رئیس اتاق بازرگانی: گران شدن حامل های انرژی قبل از مصرف کننده، گریبان تولید کنندگان را می گیرد

انتقاد از رفتار تبعیض آمیز برخی مسئولان در حمایت از شرکتهای خاص
جـــرس: رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است "گران شدن حاملهای انرژی قبل از مصرف کننده گریبان تولید کننده را می گیرد؛ بنابراین باید هدفمند کردن یارانه ها را با نگاه تولید محور هدایت کرد چرا که این تولید کننده است که بر سر سفره مصرف کننده کالا می برد."


وی همچنین با اشاره به برخی تهدیدات صورت گرفته از سوی مقامات دولتی پیرامون نحوه عملکرد تجار در جریان هدفمندی یارانه ها، گفت "سخن گفتن تهدید آمیز و گفتگو در مورد اعمال فضای تعزیراتی در رابطه با سیاست هدفمندسازی یارانه ها سم مهلکی است برای هدفی که دنبال می کنیم."


به گزارش مهر، محمد نهاوندیان روز چهارشنبه ٢١ مهرماه در شانزدهمین همایش توسعه صادرات غیر نفتی در تبریز ضمن انتقاد از "رفتارهای تبعیض آمیز برخی مسئولان دولتی در حمایت از برخی شرکتهای خاص در همکاریهای بین المللی"، گفت: "در شان یک مسئول دولتی نیست که با حمایت از یک شرکت خاص علاوه بر رواج فساد اقتصادی، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را نقض کند."


نهاوندیان ادامه داد: در فضای اقتصادی ایران فعالان اقتصادی توان رقابتی خود را نسبت به تولید کنندگان خارجی از دست می دهند و اگر این افراد عشق وطن نداشته باشند در این فضا نمی مانند و با مشکلات دست و پنجه نرم نمی کنند تا نان به سفره دهها و هزاران کارگر ببرند.


وی گفت: آنچه که دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است، تولید غیر بهره ور آنها نیست بلکه اگر آنها بخواهند در رقابت با رقبای خود یک گام جلو بروند تورم داخلی آنها را چندین گام به عقب می راند. نکته ای که امروز باید مورد تاکید قرار گیرد، این است که به بهانه هدفمند کردن یارانه ها و تصحیح کردن قیمتها نباید از روشهای دستوری سوء استفاده کرد چرا که این امر هدف ایجاد نظام رقابتی در بازار را تحت الشعاع قرار می دهد.


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود:وی تصریح کرد: در کشوری که به دلایل مختلف عوامل کاهنده قدرت رقابتی برای تولید کننده وجود دارد اینکه ما در درجه رقابت پذیر شدن اقتصاد عقب هستیم معنایش این است که تولید کننده در ایران به دلایل مختلف از جمله مالیات و قانون تجارت در شرایط نامساعد با رقبای خود قرار دارد و تا به حال تنها حاملهای انرژی ارزان مزیت تولید داخلی ایران بوده است، بنابراین هم اکنون که قصد اصلاح قیمت حاملها را داریم باید مشخص کنیم که آیا امکان انطباق به چنین شرایطی را به تولید کننده می دهیم یا تنها به دنبال اجرای قانون هستیم که ممکن است تبعات منفی داشته باشد.


سیاستهای سورپرایزی از سوی دولت همواره به ضررش بوده است

نهاوندیان تاکید کرد: سیاست غافلگیری کمکی به توفیق در تحقق هدفمند کردن یارانه ها نمی کند بلکه دولت اگر می خواهد بخش خصوصی را با خود همراه کند باید با پیش آگهی او را آگاه کرده چرا که اگرتولید کننده بداند یک ماه دیگر قرار است قیمت حاملهای انرژی آزاد شود به طور قطع برنامه ریزی متفاوتی نسبت به این خواهد داشت که سه ماه دیگر قیمتها آزاد شود.
وی گفت: اگر دولت بخش خصوصی را محرم خود بداند فعالان اقتصادی درجای خود مدلهای اقتصادی ارائه می کنند.
نهاوندیان اظهار داشت: سیاستهای سورپرایزی از سوی دولت همواره به ضررش بوده است چرا که واکنشهای فعالان اقتصادی لزوما مدیریت شده نیست و ممکن است در چنبره کنش و واکنش دولت و بخش خصوصی به بیرون پرتاب شویم یا داخل ، بنابراین در رابطه با سیاستهای اصلاح قیمت بهتر این است که اطلاع رسانی کامل با پیش آگهی به فعالان اقتصادی صورت گیرد.


خود را گول نزنیم
نهاوندیان گفت: اگر چه رقم صادراتی ما هم اکنون 20 میلیارد دلار است اما در این همایش که بحث سیاسی مطرح نیست باید عنوان کرد بر پایه گزارش اکونومیست سطح عمومی قیمتها در دنیا به نحوی بالا رفته که شاخص قدرت خرید دلار که در سال 2000 میلادی حدود 100 بود در سال 2010 میلادی به 203 رسیده است؛ به این معنا که دلار امروز کمتر از 50 درصد دلار 10 سال قبل قدرت خرید دارد.
به گفته وی ، یعنی هم اکنون 20 میلیارد دلار صادرات ما مساوی با 10 میلیارد دلار صادرات به قیمت 10 سال قبل است؛ بنابراین باید خوشحالی مان را کمتر کنیم و بر تدبیرهای خود بیفزاییم.


وقتی بازار به بحران رسید ناچار به عمل تقابلی می شویم
نهاوندیان با انتقاد ازسیاست بانک مرکزی در مورد بازار روزهای گذشته ارز، گفت: زمانی که باید در مورد نرخ ارز بحث منطقی صورت دهیم این کار را نمی کنیم و وقتی بازار به بحران رسید ناچار به عمل تقابلی می شویم.
وی اظهار داشت: بحث مدیریت واردات به عنوان یک بحث عجیب و غریب هم اکنون مطرح شده است و کارهای عجولانه زیادی در مورد آن انجام داده ایم.


قرار نیست تجارت ایران به سمت تجارت چمدانی رود
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: به هیچ وجه در شان یک مسئول دولتی نیست که یک شرکت خاص را انتخاب کند چرا که منجر به فساد می شود.
نهاوندیان گفت: قرار نیست تجارت ایران به سمت تجارت چمدانی رود بلکه باید در رابطه با خدمات بانکی بستر را فراهم کنیم، در این راستا بخش خصوصی آمادگی دارد در میادین مربوط نقش آفرینی کند.
وی با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی برای حمل و نقل کالاها در شرایط تحریم و هدفمند کردن یارانه ها گفت : برای مقابله با تحریم باید تنوع حاملهای انرژی را مد نظر داشته باشیم.

0 comments:

ارسال یک نظر