بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ یکشنبه ششم آذر

مسعود بهنود

روزنامه‌نگار


روزنامه‌های صبح امروز تهران در عنوان‌های اصلی خود از پرونده اختلاس بزرگ نوشته و از فشار عوامل دست در کار آن به قوه قضاییه شکایت کرده‌اند، تاکید مقامات روحانی به این که نباید از عزاداری‌های محرم برای تبلیغات انتخاباتی استفاده شود گوشه‌ای دیگر از مطالبی است که در این روزنامه‌ها آمده است. از میان مسائل خارجی بیش از همه ابراز نگرانی از وضعیت سوریه در میان تحلیل‌های روزنامه‌ها دیده می‌شود.

باران و برفی که در بخش‌هائی از کشور جاده‌ها و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده با عکس‌هائی در صفحه اول روزنامه‌های امروز صبح منعکس شده است.

عده‌ای در پی اختلاس پرونده اختلاس بزرگ

"حلقه مفقوده پرونده آریا" عنوان اصلی تهران امروز است، آرمان خبر داده "اسناد فساد بزرگ مالی روی میز اژه‌ای" و ابتکار از " گمانه‌زنی درباره احکام متهمان اختلاس بزرگ" نوشته است.

نجمه آجربندیان در گزارش اصلی تهران امروز نوشته در حالی نمایندگان مجلس با تشکیل کمیته ویژه‌ای تحت عنوان بررسی فساد مالی اخیر، کمر به همکاری با اژه‌ای، دادستان کل کشور و مامور ویژه رسیدگی به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بسته‌اند که شنیده‌ها از ملاحظات ویژه اژه‌ای در رسیدگی به این پرونده حکایت می‌کند. ماه جاری ششمین ماهی است که از واقعه تاریخی کشف اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم پولی و مالی کشورمان می‌گذرد و هنوز مسئولان نتوانسته‌اند پاسخ این سوال مهم را اعلام کنند که سه هزار میلیارد تومان چه شده است؟

به نوشته این گزارش، طی ماه‌های اخیر هر یک از مردان اقتصادی کشورمان به نوبه خود، سعی در شفاف‌سازی هر چند ظاهری در‌خصوص موضوع اختلاس داشتند تا به مردم نشان دهند که از کنار این تخلف بزرگ به راحتی نمی‌گذرند؛ محکوم می‌کنند و بازداشت می‌کنند و حکم صادر می‌کنند تا متخلفین به جزای اعمال خود برسند اما هیچ‌کس از این نگفت که غیر از هزار میلیارد تومانی که اژه‌ای در یکی از گفت‌و‌گو‌های تلویزیونی خود در ماه پیش اعلام کرد که در حساب شخصی منصور آریا بوده است، دوهزار میلیارد تومان دیگر چه شد؟

به نظر تهران امروز این سوالی است که طی این ماه‌ها بارها و بارها از سوی کارشناسان و مدیران بانکی مطرح شده است ولی حتی اژه‌ای هم که به شفاف سخن گفتن در پرونده‌های این‌چنینی شهره است و از او با عنوان مرد آهنین قوه قضائیه یاد می‌شود در این خصوص هنوز گزارش ویژه‌ای ارائه نکرده است.

کیهان در سرمقاله خود از دستگاه قضایی کشور تقدیر کرده که بی‌توجه به حاشیه‌سازی‌ها و نشر شایعات و تهمت‌های ضدانقلاب، تحقیقات مقدماتی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی را آغاز کرد و دادگستری خوزستان به هنگام و بی‌آنکه آثار و دلایل این فساد امحاء یا زایل شود اقدامات قضایی را عملیاتی کرد.

به نظر این روزنامه، در فاصله ۳ ماه از تشکیل این پرونده تحقیقات قضایی به گونه‌ای بود که حتی رسانه‌های ضدانقلاب و معاندان و بدخواهان نتوانستند بر این اقدامات گسترده و مستند جرحی وارد کنند یا بر چگونگی اقدامات تعریضی بزنند. در حالی که نزدیک به ۱۰۰ نفر به عنوان متهم و مطلع مورد بازجویی قرار گرفته‌اند، ۴۸ نفر بازداشت شده و برخی با قید وثیقه آزاد گردیده و در نهایت ۲۳ نفر کماکان قرار بازداشت آنها پابرجاست، گروه‌های متعدد بازرسی و حسابرسی تشکیل شده است، هزاران سند ارزیابی و کارشناسی گردیده است تا مشخص شود فقط نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بیع‌نامه‌های صوری در این پرونده فساد بزرگ وجود دارد، برای هیچ مسئول یا مقامی تحفظی نبوده و حتی کسانی با سابقه وزارت، وکالت و ... احضار و بازجویی شده‌اند و...

