عراق: ایران تحریم است، نمی توانیم بدهی و پول برق را بدهیم

کمتر از یک هفته پس از سفر سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی به عراق، یك مقام مسئول عراقی گفت كه كشورش به دلیل تحریم های آمریكا، نمی تواند بدهی های خود را بابت واردات برق از ایران بپردازد.


به گزارش عصرایران از رویترز، عادل مهدی، مشاور وزیر برق عراق، ضمن بیان اینکه "رقم این بدهی میلیون ها دلار می باشد"، اضافه كرد: این موضوع باعث می شود عراق نتواند به واردات برق از ایران ادامه بدهد و انرژی لازم را برای مردم عراق تهیه كند.


این در حالی است كه عراق هم اكنون نیز با كمبود شدید برق رو به روست و قطعا توقف واردات برق از ایران، بر دامنه مشكلات تامین انرژی این كشور اضافه خواهد كرد.


مشاور وزیر برق عراق اضافه كرد: كشورش سالانه ۶۵٠ مگاوات برق از ایران وارد می كند و قصد دارد آن را در سال جاری میلادی به رقم یك هزار مگاوات برساند.


این در حالی است كه بانك های خارجی انتقال حداقل دویست میلیون دلار از عراق به ایران بابت هزینه واردات برق را به دلیل تحریم های آمریكا رد كرده اند و همین موضوع باعث نگرانی مقامات بغداد از احتمال قطع صادرات برق ایران به كشورشان شده است.


رویترز برق صادراتی ایران به عراق را دارای قیمتی ارزان و حیاتی توصیف می كند و خاطرنشان می کند "این اتفاقات در حالی رخ می دهد كه عراق در چند ماه آینده با افزایش دمای هوا و بالا رفتن میزان نیاز به برق رو به روست.


مهدی به خبرنگاران گفت كه نگران است میزان بدهی عراق به ایران برای واردات برق تا تابستان آینده به رقم نیم میلیارد دلار برسد كه در این صورت ممكن است ایران قرارداد صادرات برق به عراق را لغو كند و در این صورت عراق با مشكل بزرگی رو به رو خواهد شد.


مشاور وزیر برق عراق ادامه داد كه مصرف برق كشورش در سال گذشته میلادی به رقم ۶۵٠٠ تا ٧ هزار مگاوات رسید و پیش بینی می شود این رقم در تابستان آینده كه دمای هوا به بالای ۵٠ درجه می رسد به رقم ۱۴ هزار مگاوات افزایش یابد.


وی ادامه داد: رشد مصرف برق عراق سالانه رقمی بین ٨ تا ده درصد است و در این صورت ما در بهترین حالت توانایی تامین ۵٠ درصد از نیاز به برق را داریم.


گفتنی است آمریكا و اتحادیه اروپا پیش از این بر سر برنامه هسته ای ایران، تحریم های مالی - بانكی را علیه تهران وضع كرده بودند و این تحریم ها در چند هفته اخیر باعث شد تا دریافت پول نفت صادراتی ایران به هند نیز با مانع روبه رو شود.

 

0 comments:

ارسال یک نظر