اخبار زندانیان سبز

روز گذشته ۱۲ خرداد، شبنم مددزاده، نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران پس از گذشت یک سال و پنج ماه بازداشت در زندان اوین سرانجام به پنج سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، این فعال دانشجویی که از اول اسفند ۱۳۸۷ در زندان به سر می‌برد، به همراه برادرش فرزاد از سوی دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان رجایی شهر کرج محکوم شد. این دو حکم، بدون اخذ دفاعیات و حضور وکیل مدافع در دادگاه تجدید نظر تایید شده اند. شبنم مددزاده در طی بازداشت، برای پذیرفتن اتهام ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین خلق تحت شکنجه های روحی و فیزیکی شدیدی قرار گرفته است.
حکم دادگاه بدوی برای شبنم و فرزاد پنج سال زندان و تبعید به زندان رجائی شهر بود که در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۸۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی محمد مقیسه صادر شد.
محمد اولیایی فرد وکیل مدافع شبنم و فرزاد مددزاده که سعی در تبرئه موکلان خود داشت اکنون در بازداشت غیرقانونی به سر می برد. و به همین دلیل شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی موحدی نیا با سلب حق داشتن وکیل از شبنم و فرزاد، روز گذشته حکم آنها را قطعی اعلام کرد.

پنج سال حبس قطعی برای دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی
رجبعلی داشاب از فعالان اعتراضات خیابانی روز عاشورا که فیلم وی بارها و بارها از تلویزیون دولتی ایران پخش شده است به پنج سال حبس قطعی محکوم شد.
داشاب که در جلسه دوم محاکمات رسانه‌ای دستگیرشدگان عاشورا توسط قاضی صلواتی محاکمه شد، در مرحله بدوی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد انجام جرایم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به تحمل شش سال حبس محکوم شده بود.
به گزارش دانشجونیوز، طبق رایی که در مرحله تجدیدنظر به شعبه ۵۴ تجدیدنظر دادگاه انقلاب به ریاست قاضی موحد ارجاع شده، وی نهایتا هفته پیش بنا به حکم صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد.
داشاب که از هفته دوم فروردین در بند ۳۵۰ نگهداری می‌شود دانش آموخته فلسفه غرب در مقطع کارشناسی از دانشگاه تبریز و در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه شهید بهشتی است.

صدور حکم ۱۵ سال زندان و تبعید برای حمید حائری
حمید حائری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، به حکم ۱۵ سال زندان و تبعید به زندان گوهردشت کرج محکوم شد.
حمید حائری در حالی که از بیماری‌های حادی رنج می برد و تنها با عصا قادر به راه رفتن است و در سلول انفرادی است، بدون اطلاع وکیل و خانواده اش به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برده شد.
به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، اتهاماتی که علیه او به کار برده اند عبارتند از محاربه، ملاقات خانوادگی با فرزندش در قرارگاه اشرف در عراق، هواداری از سازمان مجاهدین ، تبلیغ علیه نظام و …
حائری از بیماری حاد قلبی رنج می برد و تاکنون دوبار دچار سکته قلبی شده است.
حمید حائری ۵۷ ساله که در تاریخ 15 آذر ۱۳۸۸ با مراجعه‌ ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و به سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او به مدت ۷۴ روز در سلول‌های انفرادی به سر برد. سپس او را به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند.

