گزارشگران بدون مرز: عبدالرضا تاجيک می‌تواند به قربانی ديگر دستگاه قضايی تبديل شود

گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعيه ای به مناسبت هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمی، خبرنگار ايرانی ‌تبار کانادايی، در زندان اوين، اعلام کرد که عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگار زندانی نيز می تواند به قربانی ديگر دستگاه قضايی ايران تبديل شود. در این بیانیه تصریح شده است که آمران جنايات در زندان‌ها پست های مهم نظام را اشغال کرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا، سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود نوشته است: خانواده عبدالرضا تاجيک روزنامه‌نگار و عضو کانون مدافعان حقوق بشر که در ٢٢ خرداد دستگیر شده است، همچنان از محل بازداشت وی بی‌اطلاع هستند. همکار بسياری از روزنامه‌های توقيف شده از جمله فتح، بنيان، بهار و شرق در کمتر از يک سال برای سومين بار بازداشت شده است.
 

گزارشگران بدون مرز اضافه کرده است: امروز عبدالرضا تاجيک می تواند به قربانی ديگری دستگاه قضايی ايران تبديل شود.

گزارشگران بدون مرز در اين اطلاعيه، بازداشت و نگهداری مخفيانه زندانی را شکلی از "ناپديد کردن اجباری" و نقض حقوق بين‌المللی خواند، که به گفته اين سازمان، از مصاديق جنايت عليه بشريت به شمار می‌آيد.

عبدالرضا تاجيک بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران در ۲۲ خرداد، دو بار بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شد. وی برای سومين بار يک ماه پيش بازداشت شد.

خانواده عبدالرضا تاجيک نسبت به وضعيت و سرنوشت اين روز نامه نگار زندانی ابراز نگرانی کرده اند.
محمد شریف درباره پرونده تاجیک به خبرنگار جرس گفته بود:"قبلا یک پرونده درباره عبدالرضا تاجیک مفتوح شده بود که منجر به صدور قرار قانونی شد و با صدور این قرار ایشان به طور موقت از زندان خلاصی یافتند ولی مجددا ایشان را احضار کردند و پس از احظار مجددا بازداشت شدند. پس از بازداشت مجدد تاکنون ایشان هیچگونه تماسی با خانواده اش یا با وکیلشان نداشته اند و اساسا من یا خانواده شان از محل نگهداری، علت بازداشت و عناوین اتهامی ایشان آگاه نیستیم".

در بخش ديگری از اطلاعيه گزارشگران بدون مرز به مناسبت هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمی آمده است: تيرماه ١٣٨٩ هفتمين سالگرد قتل زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی در زندان اوين است. هفت سال است که عاملان اين قتل از مصونيت کامل کيفری بهره‌مندند. سکوت و انفعال نهادهای بين‌المللی که حمايت‌گران رعايت حقوق بشرهستند، مساعد کننده اين مصونيت است.

اين بيانيه اضافه کرده است: امروز بدرفتاری، تجاوز و شکنجه زندانيان در زندان‌های ايران به امری رايج بديل شده است و آمران جنايات در زندان‌ها پست های مهم نظام را اشغال کرده‌اند. از جمله آنها سعيد مرتضوی دادستان سابق تهران که يکی از متهمان اصلی قتل زهرا کاظمی است.

زهرا کاظمی خبرنگار ايرانی‌تبار کانادايی در دوم تير ماه ١٣٨٢ در حين عکس‌برداری از تجمع خانواده‌های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شد. اين روزنامه‌نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در اثر ضربات وارده در ٢٠ تير ماه در بيمارستان نظامی بقیة‌الله اعظم جان سپرد.

0 comments:

ارسال یک نظر