گزیده خبرها از بی بی سی فارسی

اروپا: گام بعدی برای برنامه اتمی ایران، شورای امنیت است

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز ناامیدی از این که ایران گفت و گو در مورد برنامه هسته ای خود را متوقف کرده است، می گوید که گام بعدی، طرح این موضوع در شورای امنیت خواهد بود.

کاترین اشتون که به تازگی در تشکیلات جدید اتحادیه اروپا جانشین خاویر سولانا شده است، روز یکشنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در گفت و گو با تلویزیون "اسکای نیوز" گفت: "ما از آنچه در ایران اتفاق می افتد نگرانیم. من از این که ایران ادامه گفت و گو را نمی پذیرد مأیوس شده ام، حالا باید دوباره بررسی کنیم و ببینیم انجام چه اقدامی ضروری است".

او گفت که گام بعدی برای اروپا، طرح مسئله در شورای امنیت سازمان ملل است، جایی که کشورهای اروپایی بریتانیا و فرانسه دو کرسی دائمی آن را در اختیار دارند و پیش تر هم چند قطعنامه علیه برنامه هسته ای ایران در آن تصویب شده است.

مقامات ایران می گویند که دیگر حاضر به گفت و گو بر سر "حقوق هسته ای" خود نیستند، اما آماده اند در مورد سایر مسائل جهانی، از جمله خلع سلاح بین المللی با قدرت های بزرگ مذاکره کنند.

ایران پس از آن که حاضر نشد به پیشنهاد مبادله سوخت آژانس بین المللی انرژی اتمی تن دهد، پیشنهاد متقابلی مطرح کرد و به قدرت های جهانی تا پایان ماه ژانویه فرصت داد که این پیشنهاد را بپذیرند و گفت که در غیر این صورت تولید سوخت هسته ای با غنای ۲۰ درصد را آغاز خواهد کرد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران هم اخیرا گفت که آغاز تولید سوخت هسته ای ۲۰ درصد، در جریان جشن های دهه فجر به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اعلام خواهد شد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در چند قطعنامه از ایران خواسته است که فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند و از آنجا که ایران توقف این فعالیت ها را نمی پذیرد، تحریم هایی را علیه این کشور وضع کرده است.

اکنون مقامات غربی می گویند که تشدید این تحریم ها و افزایش فشار بر ایران برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته ای این کشور ضرورت دارد.

خانم اشتون می گوید که در ملاقات هفته گذشته خود با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد ایران گفت و گو کرده است.

او گفت: "برای هر دوی ما کاملا روشن بود که باید برای این مشکل فکری کنیم... باید ببینیم چطور می شود به موثرترین شکل با این مشکل برخورد کرد".

خانم کلینتون هفته گذشته در جریان سفری به لندن گفته بود که جامعه جهانی به سمت رسیدن به اجماع برای وضع تحریم های تازه علیه ایران حرکت می کند.

او بعدا حتی گفت که دولت چین هم برای همراهی با اعمال این تحریم ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.

اما منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا به اتیوپی سفر کرده است، روز یکشنبه گفت: "تفاوت صداهای متعددی که از واشنگتن شنیده می شود از مشکلات جاری سیاست خارجی آمریکا است و به نظر می رسد که موضع کلینتون تفاوت اساسی با سایر صداهایی که شنیده می شود دارد".

او گفت که کشورش اظهارات خانم کلینتون را تا زمانی که "چشم انداز داخلی سیاست کاخ سفید در مناسبات ایران و آمریکا" مشخص نشود، جدی تلقی نخواهد کرد.


قوه قضائیه ایران: عده ای توقع قاطعیت فراتر از قانون دارند

رئیس قوه قضائیه ایران می گوید که توقع گروهی از کسانی که خواهان "تسریع" در مجازات معترضان بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات هستند، سیاسی و غیر قانونی است.

صادق لاریجانی روز یکشنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) در جلسه مسئولان عالی قوه قضائیه در تهران، با انتقاد از کسانی که دستگاه قضایی را به "مسامحه" در برخورد با معترضان متهم می کنند، گفت: "برخی افراد علی رغم تذکرات قبلی، توقع بیشتر از قانون را از دستگاه قضایی دارند که این توقعات سیاسی بر خلاف شرع و قانون است".

گروهی از مقامات حکومتی و امامان جمعه ایران در هفته های اخیر از قوه قضائیه خواسته بودند که متهمان بازداشت شده در تظاهرات ضد دولتی ماه های اخیر را به اتهام محاربه، به سرعت محاکمه و اعدام کند.

مخالفان دولت می گویند که این فشارها و اعدام های اخیر با انگیزه ایجاد فضای رعب و وحشت در آستانه ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اعمال می شود تا به این ترتیب هواداران جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز"، از نشان دادن اعتراض خود در جریان راهپیمایی این روز منصرف شوند.

قوه قضائیه ایران روز پنجشنبه ۸ بهمن (۲۸ ژانویه) اعلام کرد که محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور، دو تن از مخالفان دولت را که شرکت در "اغتشاشات" پس از انتخابات ایران از جمله اتهامات آنها بود، اعدام کرده است.

اما وکیل آقای رحمانی پور گفت که موکلش در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ (حدود سه ماه پیش از انتخابات) دستگیر شده و در زندان تحت فشار به "کارهای ناکرده" اعتراف کرده بود.

اکنون رئیس قوه قضائیه ایران می گوید که این دو نفر "کسانی بودند که سلاح به دست گرفته و وابسته به گروهک های محارب و تروریست بوده و یا با مواد منفجره دستگیر شده بودند".

