نمایندگان جامعه مدنی لبنان، احمدی نژاد را به مداخله در امور داخلی آن کشور متهم کردند

یک روز مانده به سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، حدود ٢۵۰ تن از نمایندگان سابق مجلس لبنان و همچنین جمعی از پزشکان، معلمان و روزنامه نگاران آن کشور، طی انتشار نامه ای سرگشاده، احمدی نژاد را "به مداخله در امور داخلی لبنان" متهم کردند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، در نامه نمایندگان سابق مجلس و نخبگان لبنانی، با اشاره به حمایت وسیع جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان، خاطرنشان شده است که "منشاء قدرت گروهی در لبنان، جمهوری اسلامی است و این گروه با اتکاء به آن، خود را به جناح اکثریت و دولت لبنان تحمیل می کند."

امضاء کنندگان این نامه سرگشاده، خطاب به محمود احمدی نژاد متذکر شده اند "حمایت لفظی شما از دولت لبنان مغایر با کمک های همزمان مالی و نظامی تان به جناح دیگر است و گفته های شما درباره تغییر صحنه سیاسی منطقه که با لبنان آغاز می شود و همچنین محو اسرائیل از نقشه جهان با قدرت حزب الله، مانند آن است که فرماندهی ارشد از خط مقدم جبهه بازدید می کند."

فعالان جامعه مدنی لبنان همچنین از محمود احمدی نژاد خواسته اند تا از گروه حزب الله بخواهد بعنوان دولتی در دولت در لبنان عمل نکند.

گفتنی است طی چند روز گذشته و در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان،  ایران و لبنان توافقی به امضا رساندند، تا بر اساس آن، جمهوری اسلامی تسهیلاتی به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار در اختیار لبنان قرار خواهد داد تا در بخش‌های مختلف آن کشور مورد استفاده قرار گیرد.

همزمان با این توافقنامه، سید حسن نصرالله - دبیر کل حزب الله لبنان- که قرار است در سفر احمدی نژاد به لبنان، وی را همراهی کند، طی ضیافت شامی که در لبنان ترتیب داده بود، در یک پیام ویدیویی از مردم آن کشور خواست به طور گسترده از رییس دولت ایران استقبال کنند.

محمود احمدی‌نژاد ٢١مهرماه (١٣ اکتبر) در سفری دو روزه به لبنان می‌رود و این اولین سفر او به آن کشور در پنج سال دولت او، با انتقادات بسیاری همراه بوده است.

در آستانه سفر احمدی نژاد به لبنان، حامیان حضور وی که از اعضا و هواداران حزب الله هستند، تبلیغات گسترده ای را تدارک دیده اند و از سوی دیگر مخالفین حضور وی نیز، با نصب پلاکاردهایی، مخالفت خود را با حضور رئیس دولت ایران ابراز داشته اند.

در مخالفت با حضور احمدی نژاد در لبنان، چند روز پیش نیز، یکی از اعضای «ائتلاف 14 مارس» (از منتقدان حزب‌الله) در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، هدف اصلی این سفر را "فتنه‌انگیزی" خوانده و گفته بود: احمدی‌نژاد با این سفر قصد دارد نشان دهد لبنان تحت نفوذ ایران است و بیروت پایگاهی برای ایران در مدیترانه به شمار می‌آید.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که "تمام مردم لبنان خواهان حضور احمدی نژاد و موافق او نیستند" و تصویری از پلاکارد مخالفین وی که نوشته بودند "لا أهــلاً و لا سهــلاً بولاية الفقيه فی لبنان = لبنان جای ولایت فقیه نیست" را منتشر ساخت و روی خروجی خود قرار داد.

گزارش های تکان دهنده از هزینه های چند صد هزار دلاری
در آستانه این سفر، منابع خبری عرب زبان از تدارکات حزب الله لبنان برای سفر احمدی نژاد خبر داده و نوشتند "ده ها هزار نفر برای استقبال از احمدی نژاد توسط حزب الله سازماندهی شده اند. این افراد اغلب از هواداران و اعضای حزب الله و خانواده هایشان هستند. یکی از برگزار کنندگان مراسم که نخواست نامش فاش شود، هزینه تقریبی مراسم روز اول در جنوب لبنان را بالغ بر هشتصد هزار دلار اعلام کرد.

0 comments:

ارسال یک نظر