کیهان نوشته در چنگ قانون و قضا گرفتار شدن هنگامی بهتر دیده می‌شود که صداهایی بلند شده تا متهمان اصلی در حاشیه امن شلتاق کاری‌ها و هیاهوها قرار بگیرند. جریانات خاصی که گویا منافع درهم تنیده‌ای با مفسدان اقتصادی داشته‌اند دست به حرکت‌های انتحاری می‌زنند تا دستگاه قضایی را به احتیاط‌های کذایی و مصلحت‌جویی‌های جعلی بکشانند. جریانات انحرافی و گروه‌ها و حلقه‌های خاص یک «اختلاس بزرگ» را در دستور کار دارند و آن این است که «حقایق» و «واقعیت‌ها»ی این پرونده را پیشاپیش و قبل از آنکه مرحله «قضاوت» آن به بار نشیند «اختلاس» کنند و یا به «سرقت» ببرند.

نقاشی برای امرار معاش


سیاست روز

سیاست روز در زیر این عکس نوشته: ننه صنوبر مهدور ۷۶ ساله مدتی است که با کشیدن نقاشی‌های کودکانه خود در محله یافت آباد و امامزاده حسن‌ به امرار معاش می‌پردازد.

اثر تحریم‌ها روی دلار

"یکه‌تازی نرخ دلار در بازار ارز" تیتر اصلی فرهیختگان است، روزنامه جمهوری اسلامی در صدر اخبار خود نوشته "مسولان بر سر واردات میوه دعوا می‌کنند و دلالان سود به جیب می‌زنند"، "نیمی از قانون بودجه اجرا نشد" گزارش اصلی جهان صنعت است و دنیای اقتصاد در تیتر اول خود پرسیده "یورو به پایان خود رسیده است".

مهرداد میهن‌دوست در سرمقاله جهان صنعت یادآوری کرده که سال گذشته رییس دولت خطاب به مردم ایران گفت از رییس بانک مرکزی خواسته‌ام که قیمت ارز (دلار) را واقعی کند‌ زیرا وقتی ذخایر عظیم ارزی در اختیار داریم باید پول ملی را تقویت کنیم بنابراین روند کاهشی نرخ ارز باید ادامه یابد و زمانی موفق خواهیم بود که پول ملی‌مان پول قدرتمندی باشد.

به نوشته این روزنامه آن روز هر دلار در بازار آزاد ۱۰۸۵ تومان معامله می‌شد و احمدی‌نژاد معتقد بود که همین هم زیاد است. صنعتگران و تجار سعی کردند به این وعده اعتماد کنند و یک بار هم که شده بنشینند و تماشا کنند رییس کل بانک مرکزی چگونه خواسته رییس دولت را اجابت می‌کند. بهمنی هم آن روزها در برابر هر سوالی تنها می‌گفت من همان کسی هستم که با تبدیل ذخایر ارزی کشور به طلا، ایران را از بحران جنگ ارزی نجات داده‌ام. گویی همین یک کار که از قضا جزو وظایف ذاتی اوست برای کارنامه وی کافی است.

جهان صنعت گزارش داده: تلاطم ارزی در ایران اما ادامه داشت و کار به دلار ۱۱۸۰ تومانی هم رسید تا این بار رییس کل سینه دربرابر رسانه سپر کند. اما دلار ۱۲۰۰ تومان را که سهل است مرزهای ۱۳۰۰ تومان را هم در نوردید و صدا از در و دیوار و وزیر و وکیل در‌آمد اما سکوت بهمنی نشکست. نه رییس کل استعفا می‌دهد و کار را به کاردان وا‌می‌گذارد و نه مجمع بانک مرکزی رای به برکناری او می‌دهد. وزیر اقتصاد هم از مردم می‌خواهد بعدا از کم شدن قیمت ارز گلایه نکنند. حسینی چنان سخن می‌گوید انگار تا‌کنون هر چه گفته‌اند عملی شده و این بار به مردم هشدار می‌دهد.

به نوشته این روزنامه ریشه این نوسانات هرچه هست روز به روز اوضاع را برای اقتصاد کشور وخیم‌تر می‌کند.

فروش نفت در داخل کشور

دکتر پویا جبل عاملی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته در حال حاضر بحثی پیرامون فروش نفت خام در داخل مطرح شده است و از آن جا که تا به حال چنین سیاستی در ایران انجام نشده است، باید بیشتر در مورد وجوه آن غور کرد. بیایید از این پرسش شروع کنیم: انگیزه سرمایه‌گذاران ایرانی برای خرید نفت چه می‌تواند باشد؟ اگر بورس بازان داخلی بشکه‌های نفت خام را خریداری کنند، آیا قادر خواهند بود تا آن را به مصرف‌کننده‌اش که تولیدکنندگان بزرگ و پالایشگاه‌ها هستند، بفروشند.

به نوشته این اقتصاد‌دان برای ملموس شدن مساله می‌توان نگاهی به بازار مسکن انداخت. تا زمانی که مصرف‌کننده این بازار حاضر به خرید بود، سرمایه‌گذاران و بورس‌بازان اقدام به معامله می‌کردند و هر ملک می‌توانست در مدت کوتاهی چند بار دست به دست شود و بهای آن افزایش یابد، اما زمانی که آرام آرام معلوم شد قیمت مسکن به سطح غیرقابل تحملی برای مصرف‌کننده نهایی رسیده، خود به خود بورس بازی متوقف شد.

