نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی، رکورد دار سفرهای خارجی ادوار مجلس

بنا به گزارش رسانه های خبری، نمایندگان مجلس هشتم رکورد سفرهای خارجی را بین ادوار قبل قوه مقننه شکستند تا عنوان پرسفرترین نمایندگان ادوار هشتگانه را به خود اختصاص دهند.

به گزارش مشرق، رقابت نمایندگان برای حضور در سفرهای خارجی تاکنون تنش هایی را به ویژه در کمیسیون امنیت ملی به وجود آورده است.

بخش مهم تنش ها که در آغاز به کار هر دوره مجلس و تعیین ترکیب اعضای کمیسیون ها ایجاد می شود، ناشی از آمار بالای سفرهای خارجی ای است که نصیب آن کمیسیون ها می شود.

این گزارش خاطرنشان کرده است تاکنون چند کمیته برای نظارت و نظم بخشیدن به این سفرها در مجلس تشکیل شده، که نتوانسته تاثیر مطلوبی به همراه داشته باشد.

در حال حاضر محمد کوثری نماینده تهران مسوولیت نظارت بر سفرهای خارجی نمایندگان را برعهده دارد. همچنین جواد کریمی قدوسی مسوول نظارت و ساماندهی سفرهای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

قدوسی پس از آن که رئیس مجلس عازم سفر به ترکیه بود و در کمیسیون امنیت ملی در خصوص اینکه کدامیک از نمایندگان باید همراه رئیس مجلس عازم ترکیه شوند بحث هایی همراه با مشاجره صورت گرفت، مسوولیت مذکور را برعهده گرفت.

در این جلسه برخی نمایندگان که کمتر به سفر خارجی رفته بودند به نمایندگانی که پای ثابت سفرهای خارجی رئیس مجلس و گروه های دوستی پارلمانی تبدیل شده اند اعتراض کرده بودند.

پیش از این نیز یک عضو کمیسیون قضایی مجلس از سفر "اعضای کمیسیون متبوعش با همسرانشان " به حج عمره و "با هزینه مجلس " خبر داده بود.

این گزارش آورده است نیره اخوان نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز، با اشاره به بی‌نظمی‌های برخی نمایندگان در رفت‌ و آمد و عدد نداشتن مکرر صحن علنی مجلس، گفته بود: "این مشکل واقعا به معضلی جدی تبدیل شده به نحوی که گاها ۱۹۳ نماینده باید منتظر حضور تنها یک نماینده باشند، تا صحن رسمیت داشته و بتوان در مورد یک طرح یا لایحه رأی‌گیری کرد."

وی با اشاره به موضوع سفرهای خارجی نمایندگان تاکید کرده بود: سفرهای خارجی باید ساماندهی شوند چرا که این موضوع در حضور حداقلی نمایندگان در صحن علنی و جلسات کمیسیون بی‌تأثیر نیست.

از سوی دیگر برخی وزرای دولت که نظارت نمایندگان را بر نمی تابند با همراه کردن نمایندگان در سفرهای خارجی شان، تیغ نظارتی مجلس را بیش از پیش کند کرده اند.

بر اساس این گزارش، اخبار متعددی نیز از نفوذ شرکت های اقتصادی در میان برخی نمایندگان و اعزام آنها به سفرهای خارجی به گوش رسیده است.

0 comments:

ارسال یک نظر