تعطیلی پنج شنبه ها هم اسلامی شد

در حالی که دعوت به کار و تلاش در اسلام همواره سفارش شده، وزیر آموزش و پرورش مدعی شد: تعطیل‌شدن پنج‌شنبه‌ها یک اصل اسلامی است و حتی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هم در این روز تعطیل هستند و این تعطیل بودن به ساعت استاندارد و لازم برای دروس لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در کارگاه آموزشی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تجلی مشارکت، معنویت و عدالت و تعلیم و تربیت که صبح پنج‌شنبه در سالن صبای صدا و سیما خراسان رضوی برگزار شد، تصریح کرد: مدارس باید به تجهیزات الکترونیکی مجهز باشند و در این راستا برای همه مجتمع‌های آموزشی یک مهندس فناوری اطلاعات به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: در رویکرد سند تحول بنیادین، معلم نقش اساسی و کلیدی دارد و ما همه چیز را برای معلم می‌خواهیم، معلم اصل نظام تعلیم و تربیت است، ما در این تحول معلم را کارمند به حساب نمی‌آوریم، بلکه معلم یک پژوهش‌گر است و هر مجتمع آموزشی باید به یک پژوهشگاه تبدیل شود.

وزیر آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین نشات گرفته از پیامبر اسلام و معصومان بوده و در راستای هدف تربیت دینی و اسلامی پیش می‌رود، بیان کرد: همه آنچه که می‌تواند باعث پیشرفت آموزش و پرورش شود، در این سند تحول مورد توجه قرار گرفته است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی، برای فناوری به استان‌ها اختصاص داده شده است، توضیح داد: همه روش‌های تدریس ما باید با بحث تحولی که می‌خواهیم در هوشمندشدن مدارس ایجاد کنیم، هماهنگ شود و این کار جز با آموزش معلمان و در دسترس بودن امکانات و چند رسانه‌ای شدن بحث تربیت و آموزش امکان‌پذیر نیست.

وزیر آموزش و پرورش به تغییر کتاب‌های درسی بر مبنای طرح سند تحول اشاره کرد و افزود: کتاب‌های درسی باید دانش‌آموزان را اهل فکر، نوآوری و خلاقیت بار بیاورد و رنگ و بویی خدایی و قرآنی داشته باشد به طوری که دانش‌آموزان در یادگیری آن‌ها، از سمع و بصر استفاده کنند.

وی در بیان علت کمبود امکانات افزود: در کشور ۴۰ درصد مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز و ۶۲ درصد مدارس کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند و این پراکندگی باعث کمبود و در اختیار نگرفتن امکانات شده است.

حاجی‌بابایی در توضیح ساخت مجتمع‌های جدید آموزشی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهارداشت: این مجتمع‌ها باید با معماری اسلامی – ایرانی ساخته شوند، به طوری که فرد هر گاه وارد مدرسه می‌شود،‌ مدرسه را نشانگر دین و هویت و اصل و ریشه خود بیابد.

وزیر آموزش و پرورش از افتتاح دانشگاه ویژه فرهنگیان خبر داد و افزود: از سال آینده، در دانشگاه ویژه فرهنگیان ۲۵ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف می‌پذیریم که دانشجویان آن، می‌توانند تا مقطع دکترا به تحصیل ادامه دهند، هدف ما آموزش و تربیت صحیح و دقیق دانشجویان بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و روش‌های تدریس مطابق فناوری در سند تحول بنیادین است و دانشجویانی در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند که رتبه‌های بسیار بالایی داشته باشند.

وی به چشم‌انداز نظام آموزشی جدید (۳- ۳- ۶) اشاره کرد و ادامه داد: این طرح از سال ۱۳۶۸ که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود، تا به حال معلق و اجرا نشده باقی مانده بود، این یعنی در این سال‌ها دانش‌آموزان ما، در واقع یک سال را جهشی طی می‌کردند و به این دلیل که با ۵ ساله بودن، اهداف دوره ابتدایی به صورت کامل تحقق نمی‌یافت، در نتیجه دانش‌آموز دچار افت تحصیلی و مشکلات پرورشی – تربیتی می‌شد.

به گزارش ایسنا، حاجی‌بابایی به پیشرفت خراسان‌رضوی در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: همکاری استاندار خراسان‌رضوی، در پیشرفت این هدف،‌ چشمگیر و قابل قدردانی است و امیدوارم هوشمندشدن مدارس در مشهد هر چه زودتر تحقق کامل یابد.

0 comments:

ارسال یک نظر