بی‌توجهی دادستان تهران به درخواست خانواده‌های زندانیان سیاسی

دادستان تهران بیش از سه هفته است که به درخواستهای خانواده زندانیان سیاسی هیچ واکنشی نشان نمی دهد و نسبت به درخواستهای کتبی این خانواده ها همچون ملاقات حضوری و نامه های فوری برای انتقال زندانیان بیمار به بیمارستان، بی تفاوت است.

به گزارش خبرنگار کلمه، خانواده زندانیان سیاسی می گویند بیش از سه هفته است که دادستان تهران به درخواستهای معمول خانواده زندانیان سیاسی توجهی نمی کند و در این مدت نامه های آنان را ندیده و امضا نکرده است. مراجعه خانواده زندانیان سیاسی به دادستانی نیز تاکنون نتیجه ای نداشته است و کارمندان دادستانی تهران تنها می گویند که دادستان هفته هاست برای درخواستهای زندانیان دستوری صادر نکرده است و اساسا پوشه نامه های خانواده های زندانیان را نمی بیند.

پس از انتصاب عباس جعفری دولت آبادی به دادستانی تهران از دو سال قبل، ملاقات حضوری زندانیان با خانواده هایشان با اجازه کتبی او صورت می گیرد. همچنین در صورت بیماری هر زندانی سیاسی، این دادستان تهران است که باید اجازه انتقال او به بیمارستان را صادر کند. اکنون تعدادی از زندانیان بیمار که از مدتها قبل برای درمانهای پزشکی خارج از زندان تقاضا داده بودند، با بی توجهی همراه با سکوت دادستان، روزهای سختی را می گذرانند و خانواده های آنان نیز به شدت نگران هستند.

منابع مطلع می گویند دادستان تهران بر اساس فهرستی که ماموران وزارت اطلاعات به او داده اند، جمعی از زندانیان سیاسی زندان های اوین و رجایی شهر را از سال گذشته تاکنون از حق ملاقات حضوری محروم کرده است. بر اساس این فهرست که به مثابه یک دستورالعمل توسط بازجویان وزارت اطلاعات به عالی ترین مقام دادستانی عمومی و انقلاب تهران ابلاغ شده، تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در اوین و رجایی شهر نه تنها از حق ملاقات حضوری، که از حق مرخصی هم محروم شده اند و دادستان تنها در صورت رضایت ماموران وزارت اطلاعات می تواند به این زندانیان اجازه استفاده کوتاه مدت از مرخصی بدهد.

در ماههای گذشته، خانواده های زندانیان سیاسی با مراجعه به نهادهای مختلف قضایی از جمله دادستانی تهران، خواهان برخورداری از حقوق اولیه خود به عنوان خانواده های زندانیان شده اند. ملاقات حضوری و تماس تلفنی و حق مرخصی از جمله ی این حقوق است که نزدیک به یک سال است که اغلب زندانیان سیاسی اوین از آن محروم شده اند و اعتراض های مکرر خانواده ها به این روند نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در حالی دادستان تهران به دستور بازجوهای وزارت اطلاعات، زندانیان و خانواده ها را از حق ملاقات حضوری و تماس تلفنی محروم کرده است که آیین نامه سازمان زندانها، ملاقات حضوری، تماس تلفنی و مرخصی را از حقوق ابتدایی همه ی زندانی ها برشمرده است.

خانواده های زندانیان سیاسی می گویند برای کسب اجازه از دادستان تهران به منظور ملاقات حضوری با زندانی های خود، و یا دریافت مرخصی های درمانی، مجبورند بارها و بارها به دفتر دادستان تهران در میدان ۱۵ خرداد تهران مراجعه کنند، ولی حالا ظاهرا این مراجعه ها هم قرار نیست اثری داشته باشد؛ چرا که جعفری دولت آبادی هیچ پاسخی به خواسته های زندانیان و خانواده هایشان نمی دهد. درخواست آنها از سایر مسوولان قضایی برای رسیدگی به این وضعیت نیز تاکنون بی اثر مانده است.

0 comments:

ارسال یک نظر