مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیش از انفجار با احمدی روشن دیدار داشتند

هویت جانباختۀ دوم نیز فاش شد

به گزارش منابع خبری، تعداد قربانیان انفجار بمب مغناطیسی در شمال تهران، که صبح روز چهارشنبه بوقوع پیوست، به دو تن رسید که علاوه بر «مصطفی احمدی روشن»، از مسوولان تاسیسات هسته ای نطنز، رانندۀ وی نیز که اعلام شده بود، از مجروحان حادثه است، عصر چهارشنبه در بیمارستان درگذشت و هنوز یکی دیگر از مجروحان در بیمارستان و بخش مراقبت های ویژه بستری می باشد. 

 منابع خبری همچنین گزارش داده اند که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از کشته شدن احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند . همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و برخی مقامات مجلس، از دخالت اسرائیل در این انفجار و موارد مشابه خبر داده اند.

 همسر مصطفی احمدی روشن نیز گفته است که همسرش "در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته است."

اخبار اولیه
 به گزارش ایلنا، صفرعلی براتلو، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفته است که انفجاری در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران رخ داد که در جریان آن "یک موتورسوار با متصل کردن یک بمب مغناطیسی به بدنه پژو ۴۰۵ که حامل سه سرنشین بوده، این خودرو را منفجر کرد."

 بر اساس گزارش ها، این انفجار در حوالی میدان کتابی و در خیابان گل نبی در حوالی سید خندان رخ داده است.

 خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده بود که دو نفر را دیده اند که سوار بر موتور بوده اند و بمبی را به خودرو حامل این افراد چسباندند. بر اساس این گزارش، علاوه بر کشته شدن مصطفی احمدی روشن، همراه وی نیز جان باخته است.

نفر دوم راننده بوده
 خبرگزاری رسمی دولت ایرنا، به نقل از یک منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفته بود که "دو مجروح این انفجار نیز به بیمارستان های ایرانمهر و رسالت منتقل شده اند"، که بعد از ظهر چهارشنبه هویت فرد همراه احمدی‌روشن که راننده وی بود، مشخص شد. 

 وی رضا قشقایی و راننده مصطفی احمدی روشن بوده، که به گزارش فارس، ابتدا به بیمارستان رسالت تهران انتقال پیدا کرد اما علیرغم تلاش پزشکان جان باخت. 

جزئیاتی در مورد دانشمند جانباخته 
 به گزارش ایرنا، همان مقام آگاه امنیتی که نامش فاش نشده، گفته بود: "شیوه شهادت این استاد دانشگاه همچون سایر ترورهای صورت گرفته توسط عوامل صهیونیستی از طریق چسباندن بمب مغناطیسی به وسیله نقلیه بوده است."

 بر اساس این گزارش، مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سایت نطنز – سایت غنی سازی اورانیوم- بوده، که سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شده بود.

 ایرنا نوشته است که "احمدی روشن از دانشجویان برجسته بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد همکاری داشته است."

 خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است که احمدی روشن که به نظر می‌رسد هدف اصلی این ترور بوده است بر اساس گفته‌های یکی از همکارانش، در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرده است.

 به گزارش الف، برای غنی سازی اورانیوم از غشاهای پلیمری استفاده می شود، بطوریکه ابتدا اورانیم به صورت "گاز هگزا فلورید اورانیم" درآورده می شود و سپس این گاز از یک غشای پلیمری مخصوص عبور داده می‌شود. با این کار اورانیوم ۲۳۵ زودتر از ۲۳۸ از غشای پلیمری عبور می‌کند. و به این شیوه اورانیوم غنی سازی می‌شود.

"نقش اسرائیل بارز است"
 لحظاتی پس از این حادثه تروریستی، صفرعلی براتلو دبیر شورای تأمین استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تأکید کرد که بمب‌های استفاده شده برای به شهادت رساندن مهندس احمدی روشن از نوع بمب‌هایی بوده است که قبلاً نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی به کار گرفته شده‌اند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز ، با اعلام اینکه بزودی موضع این وزارتخانه درباره انفجار تروریستی صبح امروز تهران اعلام می شود، اظهار کرد: همه نشانه ها حاکی از دخالت عوامل صهیونیستی در انفجار صبح امروز تهران است.

 رامین مهمانپرست درباره خبر یکی از روزنامه های هندی درباره دست داشتن اسرائیل در انفجار تهران، گفت: همه شواهد و نشانه ها حاکی از دست داشتن عوامل اسرائیل در این انفجار است و موضع وزارت خارجه در این خصوص به زودی اعلام می شود.

 گفتنی است، روزنامه هندی زی نیوز از دست داشتن عوامل اسرائیل در انفجار امروز تهران خبر داده بود.

 در پی انفجار تهران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز گفت که طرح‌ریزی این حادثه با توجه به شباهت‌هایی که با عملیات‌های قبلی ترور در ایران دارد؛ مربوط به صهیونیست‌هاست.

محمد کوثری که کمیسیون متبوع وی در روز جاری پیرامون این حادثه تروریستی تشکیل جلسه فوق‌العاده داد در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد که ردپای عوامل استکبار جهانی در این رخداد دیده می‌شود.

 معاون اول محمود احمدی نژاد نیز با محکوم کردن حادثه چهارشنبه تأکید کرده است که "این اقدام تروریستی توسط عوامل صهیونیستی اجرا شده است و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز اظهار عقیده کرد این ترور از نوع ترورهای آمریکایی _ صهیونیستی است".

