دستگیری، ادامه بازداشت و محکومیت ۳٧ شهروند بهایی در استان های مختلف ایران

جـــرس:  با گذشت سه هفته از دستگیری کامران رحیمیان و همسرش فاران حسامی، این دوشهروند بهایی همچنان در اوین به سر می‌برند. همزمان هشت شهروند بهائی مشهدی، مجموعا به بیش از پانزده سال زندان محکوم شدند. همچنین بیش از ۲۰ تن از شهروندان بهائی شهر اصفهان هفته گذشته بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل گردیدند.

به گزارش رهانا، در تاریخ ۲۲ شهریور ماه سال جاری این زوج به همراه کیوان رحیمیان و شکیب نصرالله، همگی از مدرسین موسسه علمی بهاییان در زمینه روانشناسی، بازداشت شده بودند.
کیوان رحیمیان و شکیب نصرالله در ۳۰ شهریور ماه به قید وثیقه آزاد شدند ولی دو نفر دیگر همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
این در حالی ست که هر دو این افراد، شغل خویش را در زمینه مشاور روانشناسی در موسسات غیر دولتی، به بهانه همکاری با دانشگاه بهایی از دست داده‌اند.
این اتفاق پس از تهدید مسئولین این موسسات روانشناسی توسط مامورین اطلاعات صورت گرفته است.

به گزارش این منبع حقوق بشری، هشت شهروند بهائی مشهدی، مجموعا به بیش از پانزده سال زندان محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب مشهد برای چهار شهروند بهائی احکامی بین ۲ تا ۳ سال زندان صادر کرد.

اسامی این چهار شهروند بهائی مشهدی به شرح زیر است:
۱- بهمن یزدانی
۲- وصال محمدی
۳- شهاب طائفی
۴- افشین نیک آئین

همچنین آمده است حکم دادگاه برای این ۴ نفر، ۳ سال حبس تعلیقی است که برای مدت ۲ سال اعمال می گردد.

برای ناهید قدیری و رزیتا واثقی و نورا نبیل زاده ، سه شهروند دیگر بهایی نیز، حکم ۵ سال حبس تعزیزی صادر شد. ناهید قدیری و رزیتا واثقی هم اکنون در زندان مشهد دوره حبس ۵ ساله پرونده قبلی خود را می گذرانند. در صورت قطعی شدن حکم ۵ سال اخیر برای این دو نفر، عملا آنها با دوره محکومیت ۱۰ ساله مواجه خواهند شد که کمی بیش از ۱ سال از آن سپری شده است. نورا نبیل زاده که سال گذشته مدتی در زندان مشهد بود، فرزند داور نبیل زاده است که هم اکنون دوره محکومیت ۵ ساله خود را در زندان می گذراند.

بر اساس این گزارش، تعداد خانم ها در اخبار پیشین ۳ نفر ذکر شده بود که با اضافه شدن نام خانم سونیا احمدی، تعداد کل محکومین این پرونده به ۸ نفر می رسد.

بازداشت دسته جمعی بیش از ۲۰ تن از شهروندان بهائی اصفهان
به گزارش منابع حقوق بشری از تهران، همچنین بیش از ۲۰ تن از شهروندان بهائی شهر اصفهان روز ۵ شنبه ۷ مهرماه ۱۳۹۰ بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به کمیته گزارشگران حقوق بشر روز پنج شنبه ۷ مهر ۱۳۹۰ بیش از ۲۰ تن از شهروندان بهائی به نام‌های فربد اشتیاق، پریسا رحمانی، فرزاد روحانی، روحیه حکیمان، سمیرا قانع، آرمان رحیمی، حشمت الله نیکی، شهلا سنائی، فاضل بهنام، فردوس نیکی، س‌ها بهنام،، سهیلا داوردان، داریوش دست پیش، لاله نامجویان، عطاء الله دانشگر، لوا دانشگر، انیسا دانشگر، داراب یزدانی، سهیلا واحدیان، تاج الملوک جانمیان و دینا صفاپور (۹ ساله) بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شده‌اند.

این درحالی است که تعدادی از این بازداشت شده‌ها امروز آزاد شده‌اند که اسامی آن‌ها به قرار زیر است: دینا صفاپور، شهلا سنائی، فردوس نیکی، س‌ها بهنام، سهیلا داوردان، سمیرا قانع، سهیلا واحدیان و تاج الملوک جانمیان.

بر اساس این گزارش، پس از بازداشت این افراد، منازل پریسا رحمانی، فرزاد روحانی و عطاءالله دانشگر مورد تفتیش قرار گرفته و تعدادی از وسایل مربوط به آئین بهائی از منازل آن‌ها ضبط شده است. 

برگزاری دادگاه هفت تن از مسئولین و مرتبطین دانشگاه آنلاین بهائی
این منبع حقوق بشری همچنین گزارش داده است که دادگاه ۷ نفر از مسئولین و مرتبطین دانشگاه آنلاین بهائی (موسسه علمی آزاد) در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

بر اساس گزارش مذکور، طی دو هفته گذشته دادگاه این افراد به نامهای وحید محمودی، رامین زیبایی، کامران مرتضایی، فرهاد صدقی، نوشین خادم، محمود بادوام و ریاض سبحانی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار شد. اتهام تمامی این افراد «عضویت در گروهگ ضد امنیتی بهائی» (ماده ۴۹۹) عنوان شده است. لازم به ذکر است که دادگاه بعضی از این افراد تنها چند دقیقه به طول انجامیده است.

۶ نفر از این افراد در تاریخ اول خرداد ماه امسال و در پی یورش گسترده نیروهای امنیتی به منازل مرتبطین با این دانشگاه دستگیر شدند و ریاض سبحانی در تاریخ ۲۵ خرداد ماه دستگیر شد. تمامی این افراد در بند ۲۰۹ زندان اوین و در سلول‌های چند نفره نگهداری می‌شوند.

از اول خرداد ماه فشار بر دانشگاه آنلاین بهائیان افزایش یافته است. در این مدت بیش از ۲۰ نفر از مرتبطین با این دانشگاه دستگیر و بیش از ۵۰ نفر از مسوولین، اساتید و دانشجویان این دانشگاه در شهرهای مختلف به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شدند و تحت فشار برای امضای تعهد بر عدم همکاری با این دانشگاه قرار گرفته‌اند. همچنین در طول این مدت چندین مکان مربوط به این دانشگاه پلمپ و سایت درسی آن نیز چندین بار فیل‌تر شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر