سفیر جمهوری اسلامی در کابل: محموله کشف شده مواد “محترقه” بوده است نه “منفجره”

سفیر جمهوری اسلامی در کابل، اخبار مربوط به انتقال مواد منفجره از سوی ایران به افغانستان را تکذیب کرد و گفت که این مواد "محترقه" بوده است نه "منفجره.

به گزارش ایسنا، فداحسین مالکی در واکنش به خبر انتقال مقادیر قابل توجهی مواد منفجره از ایران به افغانستان اظهار کرد: محموله‌ مورد نظر در اخبار برخی رسانه‌ها، توسط یکی از تجار افغان از چین به افغانستان ترانزیت شده است و در بررسی‌های اولیه مشخص شد این محموله حاوی مواد محترقه بوده است نه منفجره و توسط یک شرکت افغان به افغانستان منتقل شده است.

وی همچنین مدعی شد: از همان ابتدای انتشار چنین خبری مشخص بود توطئه‌ای علیه ایران در جهت شیطنت‌هایی که قبلا انجام می‌شده است، در کار است.

گفتنی است روز چهارشنبه گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات پلیس افغانستان در استان نیم‌روز اعلام کرد که "حدود ۲۰ تن مواد منفجره" در این استان کشف شده که از ایران به افغانستان وارد شده است.

این خبرگزاری به نقل از معاون رئیس پلیس استان غربی نیم‌روز در همسایگی ایران گفته بود که مواد منفجره مذکور تحت عنوان "خوراک و اسباب‌بازی و وسایل آشپزخانه" وارد افغانستان شده است.

محمدموسی رسولی، معاون رئیس پلیس نیم‌روز، در آن زمان گفت که این ۲۰ تن مواد منفجره روز سه‌شنبه گذشته در کانتینری که از ایران وارد افغانستان شده بود کشف شده است.

همچنین رادیوفردا گزارش داده است که پیش از این، در اوایل فروردین‌ماه نیز روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرده بود که صدها نیروی طالبان به کمک ایران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عملیات تخریبی آموزش دیده‌اند.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نیز در مردادماه گذشته در گزارشی بر اساس اسناد افشاشده ارتش آمریکا به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزشی و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود "به منظور مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان" اشاره کرد.

در مقابل مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمود احمدی‌نژاد حمایت از طالبان به منظور ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان را بارها انکار کرده‌اند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، مقامات ارشد در دولت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، نیز اعلام کرده‌اند که شواهد و مدارکی دال بر حمایت ایران از طالبان نیافته‌اند.

0 comments:

ارسال یک نظر