انتقاد یک دیپلمات سابق وزارت خارجه، به دروغ سازی های سایت پسر رئیس دولت

پسر، کو نشان دارد از پدر

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی و مدیرکل پیشین بخش آفریقای وزارت خارجه، که در اواسط دولت نهم از سمتِ خود برکنار گردیده، در واکنش به خبری مجعول در سایت «بولتن نیوز» (متعلق به پسر رئیس دولت)، ادعای آن سایت مبنی بر "افشای انتقال طلای خام توسط همسران چند تن از مدیران سابق"، نامه ای به وزیر خارجه نوشته و نسبت به دروغ پردازی و خبرسازی آن سایت هشدار داد.

روز ٢٣ خردادماه، در سایت بولتن نیوز مطلبی بدون امضاء و نام و تحت عنوان "چهار پرده دیپلماتیک: از طلاهای خام تا یک و نیم نصف شب و..."منتشر گردید که مدعی شده بود "خبرنگار بولتن، چهار پرده از اقدامات مثلا دیپلماتیک برخی مسئولان سابق را ادعاهای آن ها زمین و زمان را کور میکند، افشا کرد.

پرده اول ) دیپلمات سابق، در آفریقای جنوبی سفیر است،همان جایی که این روز ها جام جهانی فوتبال را برگزار می کند؛ چند نفر از خانم های مسوولان وقت فیل شان یاد هندوستان کرده و سراز آفریقای جنوبی در آورده اند، بالاخره باید بین تفریحات آنان و بقیه فرقی باشد یا نه؟! آنها که نباید آخر هفته را شاه عبدالعظیم و کن و سولقون بروند! آقای سفیر،از این که مهمانان عالیرتبه ای را پذیرایی می کند، خوشحال است و سعی می کند رسم میزبانی را در حد اعلایش بجا آورد.اما همه چیز طبق میل او پیش نمی رود. چند روز بعد که خانم ها، قصد بازگشت دارند، ماموران فرودگاه وارد هواپیما می شوند و به آنها می گویند که باید بسته هایی که می خواهند از آفریقای جنوبی خارج کنند را بازرسی کنند. سفیر به هر دری می زند تا جلوی این کار را بگیرد؛کار بالا می کشد و در نهایت هیات بانوان ایرانی را از هواپیما پیاده می کنند تا دیگران معطل نشوند. کار بازرسی ختم می شود و مقادیر زیادی طلای خام از بسته های آنان بیرون می آید. مقامات آفریقایی، در دیدار آقای سفیر یاد آور می شوند که کار صورت گرفته، جرم بوده ولی این بار را گذشت می کنند. سفیر پیشین ایران جز سرافکندگی پاسخی ندارد؛ او باز هم کار خودش را درست انجام نداده بود. خانم ها با پرواز بعدی به تهران برمی گردند؛ اما بدون طلا و جواهرهایی که از بازارغیررسمی وبطور قاچاق خریداری کرده بودند."

این دیپلمات باسابقه وزارت خارجه ایران که جاوید قربان اوغلی نام دارد، خطاب به منوچهر متکی، وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد یاد آور می شود، انتظار می رفت که وزارت خارجه برای دفاع از حیثیت شما و سفرای وزارت فخیمه، پاسخی به این مقاله سراسر کذب بدهد ولی با توجه به گذشت یک ماه از انتشار آن مقاله و عدم واکنشی از سوی آن وزارتخانه ، بر اساس مسئولیتهای پیشین خود در وزارت خارجه، لازم دیدم این مطلب را نوشته و در حد خود از کیان کشور و مسئولان خدوم آن دفاع نمایم.

این دیپلمات با سابقه ایران همچنین خاطرنشان می کند "استحضار دارید اینجانب بدلیل مسولیت خود در راس اداره کل آفریقا از سال ۷٣ در زمان وزارت علی اکبر ولایتی تا زمان برکناری از سمت خود در فروردین ۸۷ در زمان تصدی جنابعالی، همواره به عنوان مدیر کل آفریقا (۷٣ تا ۷۸ دوره اول و ۸٢ تا ۸۶ دوره دوم) و یا سفیر در آفریقای جنوبی (۷۸ تا ۸٢) آگاه ترین مدیر آن وزارتخانه نسبت به تحولات این قاره بودم.
در طول این ١٣سال یعنی از سال ۷٣ که با فروپاشی رژیم آپارتاید، دولت جمهوری اسلامی اقدام به برقراری روابط دیپلماتیک با حکومت جدید پرتوریا گرفت و در همان سال سفارت خود را افتتاح کرد، تا کنون دولت ایران چهار سفیر به پرتوریا اعزام کرده است و اینجانب که تا اسفند ۸۶ روابط دو کشور را مانیتور می کردم هرگز گزارشی را، که موید مقاله سایت بولتن نیوز باشد دریافت نکرده ام و اساسا چنین رویدادی در طی این سالها اتفاق نیفتاده است.

با توجه به اینکه این مقاله مستقیما متعرض مسولیتهای وزارت امورخارجه که جنابعالی که از زمان روی کار آمدن دولت نهم مسولیت آن را به عهده دارید،شده است لذا انتظار می رود که در مقام تحقق مسولیت "پاسخگویی" که یکی از شعارهای دولتهای نهم و دهم است و همچنین تنویر افکار عمومی نسبت به تکذیب این خبر اقدام نمایید.

با توجه به ادامه این مقاله و افسانه سرایی در سه پرده دیگر ظن غالب اینجانب بر این است که این مقاله نیز در ادامه تصفیه حسابهای سیاسی ، بصورت سفارشی تهیه و در سایت منتسب به یکی از "آقازاده های حاکم" به زیور طبع آراسته شده است.

از آنجاییکه قصد آن ندارم این موضوع را که به نوعی به حیثیت و کیان کشور مربوط می شود را با سه موضوع دیگر که بیشتر جنبه شخصی دارد در آمیخته و موجب خلط مبحث گردم،لذا پرداختن به سه پرده دیگر مقاله "بولتن نیوز"را به وقت دیگری وامی گذارم که سخن در این باره بسیار است.هر چند بر این باورم که هزینه کردن از آبروی کشور با تهیه خبر کذب "طلای خام "برای ورود به سه پرده دیگر بوده است و این روشی است که از زمان روی کار آمدن دولت نهم به فرهنگ غالب دولتمردان برای حذف رقبای سیاسی خود تبدیل شده است.

0 comments:

ارسال یک نظر