قیمت دلار برخلاف ادعای مقامات دولتی کاهش نیافت

جـــرس: عدم ارائۀ ارز به شهروندان از طرف صرافی بانکها و تداوم کمبود ارز در بازار آزاد، بازار دلار در روز چهارشنبه ٢١ مهر را همچون دو هفته گذشته بحرانی نگاه داشت و با اینکه اعلام شد صرافی بانک ملی حدود ٣۷ میلیون دلار فروخته است، اما قیمت‌های دلار در بازار مابین ١۰۵۵ تا ١۰۹۵ تومان به مردم اعلام شد.


این درحالیست که اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌بینی کرده بود قیمت دلار این هفته به ١۰٣۰ تومان کاهش یابد؛ که ظاهرا این اتفاق نیفتاده و دلار همچنان بالاتر از قیمت ١۰۵۰تومان ثابت مانده است.


به گزارش مهر، بازار دلار در روز چهارشنبه همچون روزها قبل داغ بود و صرافی بانک ملی حدود ٣۷ میلیون دلار فروخت که نسبت به روز قبل که ٣۵ میلیون دلار فروش داشت، افزایش چشمگیری داشت.


‏گزارش‌ها همچنین حاکی از این است که صف خرید برای دلار ١۰۵۰ تومانی مقابل صرافی‌های بازار (میدان فردوسی) برقرار بود. این در حالی است که صف‌های خرید دلار در مقابل صرافی‌های بانکی – بدلیل عدم ارائه به شهروندان معمولی- کاهش یافته‌ بود.

همچنین در صف‌هایی که در مقابل صرافی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تشکیل شده است‏، دلالان و سفته‌بازان به‌دنبال یافتن مشتری، قیمت‌هایی تا ١١۰۰ تومان به مردم اعلام کردند.


بانک مرکزی نیز هشدار داده است که با توجه به اینکه قیمت دلار در بازار رو به کاهش است، مردم برای خرید دلار هجوم نیاورند، در غیر این صورت متضرر می‌شوند.


 تحولات این هفته بازار دلار در حالی روز چهارشنبه به پایان می‌رسد که اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش‌بینی کرده بود قیمت دلار این هفته به ١۰٣۰ تومان کاهش یابد اما ظاهرا این اتفاق نیفتاده و دلار همچنان بالاتر از قیمت ١۰۵۰تومان ثابت مانده است.


قیمت طلا افزایش یافت
قیمت طلا در بازارهای جهانی از روز سه شنبه افزایش یافت و هر اونس طلا تا بیش از ١٣۵۸دلار معامله شد.اما تاثیر این افزایش روز گذشته روی بازار ایران چنان محسوس نبود به‌گونه‌ای که قیمت سکه بهار‌‌آزادی افزایش چشمگیری نداشت. به‌نظر می‌رسد عرضه سکه از سوی بانک مرکزی تقاضای بازار آزاد را کاهش داده و موجب شده که نوسانات جهانی، آثار روانی اندکی در بازار داخلی داشته باشد.

0 comments:

ارسال یک نظر