همسر مهدیه گلرو: حکم های نامتناسب را به نام عفو لغو کردند

روز چهارشنبه سایت رهبر ایران گزارش داد که آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه تولد حضرت فاطمه، دختر پیامبر اسلام، با درخواست عفو یا تخفیف مجازات ۸۱ نفر از زندانیان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری موافقت کرده‌است.

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز بلافاصله  پس از  اجرایی کردن این دستور، ضمن اعلام جزییات این عفو، یادآور شد: افرادي مشمول عفو شدند كه ابراز ندامت كرده بودند.

این یک روال طبیعی است که جمهوری اسلامی هر ساله در مناسبت‌های مذهبی با درخواست رئیس قوه قضائیه تعدادی از زندانیان را آزاد می‌ کنند و معمولا در سال های گذشته اعلام نمی شد که زندانیان مشمول عفو اعلام ندامت کرده اند یا نه اما امسال، کسانی که پس از حوادث انتخابات دستگیر شده اند، غالبا زندانیانی هستند که تحت عناوین اقدام علیه امنیت ملی و یا تبانی برای براندازی در زندان بوده اند، لذا حاکمیت برای آزادی این دسته از زنداینان اعلام کرده است که آنها از اقدام خود ابراز ندامت کرده اند .

 جرس گفتگوهایی با چند تن از خانواده های زندانیان سیاسی در مورد درخواست عفو ازرهبری جمهوری اسلامی انجام داده است .

پیش از این همسر محمد نوری زاد مستند ساز و نویسنده نامه های انتقادی به رهبری جمهوری اسلامی که در زندان به سر می برد، ضمن اشاره به پاسخ منفی نوری زاد به پیشنهاد دادستان تهران و نوشتن نامه عفو برای رهبری، خود پیشنهاد جدیدی را مطرح کرده بود.

فاطمه ملکی گفته بود:  پیشنهاد من این است؛ رهبری همانگونه که با اقشار گوناگان ، اعم از معلمان، کارگران، شاعران و گروه های دیگر گفتگو می کند می تواند خانواده زندانیان را نیز به عنوان یک گروهی که دیگر قابل چشم پوشی در جامعه نیستند، دعوت کند و در دیداری با این خانواده ها، حرف های آنان را بدون هیچ فیلتر و سانسوری بشنود. اگر ایشان می خواهند اوضاع کشور رو به آرامش پیش برود می باید حرف های خانواده های زندانیان را بشنود.

 فاطمه الوندی مادر مهدی محمودیان، زندانی سیاسی دیگری که پس از افشای کهریزک بازداشت و نه ماه در زندان به سر می برد نیز با رد درخواست عفو از رهبری جمهوری اسلامی گفته بود: ما در خواست عفو نداریم، اجرای قانون و رعایت حقوق انسانی تنها خواسته ماست. فرزند من و بقیه جوانان دلشان برای مملکت و مردم می سوخت و می خواستند آبروی همین کشور را حفظ کنند، حالا برای چه چیزی باید درخواست عفو بکنند؟ با تذکر امثال فرزندان من، خودشان تصمیم گرفتند کهریزک را تعطیل کنند پس چرا فرزندان ما را به جرم حقیقت گویی در مورد این بازداشتگاه تحت فشار قرار داده اند و می گویند درخواست عفو کنید؟

وحید لعلی پور، همسر مهدیه گلرو دانشجوی ممنوع التحصیل که به همراه سایر اعضای شورای حق تحصیل دانشجویان در زندان به سر می برد نیز به جرس گفته است: همسر من تقاضای عفو نکرده است و کسانی که من می شناسم نیز هرگز اهل درخواست عفو نوشتن نبوده اند اما ما نمی دانیم در زندان چه می گذرد و ممکن است برخی ها در شرایط دشوار، ناگزیر به پذیرش چنین درخواستی شوند، در عین حال که تاکید می کنم، من حتی کسانی که پس از این دستور آزاد شده اند را می شناسم که تقاضای عفو نداده اند اما مشمول این دستور شده اند.

