دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی برای مذاکرات اتمی در ماه آینده

با گذشت دو روز پس از آنکه سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد "موضوع مذاکره ایران با گروه ۵+١باید بسته پیشنهادی ایران که حدود یک سال قبل در اختیار آن گروه گذاشته شده باشد"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه مذکور، به جمهوری اسلامی پیشنهاد داد تا در ماه نوامبر به مدت سه روز وارد مذاکرات هسته ای شود.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ٢٢ مهر (١۴ اکتبر) یکی از سخنگویان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران رسانه ها اعلام کرد "کاترین اشتون از سعید جلیلی، دیبر شورای عالی امنیت ملی و رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران، دعوت کرده است اواسط ماه نوامبر به مدت سه روز در شهر وین (مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی) با وی - بعنوان نماینده گروه ۵+١ - دیدار و مذاکره کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که این پیشنهاد "در پی نشانه های مثبت اخیر از سوی ایران" و ابراز تمایل تهران به این که مذاکره کننده هسته ای اش به نمایندگی از گروه ۵+١ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا - و آلمان) با کاترین اشتون دیدار کند، مطرح شده است.

به گفته این سخنگو، اشتون امیدوار است سعید جلیلی پاسخ مثبتی به این پیشنهاد مذاکره ارائه نماید.

منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) در یک کنفرانس خبری مشترک که با برونو رودریگز همتای کوبایی خود در تهران برگزار کرد، خاطرنشان نمود "ایران و گروه ۵+١ در حال رایزنی برای تعیین تاریخ دقیق، سطح و محل این گفتگوها هستند."

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات متکی گفته بود: "اگر مقامات دولت ایران آماده مذاکرات هستند، تنها کاری که باید انجام دهند این است که تلفن را بردارند و تاریخی را برای مذاکره تعیین کنند."

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز سه شنبه این هفته درباره موضع ایران نسبت به دستور جلسه مذاکرات احتمالی گفته بود: "موضوع بحث با گروه ۱+۵، بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی خواهد بود."

دولت ایران اواخر تابستان گذشته بسته ای پیشنهادی را تحویل نمایندگان گروه ۱+۵ داده بودند اما آمریکا گفته بود که "محتویات آن به نگرانی ها درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی پاسخ نمی دهد.
گفتنی است جمهوری اسلامی طی آن بسته پیشنهادی خواستار گفت و گوهای "جامع" درباره اوضاع منطقه خلیج فارس از جمله درباره عراق و افغانستان شده بود.

ایران و نمایندگان۵+١(اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان) کمی بعد تر در پاییز ۸۸ بر سر مبادله بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران با سوخت هسته ای راکتور تهران به توافق کلی دست یافتند؛ اما دولت ایران بعد از چند هفته به جزئیات آن ایراد گرفت و از پذیرش آن خودداری کرد.

بنا به گزارش رسانه ها و تحلیلگران غرب، بحث درباره بسته پیشنهادی ایران جدی گرفته نشد، چرا که غرب معتقد بود هدف از این مذاکرات و تلاش ها و چالش ها، "حل مساله اتمی جمهوری اسلامی است که مظنون به اهداف نظامی است."در حالیکه تهران آنرا صلح آمیز عنوان کرده است.

با اینهمه، زمان و جزئیات مذاکرات با گروه وین (آژانس، روسیه، فرانسه و آمریکا) کماکان نامشخص است؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است "بحث مذاکرات ایران و گروه وین صرفا در چارچوب مبادله سوخت و بر مبنای بیانیه تهران که با حضور وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه، برزیل به امضا رسید خواهد بود. "

0 comments:

ارسال یک نظر