آشنایی با زندانیان سیاسی - قاسم شعله سعدی

قاسم شعله سعدی نماینده دو دوره‌ی مجلس شورای اسلامی از شهر شیراز در دوره‌های سوم و چهارم، استاد روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، وکیل پایه یک دادگستری و مدتی سرپرست دفتر خدمات حقوقىبین المللى ایران در اروپا بوده است.
بازداشت
دکتر قاسم شعله سعدی در چهاردهم فروردین سال  ۱۳۹۰ جهت اجرای حکم خود که در سال ۱۳۸۱ به آن محکوم شده بود، در راه بازگشت از شیراز بازداشت و به زندان اوین منتقل و بند ۳۵۰ آن منتقل شد.
اتهامات و حکم
قاسم شعله‌سعدی در سال ۱۳۸۱ نامه ای سر گشاده خطاب به رهبری نوشت که در آن نامه به انتقاد از مسائل مختلفی پرداخته که ازجمله شرایط آقای خامنه ای را از جهت واجد شرایط رهبری بودن در آن زمان از منظر حقوقی به سوال و چالش کشید. اما پاسخ به سوالات وی چیزی جز پرونده سازی و اتهاما ت واهی برای وی نبود. وی در طول دوره بازداشت به شدت مورد شکنجه‌های جسمی قرار گرفت که نتیجه آن ایجاد ضایعه نخای برای وی بود.
وی برای این پرونده یک سال و نیم زندان محکوم شد که نهایتا در تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۵ شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر استان تهران رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب را به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به آقای خمینی و آقای خامنه‌ای» را تایید و وی را به یک سال و نیم حبس محکوم کرد.  پس از تلاشهای فراوان به دلیل اشکالات شکلی و ماهوی فراوان در پرونده و روند دادرسی ریاست وقت قوه قضائیه آقای شاهرودی طی نامه‌ای به رئیس کل دادگستری استان تهران نوشت: «بسمه تعالی .. اولا: توقف اجرای حکم داده شود ثانیا: طبق قانون جدید اعمال ماده ۱۸ در دادگستری تهران شود.» بدین ترتیب اجرای حکم متوقف و منوط به اجرای ماده ۱۸ شد.
رای صادره از این شعبه مورد اعتراض قرار گرفته که تا این لحضه هیچ اطلاعی از تایید یا نقض رای فوق الذکر در دست نیست و به ایشان و یا وکلای ایشان هیچ ابلاغی صورت نگرفته است.
شعبه سعدی بار دیگر در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۰ از زندان به دادگاه اعزام و به اتهام توهین به رهبری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به همین اتهام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی مقیسه به دو سال زندان محکوم شد. این محکومیت علاوه بر محکومیت پیشین شعله سعدی مبنی بر یک سال و نیم زندان است.
همسر وی در خصوص صدور این حکم گفت: «شعله سعدی روز شنبه بیست و ششم شهریور ماه از زندان اوین به دادگاه انقلاب بردند. متاسفانه در حالیکه آقای شعله سعدی در حال گذراندن حکمش است، یک پرونده سومی برای ایشان بازکردند که در شعبه ۲۸ به آن رسیدگی می شود. سه ساعت محاکمه ایشان طول کشید که یکی از اتهاماتشان توهین به رهبری ذکر شده که در دو پرونده قبلی هم به همین اتهام مجازات شده است و الان هم دارد حبسش را می کشد. در خصوص این پرونده بازپرس قبلا قول داده بود که اگر مفاد این پرونده با پرونده شعبه ۱۵ یکی باشد منع پیگرد صادر خواهد شد. بازپرس هم بعد از بررسی به این نتیجه رسیده بود که اتهامات مطرح شده در دو پرونده یکی است و مجازات قبلا داده شده است. اما دادستان قبول نکرد و پرونده را از بازپرسی به دادیاری داد و در آنجا قرار مجرمیت صادر کرد و پرونده را به دادگاه انقلاب فرستاد که الان در حال رسیدگی است. در حقیقت تمام این پرونده ها یکی است و مجازات ها داده شده است و آقای شعله سعدی دارد حبسش را در زندان اوین می گذراند اما باز به همان عنوان مجازات مجدد می دهند.
پیگیری
شعله سعدی در حالی دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذارند که به خاطر بازداشت سال ۱۳۸۱ و شکنجه‌هایی که بر او تحمیل شده بود  دچارضایعه نخاعی شد و هم اکنون دست چپ وی با توجه به بی حس بودن کامل در معرض فلج قرار گرفته است. و بار پزشکان متخصص مغز و اعصاب زندان اوین نسبت به این وضعیت هشدار داده اند، اما تاکنون هیچ اقدامی توسط مسوولان زندان اوین و قضایی برای درمان این زندانی سیاسی انجام نشده است.

0 comments:

ارسال یک نظر