مخالفت جامعه مدرسین با 'رئیس جمهور شدن' مشایی

میزان حمایت محمود احمدی نژاد از اسفندیار رحیم مشایی، شگفتی برخی ناظران مسائل ایران را به دنبال داشته است

محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: "اگر آقای مشایی به‎عنوان رئیس‌جمهوری مطرح شود، اولین تشکلی که رسما و صریحا مخالفت خواهد کرد، جامعه مدرسین است... به هر قیمتی که باشد موافقت نخواهیم کرد که آقای مشایی رئیس‌جمهوری مملکت شود."

آقای یزدی در مصاحبه با شماره اخیر هفته نامه پنجره، نشریه نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت، اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد را فردی دانست که "از پول و موقعیت استفاده می‌کند و بر این تصور است که با این کارها می‌تواند رئیس‌جمهوری آینده شود".

رابطه آقای رحیم مشایی با دیگر حامیان محمود احمدی نژاد، از زمان ورود او به دولت نهم به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکنون، همواره تیره بود و بسیاری از روحانیان محافظه کار، سخنان و مواضع او را مغایر اصول جمهوری اسلامی دانسته اند.
"جامعه مدرسین موثرترین عامل ریاست جمهوری احمدی نژاد بود"

آقای یزدی با ذکر اینکه که آقای احمدی‎نژاد به وی و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیشنهاد کرده است که به آقای مشایی اجازه دهند با آنان ملاقاتی داشته باشد، اظهار داشت: "آقای جنتی در همان جلسه بلافاصله در حضور آقای احمدی‎نژاد گفتند که یعنی ما هم این بدنامی را پیدا کنیم که با آقای مشایی ملاقات کرده‎ایم؟"

آقای یزدی، که خود جزو فقهای شورای نگهبان است، با اشاره به انتقادهای مکرر اعضای جامعه مدرسین از اظهارات اسفندیار رحیم مشایی و "پول هایی که خرج می کند"، حمایت رئیس جمهوری از او را مورد انتقاد قرار داد.

وی متذکر شد: "جامعه مدرسین، موثرترین عامل در جهت ریاست ‎جمهوری احمدی ‎نژاد بوده و حمایت زیادی از ایشان کرده است، ولی در عین ‎حال روی برخی از کارهای او دست گذاشته و می‌گوید که خلاف است."

توصیف جامعه مدرسین به عنوان "موثرترین عامل" در ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد، در حالی صورت می گیرد که وی در گذشته، گفته است که رسیدن خود به این سمت را مدیون تشکل های محافظه کار نمی داند.
"قضیه ما با هاشمی حل شدنی نیست"

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از مصاحبه خود با پنجره، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را پشتیبان "سران فتنه" در جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر دانسته است.

وی توضیح داده که به علت اختلاف با آقای هاشمی رفسنجانی، در مراسم افتتاحیه نشست سال گذشته مجلس خبرگان حضور نیافته است.

به گفته آقای یزدی، وی شب قبل از مراسم افتتاح به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: "شما با رهبری فاصله گرفته ‎اید و در حقیقت یک نوع برداشت هایی از این فاصله و سکوتتان شده. شما در نطق افتتاحیه، فاصله تان را با رهبری کم کنید."

محمد یزدی افزود: "آخرش ایشان گفت که ادبیات فلانی را قبول ندارم و به یک شکلی مطلب را خواهم گفت که این مساله ای که شماها می‌گویید حل شود. بنده همان شب از سر سفره نتوانستم بلند شوم و در حقیقت دچار بیماری شدم که هنوز هم آثار آن باقی مانده."

این عضو شورای نگهبان با تاکید بر اینکه "ما رابطه‎مان با آقای هاشمی همیشه خوب بوده و البته اختلاف هم داشته ایم"، در پاسخ به کسانی که معتقدند اختلاف وی و آقای هاشمی رفسنجانی "با لبخند حل می‌شود" آورد: "قضیه ما با ایشان حل شدنی نیست، آقای هاشمی یک نوع تفکری دارد و ما هم یک تفکر دیگر."

او تصریح کرد: "در عین‎حال ایشان یک روحانی سابقه‎دار، مبارز و خدوم در کشور است که ما روشش را نمی پسندیم و با خودش هم صحبت کرده ایم، ولی تخریبش را هم جایز نمی دانیم."
"روش ناطق نوری را تایید نمی کنم"

محمد یزدی همچنین در مورد علی اکبر ناطق نوری، از اعضای بانفوذ جامعه روحانیت مبارز و کاندیدای محافظه کاران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ گفت: "آقای ناطق امروز، غیر از آقای ناطق ۵ سال پیش است، مثل آقای هاشمی که غیر از آقای هاشمی ۱۰ سال پیش است."

وی با ذکر اینکه روش فعلی آقای ناطق نوری را "تأیید نمی‌کند"، بدون توضیح بیشتر افزود: "وی بدون علت از دوستانش کناره‌گیری کرده، به خاطر یک سری مسائلی که جزیی است."

در جریان مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، آقای احمدی نژاد در یک برنامه زنده تلویزیونی آقای ناطق نوری و فرزند او را هدف اتهامات گوناگون قرار داد.

بعد از بیان این اتهامات، برخی رسانه های محافظه کار نوشتند که آقای ناطق نوری از چهره ها و تشکل های این جناح انتظار داشته که در مقابل اتهامات مطرح شده از او دفاع کنند؛ اما آنان برای عدم تخریب آقای احمدی نژاد در آستانه انتخابات، از انجام این کار خودداری کرده اند.

0 comments:

ارسال یک نظر