نامزدهای انتخاباتی ما: عاطفه نبوی، آرش صادقی، کوهیار گودرزی و عبدالفتاح سلطانی

کلمه- گروه اجتماعی:

یاران سبز و استوار در بند مان اعلام کردند که: "نامزد شدن در آن (انتخابات) تنها و تنها، مشروعیت دادن به انتخاباتی رسوا و نمایشی و کمک به تقویت و تحکیم پایه های استبداد و خودکامگی و پشت کردن به آرمان های دمکراتیک و ضد استبدادی انقلاب اسلامی و نادیده انگاشتن فداکاری های بی دریغ مردم در راه آزادی و کرامت انسانی در جنبش اجتماعی پدید آمده از بطن انتخابات سال ۸۸ است. امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با آرمان محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نیز در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است." بسیاری از ما در انتخابات گذشته مسوولانه و از روی تعهد فعالیت می کردیم، فضای پر شور می آفریدیم و در پای صندوق های رای حضور پیدا می کردیم ، اما نمی توان در این دوره مشارکت سیاسی و تبلیغی داشت و که گرم کردن فضای سیاسی این دوره که هیچ شباهتی به انتخابات ندارد، فقط گام گذاشتن در راه تحکیم و تثبیت دیکتاتوری و خودکامگی است . در انتخابات شرکت نمی کنیم هنگامی که:

عاطفه نبوی: دانشجوی در بند؛ اتهام: "رای من کجاست؟ "

فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی ارشد و محروم از تحصیل متولد سال ۱۳۶۲، که بعد از خرداد سال ۸۸ و شروع دستگیری‌های گسترده بازداشت شد. عاطفه نبوی در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ همراه پسر عمویش ضیاالدین نبوی و شش نفر دیگر از دوستانش در منزل بازداشت شد. او پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و به مدت ۹۵ روز در این بند و در سلول‌های انفرادی زیر فشارهای جسمی و روحی به سر برد. عاطفه نبوی در آذر ماه ۱۳۸۸ از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی «قمی» به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۸۹ نبوی همراه به دیگر زندانیان زن سیاسی زن زندان اوین به بند متادون این زندان که محل نگهداری مجرمان خطرناک است منتقل شد. این بند که محل نگهداری مجرمان خطرناک از جمله معتادین به مواد مخدر است سالنی در بسته در حدود ۳۰ الی ۳۵ متر دارد که زندانیان در آن از هوای آزاد در طول روز کم‌تر از یک ساعت می‌توانند استفاده کنند که البته پس از مدتی تمامی زندانیان سیاسی زن اوین به بند دیگری منتقل شدند. در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۱۳۸۹ همسر وی علی نبوی نیز به خاطر اجرای حکم دو سال زندان خود بازداشت و به زندان منتقل شد.

نسرین ستوده وکیل عاطفه نبوی در این زمینه گفته بود: «در پرونده عاطفه نبوی، نکته مشخص این است که تمام بازجویی‌های وی و اساسا اتهامی که به او وارد شده، به دلیل نسبت‌های فامیلی‌اش بوده است. یعنی بیشتر سوالهای بازجویی در مورد فعالیت های عموی عاطفه در خارج از کشور بوده، ضمن اینکه عاطفه هیچ اعترافی در پرونده نداشته است. محاکمه فرد و نسبت دادن اتهامی به او تنها بر مبنای نسبت‌های فامیلی، با اصل" شخصی بودن جرم و مجازات که در قوانین تمام کشورهای دنیا وجود دارد، در تناقض است." نسرین ستوده همچنین گفت: «تنها مورد اتهامی در پرونده موکلم که دادگاه می‌تواند آن را مبنای صدور حکم قرار دهد، شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد است که در آن راهپیمایی حدود چهارمیلیون نفر شرکت کرده‌اند، ضمن اینکه طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این راهپیمایی غیرقانونی نبوده است."

آرش صادقی، دانشجوی اسیر در سوگ مادر

عضو ستاد ۸۸ میرحسین موسوی در زمان انتخابات و فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، درتاریخ ۶ دی۱۳۸۸( روز عاشورا) بازداشت شد. او در دادگاه بدوی به ۳ سال حبس تعزیری و ۶ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

صادقی پس از یک مرخصی دو هفته‌ای به مناسبت نوروز، در ۱۵ فروردین به زندان بازگشت و ازآن زمان بیش از۶۰ روز درسلول انفرادی بند ۲۴۰ به سربرد. او حدود یک سال و نیم پس از بازداشت برای مرخصی به منزل باز‌می‌گردد، اما پس از گذشت چند روز بدون هیچ‌گونه احضار نامه‌ای برای بازگشت و یا تماس تلفنی از سوی ضابطین قضایی، مامورین امنیتی جهت بازداشت مجدد آرش در ساعت چهار صبح به منزل مسکونی آنها یورش می‌برند، که همین مسئله منجر به حمله قلبی و فوت مادر آرش می‌شود. لازم به ذکر است که در حین بازجویی‌هایی که از این دانشجو به عمل آمده دو بار کتف وی در رفته و یک دندان او نیز شکسته است.

