جلسات دادگاه مطرح کرده بودند.

بسیاری از مخالفان دولت معتقدند این اعترافات تحت شکنجه و فشار در زندان گرفته شده اند و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار قانونی است.

بعضی از شخصیتهای بلندپایه مذهبی از جمله آیت الله یوسف صانعی و آیت الله حسینعلی منتظری هم به برگزاری این دادگاه ها واکنش نشان دادند و اعترافات متهمان را که به گفته آنها به وسیله فشارهای روحی و جسمی گرفته شده، "بی ارزش و غیر شرعی" خواندند.

0 comments:

ارسال یک نظر