فاصله آماری زنان و مردان مبتلا به ایدز در حال کم شدن است

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران معتقد است که اگر در گذشته سرنگ مشترک عامل انتقال ایدز محسوب می شود امروز زنان خیابانی از عوامل جدی در انتقال ایدز به شمار می روند. با توجه به این شرایط فاصله اماری زنان و مردان مبتلا به رو به کاهش است.

به گزارش خبرآنلاین، مینو محرزاظهار کرد: متاسفانه به دلیل شرایط جامعه شناسایی انها امگان پذیر نیست و تنها از طریق اگاهی و اموزش می توان این بیماری را مهار کرد. باوجود این که بنابر آمار بدست آمده از مبتلایان به ایدز ، انتقال از طریق اعتیاد تزریقی درصدر قرار دارد اما اخیرا ارتباط جنسی مهمترین راه انتقال مطرح می شود که به دلایلی از قبیل در دسترس نبودن زنان خیابانی در ایران و نگرش های مذهبی و فرهنگی شناسایی این افراد ممکن نبوده است. و این خطرجدی برای گسترش اپیدمی ایدز به شمار می رود.

وی درباره راه‌های شناسایی این افراد گفت: متاسفانه شاهد برخوردهای قهری با این زنان هستیم که نه تنها موجب از بین رفتن این پدیده نشده است بلکه به مراتب موجب دشوارتر شدن وضعیت شناسایی و رفع معضل خواهد شد. عموما این زنان خیابانی از خدمات درمانی دور مانده و از مراجعه به مراکز بیماری های رفتاری پرهیز جدی می کنند. حتی ترس زنان خیابانی ازبرخوردهای قانونی موجب شده درصورت احتمال وجود ویروس ایدز برای تشخیص و مشاوره مراجعه نکنند و عموما این زنان از دسترس سیستم درمانی خارج هستند.

وی افزود: از طرفی هم اکنون در ایران چند نهاد به طور همزمان و کاملاً متناقض، با پدیده اجتماعی زنان خیابانی فعالیت می کنند؛ همزمان با اینکه نیروی انتظامی با روش های قهری و تنبیهی با این نوع زنان و حتی زنانی که اصطلاحاً صرفاً بدحجاب هستند، برخورد می کند، بهزیستی در برخوردی علمی و در قالب اجرای طرح هایی سعی دارد چتر بهداشتی و روانی برای آنان فراهم کند. و با برگزاری سمینارها و انتشار مقالات و انجام تحقیقات اجتماعی، با درک ریشه و عوامل شکل گیری و رواج زنان خیابانی، نشان دهند پدیده های اجتماعی مانند فقر، بحران های خانوادگی، فقر فرهنگی، بی توجهی دولت به سیستم آموزشی مناسب و گسترده، نقش بسیار موثر و تعیین کننده در شکل گیری و رواج پدیده زنان خیابانی دارد.

محرز با بیان این که هیچ آمار رسمی در مورد جمعیت این زنان، مکان اسکان آنان و غیره وجود ندارد، عنوان کرد: آمارهای غیررسمی نشانگر آن است که شمار این افراد رو به گسترش است و طبق آخرین تحقیقی که در رسانه های رسمی منتشر شد، سن روسپی گری در ایران به 12سال تقلیل یافته است. برای همین من همیشه به دادن اگاهی و اموزش تاکید دارم.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران اظهار داشت: به استناد اطلاعات منتشر شده شیوع ایدز در کشورهای شمالی ایران نیر به دلیل پدیده زنان خیابانی بسیار بالاست و در مواردی به 700 درصد نیز می رسد. و این موضوع در کنفرانس سالیانه ایدز در جهان هم مطرح شد.

وی درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران گفت: چون اگاهی وجود ندارد ما نمی توانیم آمار دقیقی از بیماری را اعلام کنیم. باید توجه داشت این تعداد که اکنون به 22 هزار نفر هم رسیده اند افراد شناخته شده هستند. و تخمین زده می شود که 4 تا 5 برابر این امار ما مبتلا به ایدز در کشور داشته باشیم. از طرفی در گذشته چون بیشتر از طریق سرنگ الوده افراد به ایدز مبتلا می شدند تعداد مردان بیشتر بود اما اکنون که رابطه ای جنسی پرخطر از دلایل اصلی انتقال ایدز محسوب می شود فاصله خانوم ها و اقایان هم کمتر می شود.

0 comments:

ارسال یک نظر