علی مطهری خطاب به جنتی: اگر یک دولت اصلاح‌طلب روی کار بود، باز هم مجلس را تحقیر می‌کردید؟

جرس: در پی اظهارات دبیر شورای نگهبان در خطبه های نماز جمعه که نسبت به پرسش های نمایندگان مجلس از وزرا ابراز ناخرسندی کرده و خواستار توقف آن شده بود، علی مطهری، طی واکنشی نسبت به وی خاطرنشان کرد "اگر احضار وزرا به مجلس زیاد شده است یکی از دلایل آن افزایش تخلف آنها از قانون است و اگر وزیری برای پاسخ دادن به یک سئوال و دفاع از خود ۱۰ تا ۲۰ ساعت وقت لازم دارد، پس او بر کار خود مسلط نیست و باید مورد سئوال قرار گیرد."


احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه ۱٧ دی ماه خود، از نمایندگان مجلس برای احضار كردن وزیران انتقاد كرده و گفته بود: در این شرایط كه وزیران لازم است علاوه بر مشغله های معمول خود، برای پیشبرد هدفمندی یارانه ها (حذف سوبسیدها) شبانه روز به فعالیت بپردازند، احضار شدن به مجلس و اتلاف وقت آنها به ضرر همه است و نمایندگان مجلس باید به این امر توجه داشته باشند. مجلس همانطور كه در اطلاعیه های خود فتنه را محكوم كرد، نباید اقدامات شایسته دولت نادیده بگیرد و باید از آنها حمایت و قدردانی كند و مانع فعالیت وزیران نشود...


به گزارش تابناک، علی مطهری در یادداشت خود پیرامون احمد جنتی آورده است :
آقای جنتی در خطبه نماز جمعه گذشته فرمودند: احضار وزرا به مجلس زیاد شده است. ای نماینده عزیز! این وزیر می‌خواهد کار کند و باید شبانه‌روزی تلاش کند تا هدفمند کردن یارانه‌ها درست پیش رود و یک سوال شما گاهی ۱۰ ساعت و یا ۲۰ ساعت از وقت او را می‌گیرد و باید از معاونین و مشاوران مختلف خود موضوع را جویا شود تا بتواند از خود دفاع کند و بعد هم آن آقا بگوید ما قانع نشدیم. آیا این درست است؟


اگر احضار وزرا به مجلس زیاد شده است یکی از دلایل آن افزایش تخلف آنها از قانون است. همچنین اگر وزیری برای پاسخ دادن به یک سئوال نماینده‌ای ۱۰ تا ۲۰ ساعت وقت لازم دارد تا بتواند از خود دفاع کند پس او بر کار خود مسلط نیست و باید مورد سئوال قرار گیرد.


به‌عنوان مثال وقتی وزیر اقتصاد قانون تسهیلات ارزی برای مترو تهران و کلان‌شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها را عمل نمی‌کند و رئیس‌جمهور نیز می‌گوید من این قانون را قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم، آیا نماینده وظیفه ندارد در دفاع از حقوق مردم از وزیر یا رئیس‌جمهور سئوال کند؟ اگر این قانون عمل شده بود اکنون که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آغاز شده و نیاز مردم به مترو و حمل و نقل عمومی به مراتب بیشتر شده است کمک بزرگی برای مردم بود. تعلق‌خاطر حضرت عالی به برخی اشخاص نباید شما را از جاده حق و انصاف خارج کند. اگر جناب عالی به عدم اجرای قانون مترو توسط دولت اعتراض نمی‌کنید لااقل مجلس را نیز تضعیف و تحقیر نفرمایید.


جنابعالی در خطبه نماز جمعه مورخ ۲۱ آبان نیز فرمودید: "برخی در مجلس وزیری را فرا می‌خوانند تا مواردی را از وی طلب کنند و هنگامی که این وزیر به خواسته نادرست آنها پاسخ منفی می‌دهد، وی را تهدید به استیضاح می‌کنند."


به‌راستی مردم کوچه و بازار وقتی این سخن را از یک امام جمعه می‌شنوند چه تصوری از مجلس پیدا می‌کنند؟ آیا فکر نمی‌کنند که مجلس، محلی است برای معامله و امتیاز گرفتن؟ اگر نماینده‌ای چیزی از وزیری طلب می‌کند، خواسته نادرست و خواسته‌ای برای خودش نیست بلکه مطالبات مردم است و اگر وزیری را تهدید به استیضاح می‌کند باز برای احقاق حقوق مردم است.


باید به‌گونه‌ای سخن گفت که در شرایط مختلف، سخن ما یکی باشد و از یک منطق پیروی کند. اگر یک دولتِ مخالف مشی سیاسی شما مثلا یک دولت اصلاح‌طلب روی کار بود باز همین‌طور مجلس را تحقیر می‌کردید و دولت را تعظیم، یا در آن صورت مجلس را تقویت و دولت را نقد می‌کردید؟ مجلس قوی به‌نفع کل نظام است و مانعی است در مقابل تمایل به استبداد. مجلس به فرموده امام و رهبری در راس امور است و آنچه را که در راس امور است نباید به ذیل امور تنزل داد.

0 comments:

ارسال یک نظر