بدنبال انحلال خانه سینما، بهمن فرمان آرا سیمرغ بلورین خود را پس داد

بدنبال انحلال خانه سینما، بهمن فرمان آرا کارگردان فیلم‌های «بوی کافور عطر یاس»‌ و «خانه‌ای روی آب» سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر دریافت کرده بود به دفتر جشنواره تحویل داد.

بهمن فرمان آرا با بیش از چهل سال سابقه هنری از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری بود و در بیانیه ای با دعوت از هنرمندان برای شرکت گسترده در این انتخابات گفته بود که به موسوی رای می دهد چون او هنرمندان را به چشم کسانی که می خواهند انقلاب مخملی کنند، نگاه نمی کند.

این هنرمند مردمی و سبز دو ماه پیش نیز ممنوع الخروج شد. فرمان‌آرا در دو سال اخیر مواضع صریح را در انتقاد حاکمیت مطرح کرده بود. آخرین اثر قلمی او، یادداشت طنزی بود که در روزنامه شرق منتشر شد. در آن یادداشت تعریضاتی در خصوص اظهارات اخیر سلحشور و نیز اختلاس سه هزار میلیارد تومانی دیده می‌شد.

بهمن فرمان‌آرا، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین اظهار داشت:‌ «با شرایطی که در سینمای ایران به وجود آمده است، تصمیم گرفتم سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر گرفته‌ام به دفتر جشنواره بازگردانم.»
او ادامه داد:‌ «این سیمرغ‌های بلورین را برای فیلم‌های «بوی کافور عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بودم که همه را تحویل دفتر جشنواره دادم و رسید آن را گرفتم.»
فرمان‌آرا سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بود و همچنین سیمرغ‌‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از هجدهمین دوره جشنواره فجر برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» گرفته بود.خانه سینما به دستور وزارت ارشاد منحل اعلام شد که این تصمیم مورد استفبال رسایی از سازمان دهندگان گروههای فشار قرار گرفت.
در حالی که هنرمندان از انحلال خانه سینما خشنود نیستند. احمدرضا درویش در این خصوص با انتقاد صریح از سیاستهای فرهنگی گفته بود: « رویکردی که امروز نسبت به هنرمندان گرفته شده است با تازیانه زدن بر پیکر هنرمندان هیچ فرقی ندارد. این سینما گنجینه گهربار برای سینمای ایران به حساب می‌آید. با این رفتارها به این سینما ضربه وارد می‌شود ومتاسفانه با این برخوردها خود را تابلوی تمام عیار همه ی جریان های معاند کرده‌ایم.»کارگردان «دوئل» با اشاره به صدور حکم انحلال خانه سینما از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:« با رفتار ناشیانه‌ای که این دوستان در پیش گرفته‌اند، آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم. ما از حکومت، دولت و بالاترین شخص اجرایی دولت که مسئولیت شورای عالی سینما را بر عهده دارند انتظار داریم که با این مسایل برخورد کنند. مگر امکان دارد که ۲۹ صنف سینمایی با بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت که تعداد زیادی عضو دارند را به این راحتی منحل کرد. با این وضعی که ایجاد شده همه ی رسانه ها و روزنامه‌های داخلی در حال پرداختن به چند و چون فعالیت‌های به اصطلاح غیرقانونی هستند که به خانه سینما نسبت داده شده است.»

در همین حال شمقدری این اقدام غیرقانونی وزارت ارشاد را انقلابی خوانده بود.

0 comments:

ارسال یک نظر