وی  تاکید می کند: یکی دو هفته گذشته دادستان تهران شخصا با چند تن از زندانیان دیدار می کند و به آنها پیشنهاد می دهد که  تقاضای عفو امضا کنند تا شاید در وضعیت آنها تغییری ایجاد شود.

وی که پیش از این خود نیز زندانی بوده است به آزادی برخی از همبندان خود  پس از دستور عفو دادستانی اشاره می کند و می گوید: چند نفری که آزاد شده اند از جمله دانشجویانی بودند که هرگز کار سیاسی نکرده بودند، اما حکم های بی ربط و غیر معقولانه ای برای آنها صادر شده بود. لذا با توجه به اینکه می دانم آنها ندامت نامه ننوشته اند، فکر می کنم دادستانی و دستگاه قضایی خودشان به این باور رسیده اند که باید در مورد حجم زیاد زندانیان تجدید نظر کنند و در این میان برخی از حکم های نامعقول را  لغو و حبس های طولانی مدت را نیز کوتاه کنند، لذا حکم های نا متناسب را به نام عفو لغو کرده اند.

وی ادامه داد: دانشجوی بیست ساله ای که به تازگی و پس از اعلام عفو آزاد شده است سن اش یاری نمی کند که حتی یک روز کار سیاسی کرده باشد و یا دوران حضورش در دانشگاه هم آنقدر کوتاه بوده که نمی شود به عنوان فعال دانشجویی او را محکوم کرد، لذا سه سال حبسی که در دادگاه برایش صادر کرده اند باید بگونه ای تصحیح می شد که به نظر می رسد با عفو زندانیان درواقع همین کار را انجام داده اند.

لعلی پورهمچنین به تماس تلفنی خود با مهدیه گلرو همسر دربندش اشاره کرد و گفت:  نکته جالب اینجاست بر اساس آنچه که همسرم می گفت به مناسبت تولد حضرت فاطمه دستور عفو داده اند، اما از بند نسوان  تا کنون حتی یک زن را هم آزاد نکرده اند.

وی گفت نه مهدیه و نه دوستان او هیچ کدام تقاضای عفو نداده اند اما امیدواریم خودشان در احکام طولانی مدت برخی از زندانیان که به هیچ وجه با فعالیت های دانشجویی آنان همخوانی ندارد تجدید نظر کنند.

وی با بیان اینکه مهدیه گلرو، شیوا نظر آهاری، ضیا نبوی و مجید دری چهار دانشجوی محروم از تحصیل دربند با حکم های طولانی مدت هستند که متاسفانه به جای آنکه آنها را برای فعالیت شان در شورای حق تحصیل محاکمه کنند برخی از آنان را به سازمان مجاهیدن خلق منتسب کرده اند.

همسر مهدیه گلرو ادامه داد: همسرم می گوید ؛ دوستان من ترجیح می دهند به جرم همان اتهامات گذشته ای که در مورد تجمع و تبانی و براندازی مطرح کرده بودند، زندان های طولانی مدت را تحمل کنند اما آنها را وابسته به سازمانی که هیچ اعتقادی به آن ندارند، زندانی نکنند.

وی با بیان اینکه ده سال زندان برای مجید دری و تبعید به ایذه هرگز متناسب با فعالیت یک دانشجو نیست، گفت تاسف آور است دانشجویانی که با زبان خودشان از گرایشات یک سازمان  اعلام انزجار می کنند اما یک شورای صنفی دانشجویی را اصرار دارند که سیاسی کنند.

لعلی پور تاکید کرد البته وقتی احمدی نژاد در تلوزیون می گوید که ما دانشجوی محروم از تحصیل نداریم، دانشجویان ممنوع التحصیل که خودشان  عضو شورای حق تحصیل هستند، قربانی می شوند و برای آنها اتهامات جدید می تراشند تا حرف احمدی نژاد درست از آب در آید.

(مسیح علی نژاد: جرس)

0 comments:

ارسال یک نظر