شورای هماهنگی راه سبز امید خواستار اقدام اعتراضی در ۲۵ بهمن شد


شورای هماهنگی راه سبز امید، پیش از زندان خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی و با هدف هماهنگ کردن اقدامات اعتراضی منتقدان حکومت ایران تشکیل شد

شورای هماهنگی راه سبز امید با صدور بیانیه‌ای از مردم تهران و شهرهای دیگر ایران خواسته است در روز ۲۵ بهمن به اقدام اعتراضی علیه حکومت ایران بپردازند.

این بیانیه که امروز ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) در سایت های کلمه و سحام نیوز منتشر شده، از منتقدان حکومت خواسته تا برای نشان دادن اعتراض خود، در زمان و مکان‌هایی مشخص به "پیاده روی سکوت" بپردازند.

شورای هماهنگی، مناسبت این فراخوان را سالگرد تظاهرات خیابانی ۲۵ بهمن و همچنین آغاز زندان خانگی "رهبران جنبش سبز" دانسته است.

سال گذشته، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از هواداران خود دعوت کردند که در اعلام همبستگی با اعتراضات مردم کشورهای منطقه علیه حکومت‌های خود، دست به راهپیمایی بزنند.

در پی این فراخوان، ده‌ها هزار نفر از معترضان و چند هزار نفز از نیروهای امنیتی در تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند.

در واکنش به این اعتراض، حکومت ایران اقدام به زندان خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی کرد که سه نفر نخست کماکان در حصر قرار دارند.

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه جدید، از منتقدان حکومت درخواست کرده که با "حفظ هوشیاری و التزام به خط مشی جنبش در پایبندی به اصل عدم توسل به خشونت"، از "هرگونه سوء استفاده احتمالی" از حرکت اعتراضی خود جلوگیری کنند.

این شورا همچنین از نیروهای انتظامی خواسته است "به حقوق قانونی هموطنانشان احترام بگذارند و به جهانیان نشان دهند که مانند نیروهای سرکوبگر نظام‌های استبدادی عمل نخواهند کرد".

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: "این حق انسانی و قانونی و شرعی ایرانیان است که به وضع کنونی زندگی خود و نیز شرایط کشور خویش اعتراض کنند".

شورای هماهنگی راه سبز امید، دو هفته پیش با صدور بیانیه ای ۲۵ بهمن تا زمان برگزاری انتخابات مجلس در روز ۱۲ اسفند را فرصت مناسبی برای "تبلور و ابراز مجدد جنبش سبز" خوانده و از تمام حامیان این جنبش به ویژه جوانان و دانشجویان خواسته بود تا "چشم اندازهای این جنبش را در این دوره زمانی پی گیری کنند".

هفته پیش نیز ۳۹ زندانی سیاسی ایران از طیف های گوناگون، با امضای بیانیه ای از مردم ایران دعوت کرده بودند که به "گسترش و تعمیق جنبش اعتراضی" بپردازند و برای آزادی "رهبران در حصر و حبس خود" بکوشند.

0 comments:

ارسال یک نظر