اولیاء: نمایندگان معذوریت دارند، دولت اختیارات عام می خواهد

عضو کمیسیون تلفیق با انتقاد از روند طولانی بررسی برنامه پنجم در این کمیسیون تاکید کرد: دولت خواهان برخورداری از اختیارات عام است. این درحالی‌است که رهبری با این موضوع مخالف است.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر اولیاء نماینده یزد، با بیان اینکه بررسی برنامه پنجم بیش از حد ممکن طول کشیده است، اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، بررسی لوایح برنامه باید در سه هفته و در موراد اضطراری طی 6 هفته توسط کمیسیون تلفیق بررسی شود. اما در حال حاضر این زمان سپری شده و به دلیل عدم تفاهم دولت با مجلس بررسی این برنامه با گره‌هایی مواجه شد.

این نماینده مجلس اولین گره در بررسی این برنامه را مطرح شدن تقاضای استرداد برنامه از سوی دولت عنوان کرده و خاطرنشان کرد: با تذکر رهبری و عدم پذیرش این موضوع از سوی ایشان، بنا شد بررسی برنامه پنجم در مجلس ادامه پیدا کند. البته ایشان رهنمودهایی در مورد لحاظ شدن نظرات دولت در بررسی برنامه دادند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: شاکله اصلی برنامه نویسی در چارچوب لایحه ارائه شده از سوی دولت مشاهده نمی‌شد. از سوی دیگر تغییراتی که از سوی نمایندگان پیشنهاد شد عمدتا بر اساس تذکرات یا نکاتی بوده است که خود وزارتخانه‌ها به نمایندگان منعکس کرده‌اند. می‌توان گفت بیش از 80 درصد پیشنهاداتی که در خلال بررسی لایحه برنامه در کمیسیون تلفیق تصویب شده، به درخواست دستگاه‌های اجرایی بوده است. اما دولت به همین تغییراتی که بیش‌تر نظرات خود وزارتخانه‌ها بوده نیز اعتراض دارد.

وی با بیان اینکه چارچوب اطلاعاتی مشخصی میان دولت و مجلس وجود ندارد، اذعان داشت: برنامه نیز چارچوب روشن و شفافی نداشت. با وجود این مسائل در حال حاضر شاهد افزایش حجم برنامه هستیم. دولت نیز درخواست دارد بسیاری از اختیارات عام را در دست داشته باشد. این در حالی‌ است که مقام معظم رهبری نیز با دادن اختیارات عام به دولت موافق نیستند.

این عضو فراکسیون خط امام مجلس ادامه داد: نمایندگان در معذوریت قرار دارند. هم برنامه سنگینی است که باید به صورت فشرده بررسی شود و هم اینکه محدود بودن زمان نیز مجلس را در معذوریت قرار داده است. دولت باید بپذیرد که با توجه به تشکیل کمیته مشترک با دولت، انعطاف حداکثری کمیسیون تلفیق و رای دو سومی به تجدید نظر در مصوبات تلفیق، همه توان خود را انجام داده است.

به گفته اولیاء، به نظر می‌رسد که دولت همین حداقل‌ها را هم از مجلس و کمیسیون تلفیق قبول ندارد و بعضا از این موضوع که مجلس و کمیسیون تلفیق نظرات کمیته چهار نفره را تصویب نکرده‌اند ناراحت می‌شود. این در حالی است که در این کمیته چهار نفره اکثر نظرات کمیسیون تلفیق تعدیل شده است.

این نماینده مجلس یادآور شد: هرچه زودتر باید این برنامه بررسی شود و به صحن علنی مجلس ارائه شود.

0 comments:

ارسال یک نظر