آرش صادقی در تاریخ ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۰ با پایان دوره محکومیت از زندان آزاد شد اما اندکی پس از آزادی صبح روز ۲۶ دی ماه ۹۰ در حالی که به همراه پدر بزرگ و مادربزرگش به بهشت زهرا می رفتند در داخل کوچه توسط ماموران بازداشت شد.این بازداشت که با درگیری و فحاشی همراه بوده است، موجب شد که آرش صادقی از ناحیه سر آسیب دیده و سر وی شکسته شود.

کوهیار گودرزی: مادر و پسر اتهام؛ آزادی

فعال حقوق بشر، وبلاگ نویس، روزنامه نگار، زندانی سیاسی و از دانشجویان دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف و دارای سابقه بازداشت و زندان است. او با فشار نیروهای امنیتی در آبان ۱۳۸۸ از از ادامه تحصیل در این دانشگاه منع شد. گودرزی از جمله افرادی بود که در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و هنگامیکه برای شرکت در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری عازم قم بود در ۲۹ آذر بازداشت شد و ماهها در زندان و تحت فشار قرار گرفت.

اواخر اسفند ۱۳۸۸ بیش از دو هزار دانشجوی دانشگاه شریف در بیانیه‌ای خواستار آزادی او و مهدی کلاری و تارا سپهری فر دیگر دانشجویان زندانی دانشگاه شریف شدند.کوهیار در نهایت به یکسال زندان محکوم شد و پس از پایان محکومیتش آزاد گردید.کوهیار در مرداد سال ۱۳۹۰ مجددا بازداشت شد و چند ساعت بعد از بازداشت او مادرش نیز در کرمان بازداشت گردید. پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، از سوی دادگاه انقلاب کرمان به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد. او پس از بازداشت، به اتهام " تبلیغ علیه نظام" " توهین به شهدا و رهبری" در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفت .به گفته خانواده مخترع، دادگاه هم‌چنین پرونده دیگر او با اتهام " توهین به مقام رهبری" را به دادگستری استان کرمان ارجاع داده است و او می‌بایست بار دیگر مورد محاکمه قرار گیرد.صدور این حکم سنگین برای پروین مخترع در حالی صورت می‌گیرد که او تنها به دلیل انجام مصاحبه‌های اعتراضی نسبت به بازداشت غیرقانونی فرزندش، دستگیر و زندانی شد. این حکم، یکی از کم‌سابقه‌ترین احکامی است که در سال‌های گذشته از سوی دادگاه، برای یک مادر، تنها به جرم دفاع از فرزندش، صادر شده است. کوهیار گودرزی نیز با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از زمان بازداشتش بالاخره راهی دادگاه شد و توسط قاضی پیر عباس محاکمه گشت و اکنون منتظر صدرحکم خود در بند ۲۰۹ نگه‌داری می‌شود.

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری

سلطانی پیش‌تر در سال ۱۳۸۴ بازداشت و مدت ۲۱۹ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین سپری کرده بود. او توسط قاضی مرتضوی متهم شد به جاسوسی از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند. وی به خاطر این پرونده در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس و ۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر وی را پس از ۲۱۹ روز حبس از کلیه اتهامات تبرئه کرد. دستگاه قضایی بدون عذرخواهی و اعاده حیثیت او را آزاد کرد و تلاش‌های او برای تحت پیگرد قرار دادن مقامات دستگاه قضایی به نتیجه‌ای نرسید.این وکیل برجسته‌ی دادگستری همچنین بعد از انتخابات پرمناقشه‌ی ریاست جمهوری در ایران در تاریخ ۲۶ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت و مدت دو ماه را تا تاریخ پنج شهریور ماه در زندان به سر برد و سپس با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.عبدالفتاح سلطانی در تاریخ شهریور ماه سال ۹۰ برای چندمین بار بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. سطانی در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۰ به شعبه سوم بازپرسی دادسرای مستقر در زندان اوین منتقل و دفاع آخر از او اخذ شد. بازپرس پرونده با تفهیم اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور-ماده ۶۱۰»، «تبلیغ علیه نظام -ماده ۵۰۰» و «تاسیس گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور (تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر) – ماده ۴۹۸» ضمن اخذ دفاعیات آخر از آقای سلطانی پرونده وی را به دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ به ریاست قاضی پیرعباسی ارجاع داد. با این حال قرار بازداشت وی نیز برای یک ماه دیگر تمدید شده و وی هنوز در یکی از بندهای امنیتی زندان اوین به سر می برد . قابل ذکر است که همسر این وکلی برجسته دادگستری نیز یک بار بازداشت شد. معصومه دهقان، در روز سه شنبه ۱۴ تیرماه در پی احضار به دادسرای اوین برای ارائه پاره‌ای توضیحات روانه زندان اوین شد. آقای سلطانی، دلیل بازداشت همسرش را واهی و بی اساس می دانست و گفت: "مدعی هستند که جایزه حقوق بشری که بنده دو سال پیش در نورنبرگ برنده شده بودم را همسرم دریافت کرده و می گفتند حتما این جایزه را برای خانواده زندانیان سیاسی خرج کرده‌اید." معصومه دهقان نهایتا با قرار وثیقه‌ ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر