اژه ای: مستندسازان بر اساس گزارش رسمی وزارت اطلاعات بازداشت شدند

غلامحسین محسنی اژه ای گفت: "اینکه برخی افراد پول می‌گرفتند و برخلاف مقررات مطالبی را تهیه می‌کردند و علیه مصالح کشورمان در اختیار بیگانه قرار می‌دادند، من اجمالا می‌دانم افرادی دستگیر شده‌اند و در زندان هستند"

غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل ایران و سخنگوی قوه قضائیه در یک کنفرانس خبری گفت براساس گزارش رسمی وزارت اطلاعات بوده که تعدادی از مستندسازان سینمایی بازداشت شده اند.

آقای اژه ای امروز، دوشنبه ۴ مهر، در یک کنفرانس خبری به این موضوع اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری افرادی مرتبط با شبکه بی بی سی و اینکه آیا در بین این افراد، خبرنگارانی هم وجود داشته‌اند یا نه و اینکه اتهام آنها چه بوده است، گفت: "در خصوص کسانی که به صورت غیرقانونی مطالبی را تهیه می‌کردند و در اختیار BBC قرار می‌دادند با گزارش رسمی وزارت اطلاعات تحت تعقیب قرار گرفتند ولی اینکه الان چه تعداد بازداشت هستند یا چه تعداد با قرار آزاد شده‌اند و اینکه اتهام آنها ثابت می‌شود یا خیر، بحث دیگری است که من در حال حاضر در جریان جزئیات آن نیستم اما در خصوص اصل موضوع، اینکه برخی افراد پول می‌گرفتند و برخلاف مقررات مطالبی را تهیه می‌کردند و علیه مصالح کشورمان در اختیار بیگانه قرار می‌دادند، من اجمالا می‌دانم افرادی دستگیر شده‌اند و در زندان هستند".

بی بی سی فارسی می گوید در ایران کارمند ندارد.

اظهارات وزیر اطلاعات

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران هم روز گذشته دخالت این وزارتخانه در پرونده فیلمسازان را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر مصلحی در یک کنفرانس خبری در این مورد گفت: "اطلاعات مهمی از همکاران و مرتبطین بی بی سی فارسی در ایران بدست آمده و وزارت اطلاعات ضمن احضار تعداد دیگری از عناصر مرتبط با این شبکه ظاهرا رسانه‌ای، با جدیت در حال پیگیری موضوع است".

به گزارش واحدمرکزی خبر،‌ آقای مصلحی در پاسخ به سوالی در باره علت ورود وزارت اطلاعات به این موضوع گفت: "نکته اساسی آن است که سرویس اطلاعاتی انگلیس در پوشش بی بی سی، فاز جدیدی از فعالیت‌های مخرب و ضد ایرانی را شروع کرده بود و ورود وزارت اطلاعات علاوه بر ایجاد سد در برابر فعالیت‌های مخرب انگلیس، به منزله پیشگیری از آلوده شدن افراد بیشتری در دام سرویس اطلاعاتی آن کشور بود."

وزیر اطلاعات ایران گفت: بازداشت‌ها را در حداقل انجام دادیم، اما این اقدامات آغاز فعالیت‌های ما در این مسئله است و هر جا لازم باشد با کسی تعارف نداریم و با قاطعیت به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

هفته گذشته، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از بازداشت شش مستند ساز توسط دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی خبر داد و در پی آن، وزارت اطلاعات ایران با انتشار اطلاعیه ای تایید کرد که چند نفر را به اتهام همکاری با بی بی سی فارسی بازداشت کرده است.

بعضی از رسانه های ایران هویت بازداشت شدگان را مجتبی میرطهماسب، هادی آفریده، محسن شهنازدار، کتایون شهابی و ناصر صفاریان معرفی کردند.

سرویس جهانی بی بی سی در واکنش به این خبر، روز دوشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، با صدور بیانیه ای، ضمن تاکید بر این نکته که خط مشی خبری این رسانه کاملا مستقل از دولت بریتانیاست، اعلام کرد که بی بی سی فارسی کارمندی در ایران ندارد و با هیچ کس نیز در این کشور همکاری نداشته است.

لیلیان لندور، مسئول زبان های غیرانگلیسی بخش جهانی بی بی سی اعلام کرد که دستگیری های اخیر، همراه با موج تازه ارسال پارازیت، بخشی از کارزار ایران برای ارعاب بی بی سی فارسی است.

او گفت: "ما این بازداشت ها را در راستای تلاش های جاری دولت ایران برای اعمال فشار به بی بی سی بخاطر پوشش خبری بیطرفانه و متوازن تلویزیون فارسی اش از رویدادهای ایران و منطقه می دانیم."

0 comments:

ارسال یک نظر