آقای لاریجانی در مورد نحوه رفتار با اعدام شدگان گفت: "در تمام مراحل رسیدگی، قانون آئین دادرسی کیفری در مورد آنان دقیقا اجرا و رعایت گردید".

او تأکید کرد که دستگاه قضائی ایران در برخورد با گروه های "محارب" که قصد "اخلال در امنیت کشور" و ایجاد "تزلزل" در نظام جمهوری اسلامی را دارند، با قاطعیت برخورد خواهد کرد، اما در عین حال به قضات هشدار داد که "توهمات سیاسی" در رسیدگی قضایی آنها تأثیر نداشته باشد "چون اگر بی گناهی بر اثر تعجیل در رسیدگی مجازات شود، نزد خدا جوابی نخواهیم داشت".

چندی پیش گروهی از نمایندگان مجلس ایران به ابتکار روح الله حسینیان، از سرشناس ترین نمایندگان حامی دولت در مجلس، طرحی دو فوریتی را برای تسریع در مجازات اعدام متهمان به محاربه به مجلس ارائه کرد که تا کنون مسکوت مانده است.

احمدی مقدم: با انتشار تصاویر، ۷۰ درصد "اغتشاشگران" را دستگیر کردیم

سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی گفته است که در پی انتشار تصاویری از حوادث روز عاشورا ، ۷۰ درصد از "اغتشاشگران" با معرفی مردم و کارهای اطلاعاتی دستگیر شدند.

در جریان وقایع بعد از انتخابات ابتدا عکسهای معترضان از سوی وبسایت های نزدیک به سپاه پاسداران منتشر شد و بعد از وقایع روز عاشورا نیز نیروی انتظامی تصاویری را روی وبسایت خود منتشر کرد. مدتی بعد از آن نیز نیروی انتظامی تصاویر دهها نفر را در هفته نامه خود "امین جامعه" منتشر کرد و از مردم خواست که در شناسایی آنها به پلیس کمک کنند.

در روز ششم دی ماه مصادف با روز عاشورا ، بین عزاداران مخالف دولت و ماموران نیروی انتظامی و افراد موسوم به لباس شخصی درگیری روی داد که براساس گزارش های خبری و تصویری انتشار یافته، با خشونت شدید ماموران امنیتی همراه بود.

در پی این تظاهرات، که در جریان آن برخی از تظاهرکنندگان در برابر حملات نیروهای دولتی مقاومت کردند، شماری از مقامات و رسانه های حکومتی معترضان را به اهانت به مقدسات دینی متهم ساختند و از تصمیم به شدت عمل در تظاهرات بعدی سخن گفتند.

تعدادی از معترضان مخالف دولت در جریان وقایع روز عاشورا دستگیر شده اند اما گزارش دقیقی از تعداد دستگیر شدگان منتشر نشده است.

آقای احمدی مقدم گفته که در میان دستگیر شدگان برخی تا ۵۰ نفر را هدایت می کردند و با "دستگاه ها و سرویس های بیگانه" ارتباط مستقیم داشتند و "اگر دستگاه قضایی صلاح بداند آنها را معرفی می کنیم تا موجب بلوغ مردم شود."

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفته که در روز عاشورا ۳۰ نفر به اشتباه بازداشت شده بودند که به سرعت آزاد شدند.

با آنکه مدت زیادی از روز عاشورا می گذرد اما فرمانده نیروی انتظامی گفته که "بازجویی" از دستگیر شدگان ادامه دارد و "ابعاد جدیدی از فتنه روشن می شود که به مرور در رسانه پخش خواهیم کرد."

تا به حال چند جلسه دادگاه بازداشت شدگان روز عاشورا برگزار شده است و روز پنجشنبه ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داد که برای یازده تن از متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، از جمله معترضان روز عاشورا، حکم اعدام صادر شده و دو تن از آنان به اسامی آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی اعدام شده اند.

نگرانی از حضور معترضان در مراسم رسمی

در روزهای اخیر و با نزدیک شدن روز ۲۲ بهمن و برگزاری راهپیمائی سراسری، نگرانی در بین مقامات حکومتی در حال افزایش است و به مخالفان دولت هشدار داده شده است که با آنها برخورد خواهد شد.

از زمان آغاز اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد، معترضان از روزهایی که مراسم رسمی در آنها برگزار می شود (از جمله نماز جمعه، راهپیمایی روز قدس و راهپیمایی روز ۱۳ آبان) برای ترتیب دادن تجمع های گسترده اعتراضی استفاده کرده اند و پیش بینی می شود در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم اتفاق مشابهی بیفتد.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران معترضان مخالف دولت روز شنبه (دهم بهمن) بایکدیگر دیدار کرده و با اعلام محکومیت اعدام های اخیر از مردم خواستند تا در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین بدون نام بردن از کسی خطاب به سران معترضان مخالف دولت گفته است که "بهتر است که آنها برگردند و به خطای خود اعتراف کنند و اظهار پشیمانی کنند و خطای خود را جبران کنند."

به گفته آقای احمدی مقدم، اگر این افراد "تمسک به ولایت پیدا کنند با امتیازات ولی فقیه ممکن است از برخی خطای آنها چشم پوشی شود."

راهپیمایی روز ۲۲ بهمن همه ساله در ایران و همزمان با روزی که در آن انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، در تهران و شهرستان ها برگزار می شود و طی ۱۰ روز منتهی به این روز یعنی از ۱۲ بهمن روز ورود آیت الله خمینی (بنیانگذار جمهوری اسلامی) به ایران تا روز ۲۲ بهمن جشن هایی موسوم به "بزرگداشت دهه فجر" در این کشور برگزار می شود.

0 comments:

ارسال یک نظر