رد پاي رحيم مشايي در هياهوي عليه خانه سينما

 اسفنديار رحيم مشايي در پي تسلط بر خانه سينما ست تا از اين طريق بتواند كنترل دولت را بر حوزه فرهنگ و بويژه سينما تكميل كرده و نيزعرصه حكومت را از رقباي اصولگراي خود خالي كند.
 محمد مهدي عسگرپور مدير عامل كنوني خانه سينما خود فردي اصولگرا به شمار مي رود اما از آنجا كه او در گروه احمدي نژاد قرار نمي گيرد و حاضر به همكاري با دولت براي دخالت در امور سينما نيست، جواد شمقدري معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد در پي متزلزل كردن موقعيت او برآمده است تا بتواند خانه سينما را به تسخير دولت درآورد.  سابقه مجادله و اختلاف ميان جواد شمقدري و عسگرپور به زماني باز مي گردد كه از وي و تعدادي از اعضاي خانه سينما دعوت به عمل آمد تا در سال 1387 با رئيس جمهور ديدار كنند. در آن ديدار هنرمندان و مسئولان خانه سينما از مشكلات صنفي خود گفتند و از سياست هاي وزارت ارشاد انتقاد كردند. احمدي نژاد كه خود از صفار هرندي راضي نبود، قول كمك مالي دارد و با تنظيم نظامنامه اي براي خانه سينما موافقت كرد.
 پس از آن كه نظامنامه خانه سينما تدوين شد، دولت آن را مسكوت گذاشت، گفته مي شود يكي از دلايلي كه دولت علاقه اي نداشت تا آن نظامنامه را بپذيرد، تدابيري بود كه در نظامنامه براي تامين استقلال خانه سينما انديشيده شده بود. به قول يكي از اعضاي خانه سينما در واقع دولت مي خواست به ازاي پولي كه به خانه سينما مي دهد، دستش براي دخالت باز باشد، در حاليكه اگر قرار باشد دولت بر همه امور خانه سينما مسلط باشد و ناظر، ديگر نهاد صنفي معنا ندارد.  در بهار سال 1388 و درست قبل از انتخابات، احمدي نژاد دوباره در صدد ملاقات با هنرمندان خانه سينما برآمد كه اين بار از عسگرپور جواب رد شنيد. وقتي جواد شمقدري در كابينه بعدي به عنوان معاونت امور سينمايي سركار آمد، سعي كرد به طور مستقل با هنرمنداني كه علاقه داشتند از امكانات دولتي استفاده كنند، ارتباط برقرار كند.  رحيم مشايي براي تكميل اين پروژه سراغ ستاره هاي سينما رفت. وام 80 ميليوني دولت به هديه تهراني براي نمايشگاه عكس هاي آماتور در حاليكه بسياري از عكاسان حرفه اي از داشتن چنين امكاناتي محروم هستند، نمونه اي از اين اقدامات است. اين جريان با لغو ممنوع التصوير بودن محمدرضا گلزار و نيز اعطاي مجوز نمايش به فيلم هاي توقيف شده در دوره صفار هرندي ادامه يافت كه فيلم "در باره الي" يكي از اين فيلم ها بود. شايعاتي هم در باره ملاقات دو ستاره زن سينما با مشايي و احمدي نژاد وجود دارد.
اما اين اقدامات باعث نشد كه هنرمندان با سابقه و آنهايي كه متعهد به سينمايي مستقل هستند، به دولت نزديك شوند، برعكس سياست اكران و ساخت فيلم در دوره دهم كه بيشتر ناظر بر ساخت فيلم، انتقاد آنها را برانگيخت و زنگ هاي خطر را براي سينما به صدا در آورده است. بويژه اينكه دست و دلبازي دولت در اعطاي وام و كمك، شامل حامل خانه سينما نشد و بودجه خانه سينما در سال جاري پرداخت نشده است و خانه سينما ناگزير شده است از سه تهيه كننده عضو خانه سينما كمك مالي بگيرد.  جواد شمقدري البته ناگزير شده است دخالت رحيم مشايي در امور سينما را انكار كند اما سابقه اين همكاري بين آنها به زماني بازمي گردد كه شمقدري مشاور فرهنگي رئيس جمهور بود و مشايي رياست سازمان ميراث فرهنگي را در دوره اول رياست جمهوري احمدي نژاد بر عهده داشت.  به اين ترتيب، به اعتقاد برخي اعضاي خانه سينما، در حال حاضر جواد شمقدري آن اندازه نفوذ در كانون كارگردانان خانه سينما به هم زده است تا با اعتماد به نفس حرف از تغيير در خانه سينما بزند. كانون كارگردانان يعني از بانفوذ ترين هسته هاي خانه سينما در انتخاب مديرعامل است.
 انتخابات خانه سينما در 20 آبان ماه برگزار مي شود و برخي از اعضاي باسابقه خانه سينما نگران بازي هاي پشت پرده اي هستند كه اين روزها در حال اتفاق است و اميدوار هستند تا مديريت خانه سينما و خود هنرمندان بتواننداين روزهاي سخت را خردمندانه و هشيارانه پشت سر بگذرانند. به اعتقاد يكي از اين هنرمندان اهالي سينما بايد هشيارانه رفتار كنند و در شرايطي كه ما هزار و يك مشكل صنفي و ... با دولت داريم و حيات سينما در خطر است، خانه سينما را در معرض حملات قرار ندهند. اين خدمتي بزرگتر به سينما است. اينكه آقاي بيضايي فيلم نمي سازد به خاطر اين نيست كه اجازه ندارد و در ايران نيست، براي اين است كه شرايط را مناسب نمي داند و با خودش و سينما قهر كرده است.

0 comments:

ارسال یک نظر