ابراهیم یزدی به اتهام 'تاسیس نهضت آزادی' محاکمه می شود

ابراهیم یزدی به اتهام بنیانگذاری نهضت آزادی در پیش از انقلاب اسلامی محاکمه می شود

ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران قرار است روز ۲۲ اسفندماه به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و بنیانگذاری نهضت آزادی ایران محاکمه شود.

ابراهیم یزدی در حالی قرار است به اتهام بنیانگذاری نهضت آزادی محاکمه شود که جزو بنیانگذاران این حزب سیاسی نبوده و بعدا به آن پیوسته است.

ماموران امنیتی سال گذشته و در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، ابراهیم یزدی را که در بیمارستان بستری بود، بازداشت و چند روز بعد، آزاد کردند.

آقای یزدی بار دیگر در روز عاشورا و هنگام شرکت در مراسمی در خانه یکی از اعضای نهضت آزادی بازداشت شد، اما مقامات قضایی دو ماه بعد با مرخصی او برای انجام عمل قلب باز موافقت کردند.

اوایل مهرماه سال جاری، آقای یزدی که برای شرکت در یک مراسم ترحیم به اصفهان سفر کرده بود، بار دیگر در آن شهر بازداشت و پس از انتقال به تهران زندانی شد.

آقای یزدی هشتاد سال سن دارد و از وضع جسمی مساعدی برخوردار نیست و بازداشت او اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

او چندی پیش به بیمارستان منتقل شد و پس از انتقال دوباره به اوین، خبری در مورد انتقالش به یک "خانه امن" که زیر نظر دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است، منتشر شد.

آقای یزدی یکی از قدیمی ترین فعالان سیاسی ایران است که در زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ یکی از مشاوران آیت الله روح الله خمینی بود و همراه او از پاریس به ایران بازگشت.

او مدتی سرپرستی موسسه کیهان و سپس وزارت امور خارجه را در دولت موقت مهدی بازرگان به عهده داشت و در دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز نماینده بود.

پس از آن، صلاحیت آقای یزدی برای نامزدی در انتخابات دوره های بعدی مجلس ظاهرا با استناد به اظهارات آیت الله خمینی علیه نهضت آزادی، رد شد.

0 comments:

ارسال یک نظر