صادق لاريجاني: برخورد ايران با كهريزك را با عملكرد آمريكا در مورد ابوغريب و گوانتانامو مقايسه کنید

جرس: رئيس قوه قضاييه اصلي‌ترين چالش حقوق بشر مورد قبول آمريکا و غرب را تحميل يکسويه آن دانست و گفت: اينکه دولتي با يک مرام ليبرالي، حقوق بشر مورد قبول و نظر خود را بر همه ملتها تحميل کند، خود بزرگترين نقض حقوق بشر است.

به گزارش ايسنا، آيت الله صادق آملي لاريجاني در جمع مسئولان عالي قضايي گفت:‌ همانطور که حج نماد وحدت مسلمانان است، اين نماد بايد در همه مظاهر و روابط کشورهاي اسلامي حفظ شود، البته ما در پيروي از مسلک حق اهل‌بيت ترديدي نداريم ولي بحث دفاع از حق منافاتي با وحدت به منظور حفظ اصل کيان اسلام ندارد، چرا که کفر با همه توان به مقابله با اصل اسلام برخاسته است و ما بايد موجبات تفرقه مسلمانان را از بين ببريم.

رئيس قوه قضاييه در ادامه به مصاحبه وزير خارجه و وزير خزانه‌داري آمريکا با رسانه‌ها درباره اعمال محدوديت‌هاي مالي و مسافرت براي بعضي مسئولان جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار عقیده کرد: وضع اين نوع محدوديتها به بهانه نقض حقوق بشر به علت برخورد با عوامل آشوبهاي انتخابات سال گذشته، بحثي انحرافي و دروغي بزرگ است.

لاريجاني با ذکر بعضي از موارد نقض آشکار حقوق بشر در کشورهاي هم‌پيمان نظامي آمريکا در منطقه به ويژه اسرائیل گفت: آوارگي‌، کشتار و محاصره نظامي مردم مظلوم و بي‌دفاع فلسطين در طول دهها سال و حمايت آمريکا و اروپا از آن با کدام منطق و معيار حقوق بشري قابل توجيه است.

رئيس قوه قضائيه به مقايسه وضع حقوق بشر در ايران و آمريکا پرداخت و مدعی شد: اين نشريه به تشريح جنايات نظاميان آمريکايي که از روي تفريح مردم بي‌گناه افغانستان را مي‌کشند و بعد قطعه قطعه مي‌کنند و يا در زندان ابوغريب و گوانتانامو که بدترين نوع جنايات عليه بشريت صورت مي‌گيرد، پرداخته است.

آملي لاريجاني با اشاره به دستور رهبری درباره فاجعه کهريزک گفت: بعد از دستور وی و بعد از طي مراحل قضايي و بسته شدن اين بازداشتگاه عوامل اين حادثه شناسايي و محاکمه شدند. اين قضيه را با نحوه برخورد مدعيان حقوق بشر در آمريکا مقايسه کنيد. آنها با بانيان و عاملان شکنجه زندانيان زندان‌هاي ابوغريب و گوانتانامو چه برخوردي کردند؟ گفته مي‌شود از ميان پانزده متهم اين جريان فقط يک نفر مجازات شده است و آيا بعد از وعده اوباما رئيس جمهور آمريکا بر تعطيلي آن زندانهاي مخوف، وعده‌ها عملي شده است؟ اگر چه رسانه‌هاي وابسته به صهيونيست اين تناقضها را مي‌پوشانند اما بالاخره مردم دنيا حقايق را مي فهمند و فجايع اتفاق افتاده و نحوه برخورد مسئولان آمريکايي از حافظه ملتها محو نخواهد شد.

طی ماه گذشته و پس از صدور حکم برای چندین تن از ماموران انتظامیِ دخیل در فجایع بازداشتگاه کهریزک، رسانه های خبری از صدور حکم تعلیق سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، و دو مقام قضایی دیگر (حسن دهنوی، مشهور به قاضی حداد، معاون امنیت وقت دادستان تهران و حیدری‌فرد دادیار سابق دادسرای ویژه امنیت تهران)، به دلیل تخلفاتشان در پرونده مربوط به بازداشتگاه کهریزک گزارش داده بودند.

در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، تعداد زیادی از بازداشت شدگان اعتراضات روز ۱۸ تیر، با دستور مقامات فوق، بویژه سعید مرتضوی، به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند و در آنجا مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفتند.

بلافاصله بعد از چند روز چندین نفر از متهمان بر اثر شدت شکنجه ها جان باختند و پس از درز اخبار آن فجایع، رهبر جمهوری اسلامی، در روز پنجم مردادماه، دستور تعطیل شدن بازداشتگاه کهریزک را به دلیل "غیراستاندارد" بودن صادر کرد.

بعد از انتشار اخبار گسترده ای پیرامون شکنجه و آزار بازداشت شدگان در جنوب تهران و دستور ناگهانی رهبر ایران برای تعطیلی آن محل، صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز، با نمایش تصاویر محسن روح الامینی، امیر جوادی فر و محمد كامرانی، از كشته شدن سه نفر در بازداشتگاه كهریزك و بدلایل "نام معلوم" خبر داد.

همزمان قوه قضائیه و مجلس نیز، دستور پیگیری حوادث آن بازداشتگاه را صادر و هئیتی را مامور آن کرده بودند و همزمان مهدی کروبی، نامزد اصلاح طلب معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، با استناد به شواهدی، از شکنجه و آزار جنسیِ بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات خبر داد.

با مراجعات مکرر و مستندات و شکایت خانواده فردی جانباخته بنام رامین آقازاده قهرمانی که در جریان اعتراضات بعد از انتخابات، توسط مامورین دستگیر و به بازداشتگاه كهریزك برده شده بود، مشخص شد که آمار کشته شدگان در آن محل، بیش از اعلام و اعلان رسمی است.

در گزارشی که کمیته ویژه مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حوادث پس از انتخابات تهیه کرد و اواخر دی ماه از جلسه علنی مجلس قرائت شد، سعید مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران به عنوان یکی از صادرکنندگان دستور انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک معرفی شد.

مرتضوی پیش از آن گفته بود که دلیل انتقال بازداشت شدگان به کهریزک، "فقدان ظرفیت زندان اوین" و علت مرگ کشته شدگان هم "بیماری مننژیت" بوده است، اما کمیته ویژه مجلس در گزارش خود هر دو این اظهارات را خلاف واقع اعلام کرد.

مرتضوی که توسط برخی مقامات قضایی کشور، به عنوان آمر و نفر اصلی فجایع رخ داده در بازداشتگاه کهریزک معرفی و تصمیم به تعلیق وی گرفته شده بود، اینک پس از مدتها وارد محافل شده و در اولین حضور، نشستی با موضوع پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی را انتخابات کرد و به سخنرانی پرداخت.

0 comments:

ارسال یک نظر