کاظم جلالی گفت این ترور نشان داد که اصل ترور در رفتار و سیستم آمریکا و رژیم صهیونیستی نهادینه شده است.

 همزمان با وی، حسین ابراهیمی، نایب رئیس مجلس نیز هدف از بمب گذاری روز چهارشنبه را تلاش برای کاهش حضور مردم در پای صندوق های اخذ رای و "توطئه امنیتی کردن فضای انتخابات با هدف کاهش مشارکت مردم" توصیف کرده و گفته است که "مدعیان دموکراسی و حقوق بشر، برای مقابله با ایران، اقدام به ترور دانشمندان ایرانی می کنند."

 به گزارش فارس، مصطفی احمدی روشن، که بر اساس گفته‌های دوستانش همواره در آرزوی شهادت بوده است، امروز در حالی شهید شد که بخش فارسی رادیو اسرائیل روز گذشته از دیدار "الیستر برست" وزیر مشاور بریتانیا در امور خاورمیانه با دانی ایالون معاون وزیر خارجه اسرائیل در تلاویو خبر داد.

 دانلی ایالون در این دیدار اعلام کرده بود که روند تلاش ایران برای رسیدن به بمب اتمی، وارد مراحل خطرناک‌تر خود شده است و مدعی شد که آغاز غنی سازی اورانیوم در تأسیسات اتمی جدید ایران در منطقه "فوردو" در قم شاهد این مدعا است.

ترورهای مشابه
 ترور «دانشمندان هسته ای» ایران در سال های اخیر شدت گرفته است و مقام های جمهوری اسلامی کشورهای اسرائیل و آمریکا را مسوول این ترورها دانسته اند.

در اوایل آذرماه سال ۱۳۸۹، دو موتور سوار بر روی خودروی حامل مجید شهریاری، استاد فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین محقق در پروژه سزامی، بمبی سوار کردند که موجب کشته شدن وی شد.

 فریدون عباسی دوانی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی، در همان روز از یک حادثه مشابه جان سالم به در برد.
 در دی ماه سال ۱۳۸۸ نیز، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران، بر اثر انفجاری مشابه جان خود را از دست داد.

 در مردادماه سال جاری نیز مقام های ایران از ترور فردی به نام «داریوش رضایی نژاد» خبر دادند که استاد فیزیک هسته ‌ای دانشگاه محقق اردبیلی بوده است.

 در همین زمینه عصر چهارشنبه گزارش شد که همسران دانشمندان جانباخته (علیمحمدی، شهید شهریاری و رضایی نژاد)، با حضور در منزل احمدی روشن به خانواده وی دلداری داده و ابراز همدردی کردند. 

گفتنی است احمدی روشن پسری چهار ساله داشته است.

 مادر و پدر این دانشمند اتمی جمهوری اسلامی گفته اند دستگاه‌های امنیتی سریعتر وارد عمل شوند و كسانی كه این اقدام را انجام داده اند به سزای عمل كثیف خود برسانند.

همسرم نقش مهمی در نطنز داشت
 همسر شهید احمدی روشن گفت: همسرم در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته است. 

 همسر مرحوم احمدی روشن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: همسرم پیشرفت كشور و به نتیجه رسیدن سایت نطنز فعالیت های خود را دنبال می كرد و در پیشرفت پروژه هسته ای نطنز نقش بسیار تاثیرگذاری را داشته و به طور قطع مطمئن هستم كسانی كه این اقدام تروریستی را انجام داده اند از سوی دستگاه اطلاعاتی ما به سزای عمل خود خواهند رسید.

مصطفی با مقامات آژانس دیدار داشته
 در گزارشی دیگر، خبرگزاری مهر اعلام کرد که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از انفجار و کشته شدن احمدی روشن با وی ملاقاتی داشته اند. 

 رسانه ها پیش از این خبر داده بودند که نام دانشمندان هسته ای ایران که در ماه های گذشته کشته شده اند، در لیست تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده و انتشار این فهرست توسط منابع غربی بهترین رانت اطلاعاتی به گروه های تروریستی برای شناسایی و ردیابی دانشمندان ایرانی است.

 به گزارش مهر، انتشار این فهرست و هم چنین دیدار چندی قبل بازرسان آژانس با شهید احمدی روشن شائبه هماهنگی و یا درز عمدی اطلاعات از سوی نهادهای بین المللی چون آژانس را بیش از پیش تقویت می کند.

هنوز سازمان بین المللی انرژی اتمی، واکنشی در زمینه دیدار با احمدی روشن و مسئله انفجار از خود نشان نداده است.

بیانیه شدید اللحن سازمان انرژی اتمی ایران
 سازمان انرژی اتمی با صدور بیانیه ای ضمن محكوم كردن انفجار تروریستی صبح چهارشنبه اعلام كرد: راه احمدی روشن و دیگر شهدای این عرصه كه با آگاهی كامل برگزیده شده، با قدرت ادامه خواهد داشت و استكبار جهانی بداند، شعار ملت ایران همچنان فرمودۀ امام است که گفت "بكُشید ما را، ملّت ما بیدارتر می‌شود".

 قرار است، مصطفی احمدی‌روشن بعد از اقامه نماز جمعه این هفته تشییع و در یکی از ۲ امام‌زاده علی‌اکبر چیذر و امام‌زاده صالح تدفین ‌شود.

0 comments:

ارسال یک نظر