مقام های ایرانی و هندی برای رفع اختلاف در مورد مبادله نفت دیدار می کنند

ایران و هند

هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت است

با خودداری ایران از فروش نفت به شرکت های هندی براساس مقررات تازه ای که بانک مرکزی هند اعمال کرده است، مقام های دو کشور قرار است برای حل این اختلاف دیدار کنند.

منابع هندی به خبرگزاری رویترز گفته اند که این دیدار روز جمعه انجام خواهد شد. ارزش مبادله نفتی دو کشور به میلیاردها دلار می رسد.

بانک مرکزی هند هفته پیش اعلام کرد که از این پس برای خرید نفت خام از ایران تسهیلات بانکی ارائه نخواهد کرد و ضمانت ارزی و اعتبارات لازم برای این کار را تامین نمی کند.

بانک مرکزی هند گفت که پرداخت های مربوط به واردات نفت از ایران از این پس در چارچوب "اتحادیه پایاپای آسیا" که معاملات پایاپا بین بانک های مرکزی هند، بنگلادش، مالدیو، میانمار، ایران، پاکستان، بوتان، نپال و سریلانکا را در بر می گیرد، صورت نخواهد گرفت.

به این ترتیب پرداخت های واردات نفت و گاز از ایران باید در یک سیستم بانکی خارج از این اتحادیه انجام شود.

اکنون به گزارش رویترز ایران از تن دادن به این مقررات تازه برای فروش نفت به شرکت های آن کشور خودداری کرده است.

دو منبع آگاه در صنعت نفت هند به این خبرگزاری گفتند که شرکت ملی نفت ایران درخواست شرکت های نفتی هند برای ارائه پرداخت ها در خارج از چارچوب "اتحادیه پایاپای آسیا" را رد کرده است.

شرکت های هندی از ایران خواسته بودند که فورا بانکی در اروپا را که می توان از طریق آن پول ایران را پرداخت کرد مشخص کند، اما ایران از این کار خودداری کرد.

بانک مرکزی هند روز چهارشنبه گفت که بانک مرکزی ایران خواستار انجام ملاقاتی میان دو طرف شده است.

به گفته سخنگوی این بانک هنوز تاریخ مشخصی برای این دیدار تعیین نشده است، اما یک منبع مطلع که در این نشست شرکت خواهد کرد به رویترز گفت که دیدار مقام های دو بانک مرکزی جمعه در بمبئی انجام خواهد شد.

همکاری هند و آمریکا

تحلیلگران هندی گفته اند که تصمیم بانک مرکزی هند ناشی از فشار آمریکا بوده است.

مهرداد عمادی کارشناس اقتصادی هفته گذشته در مورد تصمیم هند به بی بی سی گفت که این به بازار فروش ایران در هند صدمه زیادی خواهد زد و همچنین گام بزرگی است که نشان می دهد مقام های هندی همکاری با مقام های آمریکایی و اتحادیه اروپا در زمینه تحریم ها را افزایش داده اند.

به گفته او این تصمیم بعد از سفر آقای اوباما به هند نتیجه قابل انتظاری بود. او همچنین به گفتگوهای هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در هند در مورد تحریم ها اشاره می کند.

آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران با این کشور اختلاف دارد و برای فشار بر این کشور تحریم هایی را در چارچوب سازمان ملل و همچنین به طور یکجانبه علیه ایران اعمال کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته از هند دیدار کرد و قول داد به افزایش نقش هند در جهان از جمله تلاشش برای احراز کرسی ای در شورای امنیت سازمان ملل کمک کند.

هند از خریداران اصلی نفت ایران است.

ایران تنها صادر کننده نفت در میان کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیاست و هند نیز بزرگترین وارد کننده نفت در میان کشورهای این اتحادیه است.

به گزارش رسانه های هندی این کشور در یک سال اخیرا روزانه 426 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

دولت هند از ایران خواسته است به قطعنامه های سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه اتمی آن کشور جامه عمل پوشد و در هیات شورای حکام آژانس بین المللی اتمی نیز چند بار به قطعنامه هایی که در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی می کند رای داده است.

اوایل سال میلادی جاری دو منبع نزدیک به شرکت "ریلاینس اینداستریز" -بزرگ ترین شرکت خصوصی پالایش نفت هند - خبر دادند که این شرکت قرارداد خرید نفت خام از ایران را در سال مالی ۲۰۱۰ تمدید نخواهد کرد.

هرچند تحریم ها علیه ایران شامل خرید نفت خام این کشور نمی شود، اما منابع نزدیک به شرکت ریلاینس دلیل این اقدام را تلاش برای کاهش وابستگی به ایران اعلام کردند.

0 comments:

ارسال یک نظر