دستگاه قضایی درگذشت هاله سحابی را “طبیعی” اعلام کرد

درخواست ارجاع شاهد از طرف خانواده 

درحالیکه علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی روز گذشته از دخالت یکی از ماموران حکومت در جانباختن هاله سحابی خبر داده و خواستار عذرخواهی لازم در این زمینه شده بود، مقامات قضایی روز چهارشنبه به خانواده مرحوم هاله سحابی اعلام کرده اند که نیروهای انتظامی و امنیتی از ارائه فیلم های خود که از صحنه مرگ هاله سحابی داشته اند، خودداری کرده و لذا بر اساس شواهد موجود، مرگ آن مرحوم "طبیعی" می باشد، مگر آنکه خود خانواده به دادگاه "شاهد" معرفی کند . 

 مرحوم هاله سحابی، روزنامه نگار، فعال ملی مذهبی، پژوهشگر و عضو انجمن مادران صلح، خرداد ماه امسال درحالیکه هنگام فوت پدر خود - مرحوم عزت الله سحابی (فعال ملی مذهبی و از حامیان جنبش سبز)- بعنوان یکی از زندانیان سیاسی حوادث بعد از انتخابات در اوین به سر می برد، برای مراسم تدفین پیکر پدرش اجازه مرخصی یافته بود، که در جریان بلوا سازی ماموران لباس شخصی و امنیتی ها هنگام تشییع جنازه، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و جان باخت. 

 همان زمان حاضران در صحنه – از جمله احمد منتظری- گفتند که یکی از لباس شخصی ها که نزدیک به هاله سحابی شده، با وی مشاجره کرده و ضربه ای به او زده که باعث از حال رفتن و نهایتا مرگ او شد. اما مقامات رسمی مرگ او را "طبیعی" و بر اثر "حمله قلبی"، همچنین "گرمای هوا" و "شوک ناشی از مرگ پدر" توصیف کردند.

 به گزارش منابع خبری جرس، درحالیکه ماموران انتظامی، لباس شخصی ها و امنیتی های حاضر در محل، با دوربین های مختلف و متعدد شرکت کنندگان و هرگونه تحرکی را زیر نظر داشتند، از ارائه این فیلم ها و تصاویر به مراجع قضایی و پزشکی قانونی – جهت قضاوت عادلانه و طی مراحل قضایی مستقل- خودداری کرده اند، تا در نهایت حکم دادگاه، مرگ هاله سحابی را "طبیعی" اعلام کند و به خانواده داغدار آن مرحوم بیان داشته است که "خودتان شاهد بیاورید."

 این در حالی است که روز گذشته، علی مطهری، نماینده اصولگرا و منتقد دولت، در مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران، در خصوص درگذشت هاله سحابی گفت: "درباره مرگ هاله سحابی از وزیر اطلاعات سوال كردیم كه به كمیسیون آمده و توضیحاتی را ارایه بدهد و قرار بر این شد كه سی دی (فیلم) را به ما داده و ما آن را مشاهده و بعد اظهارنظر كنیم و در صحن علنی اعلام شود نباید از این‌گونه مسایل گذشت."

 مطهری خاطرنشان کرد "حرف این بود كه نمی‌خواستند وی از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده بی‌توجهی «مامور» بوده است و اگر مامور خطایی انجام داده باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود. آنقدر نترسید و قداست بیجا برای نظام ایجاد نكنید، اگر بگوییم كه اشتباه كرده‌ایم نظام آسیب نمی‌بیند."

 بنا به نقل قول علی مطهری از وزیر اطلاعات، مرگ هاله سحابی بی توجهی مامور بوده است، اما با وجود این مسائل، حکم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، مدعیِ طبیعی بودن مرگ مرحوم هاله سحابی است.

 همچنین مقامات قضایی با مطالبۀ "شاهد از خانواده آن مرحوم، مسئولیت قضایی خود در پیگیری همه جانبه این فاجعه را به گردن خود خانواده انداخته اند. اما همگان، به ویژه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به خوبی واقف به این هستند که شاهد یا شاهدان این دادگاه، با تبعات بعدی امنیتی و خطرات وتهدیدهای سیاسی و قضایی مواجه خواهند بود. چرا که «شهادت» آنها وارد کردن اتهام قتل به ماموران رسمی و غیر رسمی مورد پشتیبانی مقامات کشور است که با حمایت همه جانبه شان دست آنها را در سرکوب معترضان و فعالان جنبش سبز باز گذاشته و آنها تا کنون از مصونیت قضایی آهنین برخوردار بوده اند .

 گفتنی است، مرحوم هاله سحابی، در جریان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ به دو سال حبس محکوم شده بود و چند روز پس از درگذشت او، هدی صابر، فعال ملی مذهبی دیگری که به اتهامی مشابه در زندان به سر می برد در اثر اعتصاب غذا در اعتراض به نحوه جانباختن مرحوم هاله سحابی، جان خود را از دست داد.

0 comments:

ارسال یک نظر