اعتراض 'کتبی' ایران به اقدامات 'غیر‌‌‌دوستانه' جمهوری آذربایجان

وزارت امور خارجه ایران سفیر جمهوری آذربایجان را احضار کرده است

وزارت امور خارجه ایران "جوانشیر آخونداف" سفیر جمهوری آذربایجان را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه "اقدامات غیردوستانه" همسایه شمالی‌اش خوانده، به او ابلاغ کرده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از وزارت امور خارجه ایران گفته است که موضوع اصلی این اعتراض "تردد برخی از تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به جمهوری آذربایجان و برخورداری از برخی تسهیلات در آن کشور برای عزیمت به تل آویو و همکاری با شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی [اسرائیل]" بوده است.

یکی از معاونان سایت غنی سازی اوارنیوم نطنز، به تازگی با یک بمب مغناطیسی که به خودرو حامل او چسبانده شده بود، در تهران کشته شد. مقام های ایرانی و برخی از رسانه های غربی، اسرائیل را در این ترور دخیل دانسته اند.

'اعتراض کتبی' ایران

به گزارش ایرنا، دولت ایران می گوید که سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران فعالیت می کند.

وزارت امور خارجه ایران در جریان احضار سفیر جمهوری آذربایجان خواستار پایان دادن به این فعالیت ها شده است.

مدیرکل وزارت امور خارجه ایران روز شنبه در تهران، ضمن احضار سفیر جمهوری آذربایجان "یادداشت اعتراض" کشورش را به آقای آخونداف، تسلیم کرده است.

در زبان دیپلماسی، "اعتراض کتبی" دولت ها به یکدگیر نشان دهنده اهمیت بالای موضوع نسبت به اعتراض شفاهی و مفتوح بودن آن نزد دولت معترض است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته است که سفیر جمهوری آذربایجان "طی سفر به باکو" اعتراض ایران را به مقام های کشورش در میان می گذارد.

مقام های سیاسی و نظامی ایران در سال های اخیر به دلیل روابط جمهوری آذربایجان با اسرائیل دست به انتقادات علنی از این کشور زده اند.

سرلشکر حسن فیروزآبادی در تابستان سال جاری خورشیدی مواضع الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را "غیر اسلامی" خوانده و در مورد "سرنوشت شومی" که در انتظار آقای علی‌اف است، به او هشدار داده بود.

اعتراض ایران با موضوعات متنوع

رسانه های ایران می گویند که در جریان احضار سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه ایران، این کشور همچنین به "رفتار نامناسب جمهوری آذربایجان با نمایندگان نهادهای جمهوری اسلامی در آن کشور، تبلیغات ضد ایرانی روزمره رسانه‌ای و همچنین توقیف کامیون های باری ایرانی در مسیر آستارا – باکو" به شدت اعتراض کرده است.

روابط ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه های اخیر با تنش همراه بوده است.

تنش ها در روابط ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر تشدید شده است

در ماه های اخیر، نماینده صداوسیمای جمهوری اسلامی در فرودگاه باکو از این کشور اخراج و راهی ایران شد.

در تازه ترین نشانه تنش میان دو کشور، برخی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان از حزب حاکم، با انتقاد از سیاست های ایران، خواهان تغییر نام کشورشان و اضافه کردن عنوان "شمالی" به جمهوری آذربایجان شده اند.

آذربایجان "جنوبی" عنوانی است که ملی گرایان تندروی جمهوری آذربایجان به شهرهای آذری ایران اطلاق می کنند.

دو کشور بر سر تعیین حدود مرز آبی در دریای خزر و بهره برداری از منابع کف دریا نیز اختلافاتی دارند.

روابط پرتنش دو کشور

شهرهای فعلی جمهوری آذربایجان همراه مناطق وسیعتری در منطقه قفقاز از مناطق تحت تسلط ایران تا حدود ۲۰۰ سال پیش بود.

در جریان جنگ های ایران و روسیه و شکست ایران از سپاهیان امپراتوری تزار، فتحعلی شاه قاجار دست به امضا قرارداد صلح با روسیه زد.

عهدنامه گلستان یکی از قراردادهای ایران و روسیه تزاری است که به جدا شدن بخشی از شهرهای تحت تسلط ایران از جمله باکو انجامید که اکنون پایتخت جمهوری آذربایجان است.

جمهوری آذربایجان تنها کشور شیعه مذهب همسایه ایران است.

این جمهوری پس از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی در حدود بیست سال پیش اعلام استقلال کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر