تجمعات غیر قانونی حامیان دولت مانعی ندارد

دیروز جمعی از معترضان به مصوبه مجلس در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع و راهپیمایی کردند. این گروه را دانشجویانی تشکیل می دادند که از حامیان دولت دهم هستند و معتقدند وقف اموال دانشگاه آزاد اسلامی که چندی پیش صورت گرفته است قانونی نیست. تجمع کنندگان که شعارهایی تند علیه مجلس و ریاست دانشگاه آزاد سر می دادند خواستار تغییر این شرایط بودند.

اعتراضات مدنی
در حالیکه تجمع کنندگان پلاکاردهایی شامل توهین به نمایندگان مجلس در دست دادند و دائم در حال دادن شعارهای افراطی بودند، اما از سوی هیچ نهاد امنیتی مورد اعتراض قرار نگرفتند.
خبر برگزاری این تجمع را خبر گزاری فارس برای اولین بار منتشر کرد و در هیچ کجای این خبر به این اشاره نشده است که این یک تجمع غیر قانونی بر اساس قوانین جاری در کشور است.

نیازی به مجوز نیست
در حالیکه بهانه دولت ایران برای سرکوب کردن تجمعات اعتراض آمیز مردم به نتایج انتخابات نداشتن مجوز برای برگزاری این تجمعات بوده است و بسیاری از مردم به همین بهانه دستگیر یا مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند ، اما گویا گروه هایی سیاسی در ایران وجود دارند که برای تجمعات خود نیازی به گرفتن هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارند و خبر اجتماع آنها به طور رسمی توسط خبر گزاری ها منتشر می شود.

قانون اساسی برای یک گروه

اصل بيست و هفتم قانون اساسی تاکید کرده است که "تشكيل اجتماعات و راه پيمايي ها، بدون حمل سلاح ، به شرط آن كه مخلّ به مباني اسلام نباشد آزاد است." اما این بند قانون اساسی اکنون در ایران تنها برای گروههایی خاص اجرا می شود.
تجمع کنندگان دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تمامی شرایط لازم را بر اساس بند 27 قانون اساسی داشتند و اینکه نیروهای انتظامی در کنار آنها بودند اما در روال برگزاری تجمع هیچ دخالتی نمی کردند همان رفتار مدنی و جامعه ایده الی است که یکسال است کارشناسان سیاسی برای تحقق آن تلاش می کنند.
اما تنها نکته اشتباه این است که اگر این تجمع از طرف گروه سیاسی دیگری شکل بگیرد با سخت ترین برخوردها مواجه خواهد شد.

تجمعات غیر قانونی
اما این تنها تجمع غیر قانونی حامیان دولت و اصولگرایان نبوده است.
از روزی که پس از پیروزی محمود احمدی نژاد هوادارانش در ولیعصر تهران بدون مجوز تجمع کردند تا چشن پیروزی بگیرند و در سویی دیگر تجمع کنندگانی را به جرم بی مجوزی با باتوم به خانه هایشان روانه می کردند این داستان ادامه دارد.
"حمایت از مردم غزه" نام دیگر تجمعی بود که هواداران دولت در ایران برگزار کردند و با استفاده از رسانه ها خبر آن را منتشر کردند. اما این دست تجمعات مردمی از آنجائیکه پایگاهی انسان دوستانه دارند کمتر مورد سوال برای داشتن مجوز حتی از طرف افکار عمومی قرار می گیرند.

تجمعات خود جوش مردمی
حتی برگزاری راهپیمایی هایی بعد از نماز جمعه در اعتراض به بد حجابی و ... نیز قانونا باید دارای مجوز از سوی وزارت کشور باشد و باید بر اساس همان قانون یک حزب سیاسی این در خواست را از روزهای قبل به وزارت کشور به صورت کتبی تحویل داده باشد در حالیکه معمولا این تجمعات و راهپیمایی ها به گفته خبرگزاری های فارس و رجا نیوز خود جوش و مردمی است و هیچ نیروی امنیتی هم مانع از برگزاری آن نمی شود.
البته مشخص نیست که چگونه تجمعاتی خود جوش و مردمی به یکباره می توانند پلاکاردهایی با شعارهای خاص با خود حمل کنند و یکباره کسی پیدا می شود تا شعارهایی هدفمند برای هر تجمع سر بدهد تا مردم آنها را همراهی کنند.

شعار علیه ریاست مجلس
اما حتی اگر نداشتن مجوز و نبودن قانون در این تجمعات نیز که عده ای می خواهند به اسرائیل و امریکا و بد حجاب ها اعتراض کنند و شعارهایی بر ضد آنها بدهند تا به حال محل سوال برای افکار عمومی نبوده است ، به نظر می رسد که برای گردهم آیی های سیاسی مقابل مجلس شورای اسلامی و سر دادن شعارهایی علیه بالاترین مقام قوه مقننه کشور باید کسی پاسخگو باشد.
هنگامی که دادگاه برخی دستگیر شدگان حوادث بعد از انتخابات برگزار می شد در کیفر خواست آنها شعار علیه رهبر ایران و محمود احمدی نژاد جزو جرائم ثبت شده بود اما حالا که کسانی با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی در مقابل چشم صدها پلیس علبه نمایندگان مجلس و ریاست مجلس شعارهای افراطی می دهند کسی حتی به خود زحمت نمی دهد که به آنها تذکر بدهد و در این خصوص باید خود رئیس مجلس دست به کار شود.

تنها معترض

"لاریجانی تو غلط کردی حکم ولی فقیه را به رای گذاشتی. " ،"مجلس بی‌کفایت، حمایت، حمایت"، "مجلس اشرافیت، مایه ننگ ملت" و "مافیا – مجلس، پیوندتان مبارک" از جمله شعارهای توهین آمیزی بود که باعث شد لاریجانی امروز از پدید آورندگان این تجمعات به سختی انتقاد کند اما او در این جریانات تنها حامی مجلس بود و هیچ صدای اعتراض دیگری نسبت به این رفتار به گوش نرسید.
تجمعات قم و این تجمعات توهین آمیز ادامه آنچه است که به نام "حمایت از ولایت فقیه" در قم صورت گرفت و در برابر این تجمع که اگر قانونی بود به معنای این است که وزارت کشور برای راهپیمایی علیه مراجع مجوز صادر کرده است و اگر غیر قانونی بود کسی با آن برخورد نکرد، سکوت دولت باعث شد که کار به هتک حرمت منازل مراجع کشیده شود.
و لاریجانی و برخی دیگر از کارشناسان سیاسی بسیار درست پیش بینی کردند وقتی که اعلام کردند اگر جلوی این روال گرفته نشود هیچ کس در امان نمی ماند.

حمایت از رهبر مجوز تجمعات
تمام این گرد همایی های غیر قانونی در یک چیز مشترک هستند و آن هم حمایت از رهبر ایران است.
در قم تجمع کنندگان مقابل منزل آیت الله صانعی خود را فرزندان ولایت فقیه می دانستند که نخواهند گذاشت "گرد غمی بر چهره ایشان بنشینند" و توهین به آیت الله منتظری و صانعی را وظیفه خود در برابر ولایت فقیه می دانستند.
این گروه از افراد هرچه شعارهایشان علیه این مراجع تند تر و توهین آمیز تر بود شعارهایی لطیف نیز داشتند که آن را به رهبر ایران تقدیم می کردند. کسی که در مقابل منزل صانعی در قم سخن می گوید تمام حرفش این است که می خواهند از ولایت فقیه حمایت کنند.
این حمایت تا مقابل مجلس هم کشیده می شود و آنجا هم معترضان معتقد هستند که دستور رهبر به رای گذاشته شده است و شعارشان "مرگ برضد ولایت فقیه" است.

آنها مصونیت دارند
پیش بینی درست بوده است کار تجمع کنندگان فرمایشی در ایران به آنجا رسید که حرمت مراجع و مجلس شورای اسلامی و نوه بنیان گذار انقلاب اسلامی را با نام پیروی از ولایت زیر پا گذاشتند.
هرکس برخلاف نظر رئیس دولت دهم حرفی بزند در هر جایگاهی که باشد باید منتظر حضور عده ای پلاکارد به دست بماند که می آیند تا با شعارهایی کلیشه ای او را به هر چیزی از "گروه های فتنه" تا مخالفت با رهبر متهم کنند و خواستار این باشند که به نفع دولت از حرف خود برگردد.
نیروهای امنیتی هم که همواره تهدید می کنند با هر رفتار غیر قانونی برخورد خواهند کرد در رفتار این تجمع کنندگان، بی قانونی نمی بینند.

"یلدا آراسته"

0 comments:

ارسال یک نظر