به نوشته سرمقاله دنیای اقتصاد تا تضمینی صددرصدی برای فروش نفت‌خام یک ایرانی در بازار جهانی وجود نداشته باشد، ایرانیان اشتیاقی به خرید نفت از دولت ندارند و چند صباحی بعد می‌فهمند که دیگر خریداری برای بشکه‌شان نیست. از این رو آنچه می‌تواند به عنوان سیاستی پر اهمیت جلوه کند آن است که همیشه راهی شفاف و آسان برای فروش نفت خام ایران در بازار‌های جهانی وجود داشته باشد و به هر طریق ممکن باید از این راه محافظت کرد. در آن صورت شاید بتوان به فروش نفت خام در داخل و به ایرانیان نیز فکر کرد.

دکتر پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی هم در مقاله‌ای در تهران امروز نوشته برنامه وزارت نفت برای پیش فروش نفت خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی، راهکار جدید برای تامین سرمایه‌گذاری مورد نیاز صنعت نفت کشور در شرایط تنگنای به وجود آمده برای تامین مالی پروژه‌های عظیم نفت و گاز کشور، ناشی از تحریم‌های اقتصادی غرب است. اما چند نکته در آن وجود دارد.

نویسنده مقاله تهران امروز ابتدا به شکل قرارداد پرداخته که از مضمون سخنان وزیر چنین استنباط می‌شود که پیش فروش نفت خام، ترکیبی از ابزارهای تامین مالی سلف، اختیار فروش و اختیار خرید است که در نوع خود و در مقایسه با ابزارها و روش‌های متعارف و رایج در بورس‌های دنیا کم نظیر و شاید بی‌نظیر ‌باشد، از این حیث که یک نوع ابزار تامین مالی ترکیبی به حساب می‌آید که ریسک مالی آن به صفر کاهش پیدا کرده است.

به نوشته این مقاله نکته دوم بازه در نظر گرفته شده برای تامین سود خریداران می‌باشد. با توجه به ۴ ساله بودن قراردادها و تعیین آستانه ۱۴۰ دلار برای اختیار فروش از جانب خریدار و ۱۶۰ دلار برای اختیار خرید از جانب شرکت ملی نفت، سود در نظر گرفته شده برای هر قرارداد سالانه بین ۹ الی ۵ / ۱۲ درصد خواهد بود. این میزان سود نیز در مقایسه با سودهای متعارف فروش اوراق قرضه دلاری، رقمی بسیار بالا به نظر می‌رسد.

وحدت دور از دسترس

"پای وحدت اصولگرایان ایستاده ایم" به نقل از آیت‌الله مهدوی کنی تیتر اول رسالت است و مردم سالاری به نقل از آیت‌الله مکارم شیرازی "نسبت به استفاده سیاسی، جناحی و انتخاباتی از مراسم ایام محرم" هشدار داده است.

محمد حسین روانبخش در مردم سالاری پرسیده چرا "وحدت" این قدر دور از دسترس شده است؟ برادران، مرامنامه صادر می‌کنند، وحدت حاصل نمی شود! زحمت می‌کشند و بخشنامه صادر می‌کنند، وحدت حاصل نمی شود! پرچم بلند می‌کنند و دستور می‌دهند همه زیر آن تشریف بیاورند، وحدت حاصل نمی شود! می‌گویند هرکس وحدت نکند از ما نیست، وحدت حاصل نمی شود! جلسه می‌گذارند و سخنان قشنگ می‌گویند، وحدت حاصل نمی شود !

نویسنده به طعنه خطاب به اصولگرا‌ها نوشته برادران، انتخابات نزدیک شده است; دیگر وقت آن است که همه زورتان را روکنید تا وحدت هر جور شده به دست آید، حتی اگر به قیمت کثرت بیشتر باشد! گفتیم زور، کمی تا قسمتی یاد زر افتادیم ! بعضی برادران دوباره عنوان کرده‌اند که جریان انحرافی شروع به اهدای هدایای انتخاباتی کرده و دارد سکه توزیع می‌کند ( توجه دارید که سکه با سیب زمینی فرق می‌کند و کمی گران است). با این همه بعضی دیگر از برادران روحیه‌شان را حفظ کرده‌اند و می‌گویند: جریان انحرافی عددی نیست !

طنزنویس مردم سالاری در نهایت نوشته حالا ممکن است با همه این حرفها کسی بپرسد که اصولا همه این کشمکش‌ها برای چیست؟ زور زدن و سکه دادن و حرص خوردن، چرا این همه زیاد شده است؟! جواب خیلی ساده است: همه اینها برای خدمت است ! خدمت به مردم! برادران آنقدر برای خدمت به مردم مشتاق هستند، آنقدر مشتاق هستند که این طور دارند دست و پا می‌زنند. دستشان درد نکند و امیدواریم همه‌شان از متحد تا انحرافی، در راهی که پیش گرفته‌اند موفق باشند!

0 comments:

ارسال یک نظر