دبیر تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین بازداشت شد
روز گذشته مورخ ۱۰ خرداد ماه ۸۹ نیروهای امنیتی شهر قزوین فرهاد فتحی دبیر تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین را در این شهر دستگیر و با دستنبد و چشم بند به مکان نامعلومی منتقل کردند.
این فعال دانشجویی پس از خروج از دانشگاه، توسط ماموران امنیتی که در حال تعقیب وی بازداشت شد. هنگامی که وی به مغازه ای در نزدیکی منزل مسکونی اش وارد شده، ماموران به داخل مغازه هجوم برده و وی را به مکان نامعلوی منتقل می‌کنند.
به گزارش دانشجو نیوز، یکی از اتهامات فتحی انتشار بیانیه در حمایت از یکی از اساتید بازداشت شده این دانشگاه به نام دکتر حسن رئیسیان و اقدام جهت جمع آوری امضا برای آزادی وی عنوان شده است.
این فعال دانشجویی در آذرماه سال گذشته به همراه پیام حیدرقزوینی و سعید سکاکیان دو تن دیگر از فعالین دانشجویی این دانشگاه و به اتهام اخلال در نظم عمومی بازداشت شده و مدتی را در بازداشت نیروهای امنیتی استان قزوین به سر برده بود.

وخامت حال علی بی‌کس، از اعضای کمیته دانشجویی در زندان اوین
گزارش‌های رسیده از اوین حکایت از وخیم‌شدن حال عمومی یکی از اعضای کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی می‌دهد.
علی بی‌کس از ۲۴ خرداد ماه سال گذشته و تنها دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
به گزارش کلمه، علی بی‌کس، عضو کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی‌، به علت فشارهای وارد شده در زندان و فضای غیر بهداشتی با بیماری حادی روبرو شده است و به گفته‌ پزشکان زندان نیاز فوری به درمان در خارج از زندان اوین را دارد.
براساس این گزارش، بی‌کس از ۲۴ خرداد ماه سال گذشته و تنها دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به تحمل هفت سال حبس محکوم شده بود.
این مدافع حقوق بشر هم‌اکنون در انتظار نتیجه رای دادگاه تجدید نظر است و تاکنون اجازه استفاده از مرخصی را نیز نداشته است.
گفتنی است علی بی‌کس دارای دکترای تاریخ است و در حوزه روزنامه‌نگاری نیز فعالیت داشته است. او در طی چند سال گذشته تلاش‌های زیادی برای کمک به زندانیان سیاسی کمتر شناحته شده انجام داده و به همین دلیل و نیز همکاری با کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

تمدید قرار بازداشت سه فعال فرهنگی ملی‌گرا
بازپرس شعبه ۵ دادسرای اوین قرار بازداشت مهدی کوهکن، محسن صادقی‌نور و نادر بابایی سه فعال مدنی ملی‌گرا را تمدید کرد.
بازپرس اسدی، بازپرس شعبه ۵ دادسرای اوین قرار بازداشت مهدی کوهکن، محسن صادقی نور و نادر بابایی سه فعال مدنی ملی گرا، که از اوسط بهمن گذشته در رابطه با بازداشت فعالان اعتراضات خیابانی روز عاشورا بازداشت شده بودند را برای دو ماه دیگر تمدید کرد.
به گزارش دانشجونیوز، محسن صادقی نور، عضو سابق جبهه متحد دانشجویی به سرپرستی حشمت طبرزدی و نادر بابایی فارغ‌التحصیل رشته دامپزشکی از دانشگاه تهران و از جانبازان جنگ ایران و عراق بوده و مصدوم شیمیایی محسوب می‌شود. این سه تن که جزو فعالان فرهنگی-مدنی مشروطه خواه محسوب می‌شوند پس از بازداشت امید شریف دانا و در رابطه با وی دستگیر شده اند.
گفتنی است شرایط جسمی بابایی در روزهای اخیر با توجه به مصدومیت شیمیایی وی رو به وخامت نهاده است.

بازداشت یکی از شهروندان کرد ساکن مهاباد
یک شهروند مهابادی به نام شیرکو سبیلی صبح دوشنبه دهم خردادماه، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این فعال کرد از سوی مقامات رسمی اعلام نشده است.
شنیده ها حاکی از آن است که نامبرده به دلیل فعالیت سیاسی بازداشت شده است.
هم چنین یکی از فعالان انجمن صنفی معلمان استان کردستان به نام فرج الله زنده دلان که مورخ هشتم خردادماه در محل کارش بازداشت شده بود روز گذشته با قید ضمانت آزاد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر