به رغم پنهانکاری دولت افشا شد؛ میزان ذخیره ارزی کشور۸۰ میلیارد دلار است

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، میزان ذخیره ارزی دولت را ۸۰ میلیارد دلار اعلام کرد و ضمن اعلام حمایت از عملکرد دولت در این زمینه، از "آمادگی دولت برای حداقل سازی آثار و عواقب اصلاح نظام یارانه ای خبر داد."

ادعای وزیر اسبق بازرگانی و رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران درحالیست که مدت کوتاهی تا اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باقی مانده و کارشناسان نسبت به عواقب اقتصادی و اجتماعیِ نحوۀ اجرای طرح مذکور هشدارهای جدی داده اند.

به گزارش تابناک، رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران، اخیرا راز نا گفته میزان ذخیره ارزی را فاش ساخته و در جمع انبوهی از مدیران و کارآفرینان بخش خصوصی که نگران نوسان های ارزی و سرنوشت اقتصاد کشور پس از هدفمندکردن یارانه ها بودند گفته است:"نگران نباشید. من اطلاع دقیق دارم که دولت ۸۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد."

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی تهران، یحیی آل اسحاق که برای سخنرانی در شانزدهمین همایش صادرات غیر نفتی به تبریز سفر کرده بود، درجمع مدیران بخش خصوصی گفت: این روزها درمیان مردم کوچه و بازار و حتی در سطح کارشناسان اقتصادی، بزرگ نمایی هایی درمورد عواقب اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها صورت می گیرد که با توجه به اراده جدی دولت برای اجرای آن، باید آن را با ابزار اطلاع رسانی صحیح و قابل قبول از بین برد و نگذاشت هزینه اشاعه این گونه شایعات از این که هست بیشترشود.

وزیر اسبق بازرگانی افزود: درمورد اجرای قانون یارانه ها تردیدی نیست و کم تر کسی را می توان پیدا کرد که با اصل هدفمندی یارانه ها مخالفت داشته باشد اما درمورد اجرای آن طبیعی است که کارشناسان دیدگاه های مختلفی داشته باشند اما نباید عواقب اجرای آن را را آن قدر بزرگ و خوفناک کرد که مردم نسبت به عواقب اجرای قانون نگرانی مضاعف پیدا کنند.

وی افزود: اگر بگوییم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در تولید و صادرات کشور هیچ‌گونه تأثیری ندارد یقیناً حرف غیر علمی و غیرکارشناسانه‌ای زده‌ایم زیرا اجرای این قانون در هر دو بخش اثر گذار خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران گفت: متاسفانه سابقه بزرگ نمایی ها در اقتصاد ایران زیاد است ودرخیلی موارد،ارایه تصویرهای نادرست وخوفناک از عواقب اجرای یک سیاست اقتصادی می تواند هم دولت هم مردم را درشرایط سختی قرار دهد.

هشتاد میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم
رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران درادامه سخنرانی اش، از آمادگی دولت برای حداقل سازی آثار وعواقب اصلاح نظام یارانه ای خبر داد وگفت: این روزها شایعات زیادی شنیده می شود که توانایی دولت را زیرسؤال می برد اما به نظر می رسد دولت برای اجرای قانون، به شکل اطمینان بخشی، ارز وکالای مورد نیاز را ذخیره سازی کرده است. وی خطاب به فعالان بخش خصوصی گفت: حتما شنیده اید که گفته می شود دولت ارز ندارد یا ذخیره ارزی کشور به حداقل رسیده است اما نگران نباشید.من اطلاع دقیق دارم که دولت ۸۰میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.
وزیر اسبق بازرگانی گفت: بدون شک برای کاهش هزینه های اجرای طرح های اقتصادی باید از ابزار صداقت واطلاع رسانی صادقانه استفاده کرد ودرعین حال مردم را از آثار مثبت ومنفی اجرای این طرح مطلع کرد.

ذخیره ارزی، راز مگو
هیچ کدام از مقامات اقتصادی کشور ظرف چند سال گذشته از میزان ذخایر ارزی کشور سخن نگفته اند. سخنگوی اقتصادی دولت از اعلام رقم ذخیره ارزی طفره رفته و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی ایران در واکنش به سکوت دولت در باره موجودی حساب ذخیره ارزی گفته است که رقم آن را اعلام نمی کند چون "اگر خارجی ها بدانند ذخیره ارزی مان چقدر است مطابق آن برای ما نقشه می ریزند."

ادعاها در مورد وضعیت و موجودی حساب ذخیره ارزی کشور درحالیست که هنوز برداشت ۸۵۰ میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی توسط دولت بدون مجوز مجلس، و سرنوشت نامشخص ۵۲ میلیارد تومان در جریان برداشت جداگانۀ دولت از حساب ذخیره ارزی کشور طی سالهای اخیر مشخص نشده است.
 زمستان ۸۷ در حالیکه هنوز دو هفته از گزارش دیوان محاسبات کشور پیرامون مفقود شدن بیش از هزار میلیارد تومان (یک بیلیون دلار) از مازاد درآمدهای نفتی کشور و سرنوشت ابهام آمیز میلیاردها تومان دیگر از درآمدهای نفتی و گازی کشور در سال ۸۵ نمی گذشت، موسی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون بودجه، "گم شدن درآمد ناشی از فروش میلیاردها متر مکعب گاز" و "مشخص نبودن سرنوشت ۳٩ میلیارد ریال بودجه ی سفرهای استانی احمدی نژاد" را افشا و گزارش های عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات به مجلس پیرامون تفریغ (نوع واگذاری) بودجه های سال های قبل، تخلفات عدیدۀ دولت را مورد اشاره قرار داده بود.
ثروتی همان زمان (بهمن ۸۷) در گفتگو با ایلنا، از "سرنوشت نامشخص ۵۲ میلیارد تومان" در جریان برداشت دولت محمود احمدی نژاد از حساب ذخیره ارزی کشور خبر داده بود و ماجرای "گم شدن ۵۲ میلیارد تومان" را نیز زمانی اعلام کرد که قصد داشت به مجوز مجلس شورای اسلامی به دولت نهم جهت استفاده از مبلغ یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار دیگر از حساب ذخیره ارزی اشاره نماید.

0 comments:

ارسال یک نظر