بالاگرفتن اختلافات شدید رهبری و احمدی نژاد درباره نابسامانی بازار ارز

جرس- به گزارش منابع خبری جرس از تهران در زمان تعطیلات آخر ماه صفر و رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام رضا (ع) آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی به سنت همیشگی برای زیارت به مشهد مشرف شده بود. این ایام مصادف با اوج گیری شدید قیمت ارز در تهران شد. رهبر جمهوری اسلامی سفر زیارت ایش را ناتمام گذاشت و سراسیمه به تهران بازگشت و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور منصوب و سابقا معتمد خود را احضار می کند.

در این جلسه آقای خامنه ای بشدت احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار می دهد و بسیار تند با وی برخورد می کند. مقام رهبری با عصبانیت به رئیس دولت می گوید: چرا برای کنترل بازار ارز کاری نمی کنید؟ چرا دولت اهمال می کند؟ چرا پیش بینی های لازم را نکردید؟ آیا فکر می کنید با این کارهایتان رهبری را زمین می زنید؟ و با این اهمالها و مسامحه کاریهای عمدی می خواهید خوش رقصی خودتان را جلو غربی ها و آمریکایی ها به نمایش بگذارید؟ اشتباه می کنید! رهبری بیدار است و با دقت ریز امور را زیر نظر دارد. با صراحت به شما تذکر می دهم و تذکرم را هم تکرار نخواهم کرد اگر بسرعت اقدام بازدارنده نکنید، شخصا با شما برخورد خواهم کرد.

بعد از این هشدار، دولت که تا آن زمان تماشاگر بود به اقداماتی دست زد. از جمله پیشنهاد افزایش نرخ سپرده ها از سوی رئیس کل بانک مرکزی که معطل گذاشته شده بود بلافاصله به تصویب رئیس دولت رسید و ارز تک نرخی دولتی تثبیت شد. مجلس که عملاً در رأس امور نیست و به وظیفه نظارتیش درست عمل نمی کند و در قبال پر تخلف ترین دولت تاریخ ایران فاقد اقتدار لازم است با تأخیری سوال برانگیز در این هفته وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی را مورد سوال قرار داد و بدون رسیدن به نتیجه مشخص اجرایی جلسه غیرعلنی اش به پایان رسید.

این نخستین برخورد تند رهبری با رئیس جمهور است. تحلیل رهبری از وضعیت نابسامان اقتصادی اخیر اهمال عمدی احمدی نژاد و تیم وی است. تحلیل محافل سیاسی منتقد فقدان دانش اقتصادی در هر دو سو و در نظر نگرفتن منافع ملی و کارشناسی های علمی و نقض قانون از هر دو جانب است. بعد از این برخورد تند شایعه به اجرا گذاشتن طرح بی کفایتی رئیس جمهور در محافل اصول گرای تهران بر سر زبانها افتاده است.

0 comments:

ارسال یک نظر