رئیس دیوان عالی کشور: پرونده یوسف ندرخانی هنوز به دیوان ارسال نشده است

جـــرس: درحالیکه پیش از این منابع خبری از تایید حکم اعدام کشیش یوسف ندرخانی خبر داده بودند، رئیس دیوان عالی کشور ضمن تکذیب این اخبار تأکید کرد: پرونده یوسف ندرخانی هنوز به دیوان عالی کشور واصل نشده است.


به گزارش فارس، محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اخبار منتشره در مورد قریب الوقوع بودن اجرای حکم اعدام یوسف ندرخانی گفت: هنوز حکم اعدام وی تأیید نشده است.


وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی نسبت به محتوای پرونده، افزود: بنده در حال حاضر در مورد این پرونده اطلاعی ندارم اما اجمالاً اعلام می‌کنم که موضوع تایید نشده است.


این مقام عالی قضایی همچنین تأکید کرد: اصلاً این پرونده هنوز به دیوان عالی نیامده است یا حداقل بنده در مورد آن اطلاعی ندارم.


گفتنی است، طی روزهای اخیر، گزارش هایی حاکی از صدور مجدد حکم اعدام علیه یوسف ندرخانی به جرم "ارتداد" انتشار یافته و باعث ابراز نگرانی و اعتراضات گسترده جهانی به جمهوری اسلامی شده بود، اما براساس قوانین جمهوری اسلامی، احکام اعدام معمولا تنها پس از تایید دیوانعالی کشور به اجرا در می آید.


 طی هفته روزهای گذشته، بعد از انتشار خبری مبنی بر تایید حکم اعدام کشیش نو مسیحی، یوسف ندرخانی، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه ای گفت: "من گزارش هایی که می گوید یوسف ندرخانی، سرپرست کلیسایی در ایران، پس از خودداری از دستور دیوان عالی ایران برای بازگشت از دینش با احتمال اعدام قریب الوقوع روبروست را تقبیح می کنم."


همزمان جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز ایران را ترغیب کرد که از جان این مسیحی تبشیری بگذرد. وزارت امور خارجه آمریکا پیش از لغو حکم اعدام توسط دیوان عالی گفته بود که چنانچه ندرخانی به جرم ارتداد اعدام شود، این اقدام در طی بیش از بیست سال گذشته بی سابقه خواهد بود.


در ادامه اعتراض های بین المللی به صدور حکم اعدام برای ندرخانی، جمعی از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر صدور این حکم را محکوم کرده بودند.


همچنین روز گذشته جامعۀ جهانی بهائی خواهان آزادی کشیش مسیحی محکوم به اعدام شد و طی بیانیه ای اعلام کردند که  به موج جهانی اعتراض به محکومیت کشیش یوسف ندرخانی می پیوندند و خواهان آزادی او هستند.

0 comments:

ارسال یک نظر