سرپرست دادسرای زمینخواری تهران: ۱۵ نفر در خصوص زمین خواری دستگیر شدند

جرس: سرپرست دادسرای زمینخواری تهران گفت: طی نه ماهه گذشته در تهران، نزدیك به چهار میلیون متر مربع از اراضی ملی رفع تصرف و ۱۵ نفر نیز در خصوص زمین خواری دستگیر شدند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران، محسن تورك سرپرست دادسرای زمینخواری تهران در همایش مدیران مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی ناجا، با اشاره به اینكه، موثرترین برخورد با هر ناهنجاری، پیشگیری از جرم است، تصریح كرد: در جرم زمینخواری نیز، پیشگیری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا كه اگر درختی قطع یا محیط زیستی از بین برود، سال‌ها وقت نیاز دارد تا مجدداً احیای اجزا طبیعت صورت گیرد و این درحالی است كه در اغلب موارد نیز ناممكن است.


وی اظهار داشت: جا دارد در اینگونه همایش‌ها، به موضوع پیشگیری از جرم زمینخواری به صورت ویژه پرداخته شود. یكی از اقدامات برای پیشگیری از این جرم را فرهنگ سازی عمومی است، متأسفانه مردم هنوز تفاوتی بین اراضی شخصی و ملی قایل نیستند.


تورك افزود: یكی از بسترهای وقوع جرم زمین خواری را فساد اداری است تبانی با دستگاه‌های اداری جهت سند سازی از عوامل اصلی زمینخواری است زیرا فرد هر چه قدرت داشته باشد بدون سند سازی نمی‌تواند اراضی را متصرف شود بنابراین یكی از مسائلی كه قوه قضائیه به جد دنبال می‌كند، مبارزه با تبانی است.


سرپرست دادسرای زمینخواری ، با اشاره به اینكه بسیاری از آسیب ها در این حوزه به دلیل مشكلاتی است كه قوانین ایجاد كرده‌اند، گفت: لازم است تا جلساتی بین نیروی انتظامی و دستگاه قضایی جهت بررسی نقایص قانون و ایجاد رویه واحد قضایی در این حوزه، برگزار شود و این جلسات در شناسایی علت و بسترهای بروز جرم در جهت تقویت مبارزه با زمینخواری، می‌تواند موثر باشد.ریاست قوه قضاییه بر تعیین مجازات‌های بازدارنده در جرم زمین خواری تاكید كردند كه هم اكنون در قوه قضاییه این امر در حال اجرا است.

این مقام مسئول در قوه قضائیه، تصریح كرد: كشف لایه‌های پنهان جرم زمینخواری مهمترین دغدغه قوه قضائیه است و پلیس برای شناسایی ادله و عوامل اصلی این جرم می‌تواند ما را یاری كند.


تورك اظهار داشت: طی نه ماهه گذشته، در دادسرای تهران، نزدیك به چهار میلیون متر مربع از اراضی ملی رفع تصرف و ۱۵ نفر نیز در خصوص زمین خواری دستگیر شدند و چهل میلیون تومان نیز از متصرفان، جزای نقدی اخذ شد.


پدیده زمین خواری و تصرف اراضی ملی توسط سودجویان- بویژه برخی مقامات حکومتی و دولتی یا وابستگان آنها- از معضلات جدی کشور می باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر