اذعان معاون صدا و سیما به افت شدید بیننده پس از انتخابات ریاست جمهوری

جرس: معاون سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، با ادعای اینکه آن سازمان در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری "برای منفعت خودش خیلی حرف‌ها را می‌توانست بزند، اما منفعت خود را به خاطر منفعت ملی زیر پا گذاشت و هزینه‌هایی به جان خرید تا بلا از مملكت دفع شود"، از "افت شدید" بیننده بعد از انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و اذعان کرد "در آن دوره‌ مخاطب سازمان بسیار افت كرد و این فقط یك هزینه‌اش بود ... سازمان هفت- هشت ماه روی لبه‌ تیغ حركت كرد و خیلی فضای پرفشاری بود."

به گزارش سایت انتخاب، حسن خجسته طی مصاحبه ای با ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، از نقش رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات نیزسخن گفته است.

ماهنامه مدیریت ارتباطات در مورد این مصاحبه نوشته "برای اولین بار است که یکی از مهم‌ترین معاونت‌های سازمان صدا و سیما، در مورد سیاسیت‌های رسانه ملی قبل، حین و پس از انتخابات سخن به زبان آورده و سخنان وی علاوه بر اهمیتی كه به لحاظ جایگاه مسؤولیتی دارد از آن جهت حائز اهمیت است كه از بستگان نزدیك مقام ارشد كشور است."

بر اساس این گزارش، خجسته وی در پاسخ به این پرسش ماهنامه مذکور كه "نظر شما درباره عملكرد صداوسیما در انتخابات سال 88 چیست؟"، گفت: قبل از انتخابات كه بدون شك موفق بود. با طراحی مناظره‌ها یك هیجان فوق‌العاده‌ای در جامعه به‌وجود آمد. ما نباید ناسپاسی كنیم. من روز پنجشنبه‌ قبل از انتخابات در شهر گشتم. تقریباً می‌توان گفت كه پشت هیچ ماشینی نشان از تبلیغ انتخاباتی نبود یعنی مردم هم به خوبی توجیه بودند. خیلی بلوغ عجیبی بود.

وی ادعا کرد: بعد از انتخابات هم سیاست سازمان آرام‌سازی بود. به همین دلیل سازمان به خود سخت می‌گرفت تا مردم را آرام كند. سازمان برای منفعت خودش خیلی حرف‌ها را می‌توانست بزند اما سازمان منفعت خود را به خاطر منفعت ملی زیر پا گذاشت.هدف سازمان در آن مقطع آرام كردن مردم و شفاف‌سازی تدریجی فضا بود. سیاست سازمان این نبود كه در آن شرایط خودش دچار هیجانات موجود در جامعه بشود.

وی ادامه داد:استراتژی سازمان بعد از انتخابات نگاه به مصلحت ملی بود. سازمان نمی‌خواست به هیجانات گروه‌ها و افراد دامن بزند. افراد به سازمان خیلی فشار می‌آوردند ولی سازمان تكلیف ملی دارد.

اظهارات این مقام ارشد صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حالی ایراد می شود که در روند انتخابات ریاست جمهوری و همچنین حوادث بعد از انتخابات، صدا و سیما خارج از اصول حرفه ای، انصاف، و وظایف قانونی خود، اخبار و گزارش های واقعیِ مربوط به اعتراضات و مطالبات و حضور مردم را، به صورت قلب و واژگون منتشر و منعکس می کرد.

خجسته با اشاره به اختلاف نظرهایی كه در سازمان برای پخش زنده جشن "پیروزی" محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 وجود داشت، گفت: در مورد پخش مستقیم آن جشن دو دیدگاه در سازمان وجود داشت؛ یك دیدگاه این بود كه پخش نشود و دیدگاه دیگری هم بود كه می‌گفت رئیس‌جمهور مملكت است دیگر، رأی آورده و انتخاب شده است، چرا نباید پخش شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صداوسیما در مورد تحلیل خود از عملكرد رسانه ملی در حوادث پس از انتخابات نیز اظهار داشت: سازمان هفت- هشت ماه روی لبه‌ تیغ حركت كرد. خیلی فضای پرفشاری بود. مطابق آنچه در تحلیل‌های جامعه‌شناسی ارتباطات بررسی شده، گفته‌اند تمام سازمان‌های رسانه‌ای دنیا در بحران‌های بزرگ و ناگهانی هیچ‌گاه موفق نبوده‌اند. من می‌خواهم بگویم سازمان ما استثنا است یعنی سازمان ما یك هزینه‌هایی به جان خرید و سینه سپر كرد تا بلا از مملكت دفع شود.

وی در خصوص هزینه‌هایی كه سازمان در حوادث پس از انتخابات پرداخت كرد نیز گفت: در دوره‌ای مخاطب سازمان بسیار افت كرد، این فقط یك هزینه‌اش بود اما بعد از مدتی به دلیل اعتمادسازی سازمان، وضعیت رو به بهبود رفت.

وی همچنین در مورد نقش رسانه‌های خارجی در شكل‌گیری حوادث پس از انتخابات ادعا کرد:
"من تعبیری دارم مبنی بر اینكه آنها یك میدان مین رسانه‌ای برای ما درست كرده بودند. این میدان از قبل هم وجود داشت. آنها آمادگی داشتند و می‌دانستند كه زمان انتخابات، زمان هیجان است. بنابراین بهترین استفاده را از فضای به‌وجود آمده داشتند. یكی از دوستان می‌گفت بی‌بی‌سی فارسی در حوادث بعد از انتخابات ایران همه اصول بی‌بی‌سی را زیر پا گذاشت.اصلی‌ترین اصل بی‌بی‌سی صحت خبر است، نه سرعت آن. به همین دلیل هم گاهی اوقات برای اینكه از صحت خبر مطمئن شود، از سایر رقبا عقب می‌ماند و خبر را دیرتر پخش می‌كند. در آن شرایط اما آنتن بی‌بی‌سی فارسی به تلفن وصل بود. فردی زنگ می‌زد و خبر می‌داد كه الان در میدان هفت تیر تظاهرات سنگین است ولی در میدان هفت تیر هیچ خبری نبود.البته اگر این فضای هیجانی در هر كشور دیگری بود و این هوشمندی مردم نبود، تا حالا فروپاشی صد دفعه اتفاق افتاده بود و مملكت تكه‌تكه شده بود یا هنوز دعواها ادامه داشت لیكن با هوشمندی مردم ما هیجان‌ها زودتر فروكش كرد.الان اتفاقاً نفوذ شبكه‌های مدعی در ایران كاهش یافته و دنبال بیننده و شنونده می‌گردند."

گفتنی است معاونت صدا و سیما، در ادامه این گفتگو که در شماره نهم ماهنامۀ مدیریت ارتباطات منتشر شده، همچنین از پیغام سفیر ونزوئلا به ایران پس از پخش تصاویر جان باختن ندا آقاسلطان، تحلیل خود از استعفای گریكت مسؤول میز ایران در سازمان سیا پس از حوادث تیرماه 78 و... نیز سخن گفته است.

0 comments:

ارسال یک نظر