تجمع اعتراضی کارمندان مجبور به مهاجرت از پایتخت در مقابل مجلس

در راستای تصمیم دولت جهت انتقال و کاهش جمعیت پایتخت، بیش از ۷۰۰ کارمند سازمان میراث فرهنگی، بر اساس آیین نامه ابلاغ شده از سوی رییس آن سازمان، مجبور به خروج از پایتخت بوده و امتناع آنها از فرمان دولت جهت این مهاجرت اجباری، اخراج بسیاری از آنها را در برداشته است و در همین راستا صدها نفر از معترضان در مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند.

به گزارش منابع خبری جرس، روز شنبه ٢۶ تیرماه، صدها نفر از معترضان به مهاجرت از تهران، با تحصن در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی نمایندگان مجلس به وضعیت پیش آمده برای خود شدند.

پیش از این ۵۰۰ نفر از کارمندان صنایع دستی تهران نیز، بر اساس حکم سازمان میراث فرهنگی، مجبور به مهاجرت از تهران شده بودند که از این تعداد تنها ۵۰ نفر سفر به اصفهان و ماندن در آن شهر را پذیرفته و از همین تعداد ٣۵ نفر در حال حاضر در مرخصی به سر می برند.

۴۵۰ نفر دیگر از کارمندان میراث فرهنگی خود را بازخرید کرده تا از سفر به استانی دیگر در امان بمانند.

چندی است که دولت دهم با اعلام شایعاتی مبنی بر وقوع احتمالی زلزله در تهران بر آن است تا بخشی از طبقه متوسط شهر تهران را به استان های دیگر کوچ دهد.

این کوچ اجباری، موجی از اعتراض ها را در چند روز اخیر به دنبال داشته که نمونه این اعتراض ها در تحصن اخیر کارمندان و کارشناسان میراث فرهنگی به چشم خورد.

سازمان میراث فرهنگی بعد از اخراج بیش از چهارصد نفر از کارمندان وزارت صنایع به دنبال اجرای سناریوی مهاجرت اجباری کارمندان میراث فرهنگی به اصفهان این روزها در پی افزایش تعداد اخراجی های این سازمان است چنانچه در تصمیم تازه این سازمان قرار است معاونت حفظ و احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به زودی به شهرستان شیراز انتقال داده شود.

اما حال و روز آنهایی که به زور به اصفهان مهاجرت داده شده اند بسیار تاسف برانگیز است. چنانچه خانواده کارمندان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی که بر اساس انتقال اجباری راهی اصفهان شده اند در حال حاضر در مهمانسرا و مساجد به سر می برند و قرار است از مسکن مهر و با پرداخت وام برای آنها خانه ای تهیه شود. این تصمیم به گفته حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تحقق برنامه های دولت در جهت خروج سازمان ها و وزاتخانه ها از پایتخت صورت می گیرد. اگرچه حمید بقایی حتی لحظه ای حاضر نشد تا در میان جمع معترضان و متحصنان مجلس پاسخگو باشد اما متحصنان خواهان ابطال حکم انتقال خود بودند. این سازمان همچنین چندی پیش به دلايل نامعلومي بیش از صد نفر از كارمندان خود را تعدیل کرده و شکایت آنها نیز راه به جایی نبرده است.

انتقال اجباری = برده داری
جمعیت متحصنان روز شنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی، با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود به تصمیم اخیر دولت و معاون ریاست جمهوری را اعلام می کنند.

در یکی از تابلوها تحصن کننده ها عبارت انتقال اجباری برابر است با برده داری درج شده اما گویا کسی به این شعارها و پلاکاردنوشته ها توجهی ندارد.

جمعیت تحصن کننده در مقابل مجلس از سوی نیروهای حراست مجلس رانده می شوند و در ادامه راه در مقابل عمارت مسعودیه جایی که تا پیش از این یکی از خانه های اصلی کارمندان میراث فرهنگی به شمار می آید به تحصن خود ادامه می دهند.

در همین زمینه مسعود علویان صدر، معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی معتقد است که باید به خواسته های منطقی که از سوی کارمندان میراث فرهنگی مطرح می شود رسیدگی شود. اما گفته های او در حالی بیان می شود که نام او در فهرست ماندگاران سازمان در تهران ثبت شده است.

او در شرایطی که بسیاری از کارشناسان و متخصصان زلزله احتمال بروز زلزله در تهران و سخنان احمدی نژاد در این زمینه را تکذیب کرده اند ابلاغیه اخیر را تصمیمی به نفع همکارانش می داند. متحصنان با انتقاد به گفته های علویان صدر که از جمله مدیران معتمد بقایی به شمار می آید نسبت به سرعت عمل در ابلاغ خبر انتقال اجباری شان اعتراض کرده و می گفتند به این اخبار زلزله دامن زده اید و زندگی ما را به هم ریخته اید .این خود شما هستید که زلزله را به زندگی ما آورده اید.

یکی از کارشناسان قدیمی سازمان که خودش را برای استعفا از میراث فرهنگی آماده می کند می گوید: "نکته اساسی که باید آقای بقایی و دیگر دوستانشان به آن پاسخ بدهند این است که چرا انتقال کارمندان از میراث فرهنگی آغاز شده و با توجه به اهمیت میراث فرهنگی آیا دلیلی جز تخریب و از بین بردن تدریجی میراث گرانبهای ما به دنبال استعفای نیروهای کاردان در پی چنین طرح هایی گنجانده شده است. چنانچه می بینیم که استاد زبا انگلیسی آقای بقایی و مشایی این روزها بر مسند یکی از کلیدی ترین نهادهای تاریخی تهران تکیه زده است."

دستگیری خبرنگاران
کیا از کارمندان روابط عمومی میراث فرهنگی از میان جمعیت متحصنان چند نفر را نشانه گرفته و نیروهای حراست سازمان میراث فرهنگی به سمت آنها می آیند.

فاطمه علی اصغر، خبرنگار روزنامه تهران امروز، صدرا محقق خبرنگار اخراج شده از خبرگزاری مهر و سمیه ایمانیان خبرنگار خبرگزاری ایسنا از جمله خبرنگارانی هستند که از سوی روابط عمومی سازمان شناسایی شده و توسط حراست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بازداشت می شوند. از این خبرنگاران تعهد گرفته شده که بدون اجازه در این تحصن شرکت کرده اند. خبرنگاران بازداشت شده چند ساعت بعد از بازداشت آزاد شدند.

0 comments:

ارسال یک نظر